parasit angripet bete!? Hjälp!

Mickizz

Trådstartare
Okej I have some problems...

Jag har i dagsläget en 4 årig shettis, 2 årigt halvblod samt ett 7 årigt halvblod. Vi köpte en gård för 1.5 år sedan. Förra året avmaskades hästarna med noromectin innan å efter betet och gick sen på ett gammalt "ko bete". Shettisen köpte vi av dom som bodde här så den har gått på det betet i 3 år.
Nu i år gjorde ja en kolla masken koll på alla hästar där de visade sig att shettisen hade 200epg av lilla/stora blodmasken. 7åringen hade 1100epg lilla/stora och 2 åringen hade 1700epg av lilla och stora blodmasken. Jag fick utskrivet ett annat maskmedel (axilur) 2 sprutor fick dom förutom shettisen som fick 1/2 (veteterinärens rek). I år står dom på ett helt oanvänt bete. Nu börjar betet ta slut och jag har försökt få tag på hö men de är väldigt kris. Är betet som dom gick på förra året mest troligt parasit angripet? Tanken var att låta de betet vara i år men jag börjar få lite panik iomed hökrisen... Jag känner att jag inte har tillräckligt med kunskap om detta ämne för att kunna ta ställning.
:(
 
Okej I have some problems...

Jag har i dagsläget en 4 årig shettis, 2 årigt halvblod samt ett 7 årigt halvblod. Vi köpte en gård för 1.5 år sedan. Förra året avmaskades hästarna med noromectin innan å efter betet och gick sen på ett gammalt "ko bete". Shettisen köpte vi av dom som bodde här så den har gått på det betet i 3 år.
Nu i år gjorde ja en kolla masken koll på alla hästar där de visade sig att shettisen hade 200epg av lilla/stora blodmasken. 7åringen hade 1100epg lilla/stora och 2 åringen hade 1700epg av lilla och stora blodmasken. Jag fick utskrivet ett annat maskmedel (axilur) 2 sprutor fick dom förutom shettisen som fick 1/2 (veteterinärens rek). I år står dom på ett helt oanvänt bete. Nu börjar betet ta slut och jag har försökt få tag på hö men de är väldigt kris. Är betet som dom gick på förra året mest troligt parasit angripet? Tanken var att låta de betet vara i år men jag börjar få lite panik iomed hökrisen... Jag känner att jag inte har tillräckligt med kunskap om detta ämne för att kunna ta ställning.
:(
Släppt ut dem på gamla, och avmaska innan med Noromectin eller liknande (som vi sa på PM tidigare :-) ).
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 047
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 168
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 933
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp