turbofling

Trådstartare
Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar verkligen illa direkt (kanske pga mediciner?). Deo hjälper inte så jag inser att jag behöver använda ngn perfym för att vilja vara bland folk.
För flera år sen fick jag en i present (Bruno Banani) men det tycker jag luktar för starkt även om jag bara tar pyttelite.

Tyvärr har vi ingen bra parfymaffär nära där jag bor där jag kan be om hjälp därför ber jag om hjälp från er :)
För att lukta och köpa finns ett ställe men utbudet är stort och när jag luktat pa två luktar allt lika så jag behöver begränsa mig lite.

Det jag letar efter är en svag parfym som mest ska dölja min egna lukt mer än att lukta mkt själv. Gillar fräscha, typ citruslukter.

Eller har ni kanske andra tips för att bli av med illaluktande kroppslukt.
 
Det finns väl lite olika form av kroppssprayer som inte är parfym men doftar gott? Parfym kan ju vara lite intensivt om man är ute efter något lätt. Har dålig koll men vet att jag har haft nån sån, nån gång i livet.
 
Har du försökt fråga på apoteket om det finns nån extra bra deodorant?
Maken hade samma problem i samband med svårare sjukdom, och hittade faktiskt en (herr) deodorant på apoteket som hjälpte avsevärt.
 
Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar verkligen illa direkt (kanske pga mediciner?). Deo hjälper inte så jag inser att jag behöver använda ngn perfym för att vilja vara bland folk.
För flera år sen fick jag en i present (Bruno Banani) men det tycker jag luktar för starkt även om jag bara tar pyttelite.

Tyvärr har vi ingen bra parfymaffär nära där jag bor där jag kan be om hjälp därför ber jag om hjälp från er :)
För att lukta och köpa finns ett ställe men utbudet är stort och när jag luktat pa två luktar allt lika så jag behöver begränsa mig lite.

Det jag letar efter är en svag parfym som mest ska dölja min egna lukt mer än att lukta mkt själv. Gillar fräscha, typ citruslukter.

Eller har ni kanske andra tips för att bli av med illaluktande kroppslukt.

Maskera inte svettdoft med parfym. Använd antiperspirant istället för deo och lägg till en peeling med BHA (t ex från Cerave, SA cleanser) och om detta inte hjälper bensoylperoxid. Detta pga att bakteriedödande produkter tar bort doften. Nödlösningen är handsprit innan ett nytt varv med deo/antiperspirant.
 
Maskera inte svettdoft med parfym. Använd antiperspirant istället för deo och lägg till en peeling med BHA (t ex från Cerave, SA cleanser) och om detta inte hjälper bensoylperoxid. Detta pga att bakteriedödande produkter tar bort doften. Nödlösningen är handsprit innan ett nytt varv med deo/antiperspirant.
Jag håller med om att det känns fel att maskera svettlukt men det känns som att det är hela jag som luktar illa inte bara under armarna och jag måste inte ens svettas bara vara lite varm.

Jag kan ju inte smörja in hela kroppen med deo/antiperspirant 😔
 
Jag håller med om att det känns fel att maskera svettlukt men det känns som att det är hela jag som luktar illa inte bara under armarna och jag måste inte ens svettas bara vara lite varm.

Jag kan ju inte smörja in hela kroppen med deo/antiperspirant 😔
Men varför luktar du? Är du säker på att du luktar illa. Efter covidsläng i julas så får jag typ lukthallucinationer. Saker luktar helt galet konstigt eller ingenting beroende på dag. Fick lukta på hasch i en jobbsituation till exempel och kände inget annat än vanlig sur ciggfimp. Kollegorna trodde jag skämtade.
 
Är du säker på att det inte är kläderna, då, som håller kvar gammal svettlukt? Vi tränar rätt mycket och HUR man än tvättar sitter en obehaglig lukt kvar. När man sen tar på sig kläderna luktar man gammal unken svett. Det finns Luktborttagare som man använder i tvättmaskinen, som hjälper en del. Liksom Sporttvätt (Washologies är absolut bäst!!). Det gör jättestor skillnad. Annars föreslår jag att tvätta kläderna extra noga, kanske 2 gånger beroende på klädtyp.

Så, det är kanske inte du själv som luktar?
 
Är du säker på att det inte är kläderna, då, som håller kvar gammal svettlukt? Vi tränar rätt mycket och HUR man än tvättar sitter en obehaglig lukt kvar. När man sen tar på sig kläderna luktar man gammal unken svett. Det finns Luktborttagare som man använder i tvättmaskinen, som hjälper en del. Liksom Sporttvätt (Washologies är absolut bäst!!). Det gör jättestor skillnad. Annars föreslår jag att tvätta kläderna extra noga, kanske 2 gånger beroende på klädtyp.

Så, det är kanske inte du själv som luktar?
Detta! Särskilt vissa typer av material kan lukta helt okej när de kommer ur tvätten och när man tar på sig dem, bara för att vid minsta uppvärmning börja lukta omklädningsrum. Ibland måste de till och med kastas bort.
 
Är du säker på att det inte är kläderna, då, som håller kvar gammal svettlukt? Vi tränar rätt mycket och HUR man än tvättar sitter en obehaglig lukt kvar. När man sen tar på sig kläderna luktar man gammal unken svett. Det finns Luktborttagare som man använder i tvättmaskinen, som hjälper en del. Liksom Sporttvätt (Washologies är absolut bäst!!). Det gör jättestor skillnad. Annars föreslår jag att tvätta kläderna extra noga, kanske 2 gånger beroende på klädtyp.

Så, det är kanske inte du själv som luktar?
Ska prova det. Våran tvättmaskin börjar blir gammal och även om jag rengör den regelbundet kanske den inte tvättar som den ska.
Har bara kläder i bomull.
 
Maskera inte svettdoft med parfym. Använd antiperspirant istället för deo och lägg till en peeling med BHA (t ex från Cerave, SA cleanser) och om detta inte hjälper bensoylperoxid. Detta pga att bakteriedödande produkter tar bort doften. Nödlösningen är handsprit innan ett nytt varv med deo/antiperspirant.
Jag tycker inte handsprit är en nödlösning. Det tar effektivt bort den dåliga (bakterie-)lukten.
Sen kan.man addera väldoft efter egen smak.
 
Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar verkligen illa direkt (kanske pga mediciner?). Deo hjälper inte så jag inser att jag behöver använda ngn perfym för att vilja vara bland folk.
För flera år sen fick jag en i present (Bruno Banani) men det tycker jag luktar för starkt även om jag bara tar pyttelite.

Tyvärr har vi ingen bra parfymaffär nära där jag bor där jag kan be om hjälp därför ber jag om hjälp från er :)
För att lukta och köpa finns ett ställe men utbudet är stort och när jag luktat pa två luktar allt lika så jag behöver begränsa mig lite.

Det jag letar efter är en svag parfym som mest ska dölja min egna lukt mer än att lukta mkt själv. Gillar fräscha, typ citruslukter.

Eller har ni kanske andra tips för att bli av med illaluktande kroppslukt.
Denna har jag: https://www.nordicfeel.se/doft/parfym/damparfym/clean-clean-fresh-linens-79339
Lätt fräsch doft.
När jag tycker att jag nästan luktar sur svett använder jag deo för killar. Upplever att den neutraliserar doft bättre än den för kvinnor gör. :) Kan också vara ett tips!
 
Maskera inte svettdoft med parfym. Använd antiperspirant istället för deo och lägg till en peeling med BHA (t ex från Cerave, SA cleanser) och om detta inte hjälper bensoylperoxid. Detta pga att bakteriedödande produkter tar bort doften. Nödlösningen är handsprit innan ett nytt varv med deo/antiperspirant.
I stället för handsprit säger jag hypoklorsyra. Det torkar inte ut eller irriterar huden. Kräver ingen eftersköljning och är helt safe på alla vis. Dödar bakterier och svamp på under minuten. Och dödar därav källa till lukt. Ingen fara att få lite på kläderna heller.
Ekodes hypoklorsyra tex finns på apotek och har rätt koncentration.
(Jag har inget med Ekodes att göra om någon tror att jag försöker kränga något.)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 034
Senast: Bapelsin
·
Kropp & Själ Jag har den senaste tiden besvärats av att jag börjar lukta svett snabbare än vanligt efter en dusch. Jag känner att jag egentligen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 626
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp