Parfymfria produkter

Caoimhe

Trådstartare
För ungefär ett halvår sedan diagnosticerades mina långvariga och problematiska eksem som kontakteksem genom ett lapptest. Jag har alltså ett flertal ämnen som jag inte får komma i kontakt med, eftersom eksemet blossar upp direkt och jag dessutom riskerar att reagera ännu starkare på ämnena. Parfym av olika slag tål jag till exempel inte, och inte heller konserveringsmedel i olika varianter + ett flertal andra ämnen.

Så helt plötsligt blev det väldigt svårt att hitta schampo och balsam, hud- och hårvårdsprodukter i allmänhet. Men jag kan ju omöjligen vara ensam här på Buke om att inte tåla parfym? Är det någon annan som inte tål/undviker parfymerade produkter som har något att rekommendera? :)

Just nu har jag schampo och balsam som verkar fungera bra, även om ett visst ämne i dem heter väldigt likt ett ämne jag inte tål, men som tydligen inte ska vara samma, utan endast väldigt lika? Så än så länge har jag inte utvecklat den allergin, men det kommer väl det med. :grin:

Det jag har problem med för tillfället är att hitta en deo som inte luktar skunk efter några timmars användning. Jag har precis gjort slut på min Urtekram, vilken jag tyckte fungerade bra, men den är dyr med tanke på hur kort tid den räcker. Det fungerar inte så bra ihop med studentplånboken... :( Dove's Pure tycker jag inte fungerar så bra.

Så, någon som har tips och funderingar? :bump:
 
Ett schampo jag verkligen kan rekommendera är Reco Hair :) fritt från parfym, innehåller dock eteriska oljor, men luktar väldigt svagt.

Bor du nära Ullared så säljer de Urtekrams deo billigt. Jag gillar Rosenseriens, men den är ju dyrare än Urtekrams...

Har du kollat på Maria Åkerbergs produkter?
 
Vet att vissa av Urtekrams produkter innehåller parfym men som inom parentes sägs vara växtextrakt. Vet inte om det är någon skillnad, tål du dessa?

Som deo rekommenderar jag Thai sten! Men beror på, man svettas kanske inte så mycket mindre men lukten försvinner helt, den har tom blivit rekommenderad för folk med besvärlig fotsvett :D Men är du ute efter torrhet så är det kanske inte så passande.
 
mini-natural-for-web.jpg



http://finamig.se/deonat-deo-stick-natural.html

Denna deo använder jag, främst för att den inte irriterar min hud och för att den är aluminiumfri, men den är även parfymfri. Den lilla varianten kostar 39 kr, räcker en evighet. Jag tycker att den håller mig luktfri 24h om jag är normalaktiv (rör mig mycket i jobbet och blir svettigt flera gånger varje arbetspass och det klarar den). Finns även i flytande form men den räcker inte lika länge, mer som en vanlig deo.
 
Det finns ett märke som heter Neutral, som är godkänt av Astma och Allergiförbundet och gud vet alla, som är parfymfria. De gör även tvättmedel och sånt. Har inte provat själv dock...
 
Tack för svar allihopa! Nu känns det som att det finns lite hopp för att hitta något som ska fungera i alla fall! :)

Ett schampo jag verkligen kan rekommendera är Reco Hair :) fritt från parfym, innehåller dock eteriska oljor, men luktar väldigt svagt.

Bor du nära Ullared så säljer de Urtekrams deo billigt. Jag gillar Rosenseriens, men den är ju dyrare än Urtekrams...

Har du kollat på Maria Åkerbergs produkter?
Är osäker på om Reco Hair kan fungera för mig. Just de där oljorna måste jag akta mig noga för, för oljor från ett antal specifika växter tål jag inte. :(
Rosenserien fungerar tyvärr inte alls, och Maria Åkerberg var alldeles för dyrt för att jag skulle orka lusläsa innehållsförteckningen. :D

Vet att vissa av Urtekrams produkter innehåller parfym men som inom parentes sägs vara växtextrakt. Vet inte om det är någon skillnad, tål du dessa?

Som deo rekommenderar jag Thai sten! Men beror på, man svettas kanske inte så mycket mindre men lukten försvinner helt, den har tom blivit rekommenderad för folk med besvärlig fotsvett :D Men är du ute efter torrhet så är det kanske inte så passande.
Jag kan endast använda Urtekrams oparfymerade produkter. Älskar deras No Perfume produkter. Det hade varit trevligt med de parfymerade, men parfym är tyvärr omöjligt, liksom limonene och/eller linalool som direkt dyker upp då också i deras parfymerande hårprodukter. Just det här med växtextrakt borde inte fungera heller? (Jag måste lusläsa mina papper jag fick från hudmottagningen när jag kommer över dem nästa gång för att veta exakt vilka växter oljorna/dylikt inte får komma ifrån.)

Det där med Thaisten lät mycket intressant, dock! Det ska jag verkligen kolla in. Hur länge fungerar en sådan innan man behöver byta ut den? :)

mini-natural-for-web.jpg



http://finamig.se/deonat-deo-stick-natural.html

Denna deo använder jag, främst för att den inte irriterar min hud och för att den är aluminiumfri, men den är även parfymfri. Den lilla varianten kostar 39 kr, räcker en evighet. Jag tycker att den håller mig luktfri 24h om jag är normalaktiv (rör mig mycket i jobbet och blir svettigt flera gånger varje arbetspass och det klarar den). Finns även i flytande form men den räcker inte lika länge, mer som en vanlig deo.
Är det också en slags sten? Jag kunde nämligen inte hitta någon innehållsförteckning. :)
 
Jag kan endast använda Urtekrams oparfymerade produkter. Älskar deras No Perfume produkter. Det hade varit trevligt med de parfymerade, men parfym är tyvärr omöjligt, liksom limonene och/eller linalool som direkt dyker upp då också i deras parfymerande hårprodukter. Just det här med växtextrakt borde inte fungera heller? (Jag måste lusläsa mina papper jag fick från hudmottagningen när jag kommer över dem nästa gång för att veta exakt vilka växter oljorna/dylikt inte får komma ifrån.)

Det där med Thaisten lät mycket intressant, dock! Det ska jag verkligen kolla in. Hur länge fungerar en sådan innan man behöver byta ut den? :)

Så länge du inte är allergisk mot just de växterna så ser jag inget problem men ja, du får nog kolla upp det :D Osäker på om det dock står vad för växtextrakt det är, har inte kollat faktiskt, men Urtekram brukar ha väldigt tydlig innehållsförteckning.

Jadu, jag tror att stenen helt enkelt bara blir mindre och mindre, om jag inte inbillade mig att den krympte, så när det inte är något kvar så köper du helt enkelt en ny. Precis innan du använder den så blöter du det i lite vatten vilket jag antar är för att ytan ska lösa upp sig lite så att det fastnar på huden, vilket då bör göra att den minskar i omfång allteftersom. Men jag gjorde aldrig slut på min sten när jag hade den och den använde jag i evigheter, så har ingen aning om hur länge de räcker men kan säga att det är länge iaf!
 
Jag använder främst Maria Åkerbergs hudlotion och sånt, billigt trots att det är ekologiskt. Sen använder jag Garant Såklart-serien, den är helt fri från parfym. Är noga med att tvättmedel ska vara parfymfritt och sköljmedel använder jag bara när det verkligen behövs (att kläderna blir för statiska utan) och då ett ekologiskt och doftfritt (Attitude).
 
Har inte Urtekram flera olika typer av deo? Tänkte på deras deo innan du skrev att du redan har någon sådan :p Jag själv undviker parfym och tycker det finns gott om parfymfria tvättmedel, sköljmedel använder jag inte. Schampoo och balsam som är parfymfritt har jag hittat på Coop, deras egna Änglamark är miljömärkt, parfymfritt och billigt.

Annars brukar väl apoteket ha en uppsjö av olika parfymfria alternativ när det gäller de mesta hudprodukter?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp