Parfymfunderingar

Enya

Trådstartare
Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur kan det komma sig att det finns så många olika sorter? Hur kan det vara så att någon gillar en parfym som någon annan nästan kräks av för att den luktar så illa?
Varför tar någon på sig så väldigt mycket parfym så man knappt kan vara där? Och speciellt av sådana som riktigt är starka på riktigt? Eller är de i grunden svaga så det är därför?

Hur beskriver man parfymdofter? När random person går förbi en och luktar så där milt, men fräscht och gott. Inte blommigt, inte vanilj, inte skarpt, inte kemiskt. Vad luktar en person då? Vad är lagom mycket parfym att använda?

Synd att man inte kan gå fram till någon man möter och hojta "du, jag gillar din parfym, vill du skriva ner vad den heter så jag också kan köpa den?"

Lite funderingar, en måndagkväll efter en dag på jobbet där jag fått hålla andan nästan pga parfymindränkt kollega. Parfymförbud hade inte varit fel. Eftersom vissa inte förstår vad som är lagom och vad som är för mycket att ha på sig.
 
Det här med parfymer. Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer? Och hur kan det komma sig att det finns så många olika sorter? Hur kan det vara så att någon gillar en parfym som någon annan nästan kräks av för att den luktar så illa?
Varför tar någon på sig så väldigt mycket parfym så man knappt kan vara där? Och speciellt av sådana som riktigt är starka på riktigt? Eller är de i grunden svaga så det är därför?

Hur beskriver man parfymdofter? När random person går förbi en och luktar så där milt, men fräscht och gott. Inte blommigt, inte vanilj, inte skarpt, inte kemiskt. Vad luktar en person då? Vad är lagom mycket parfym att använda?

Synd att man inte kan gå fram till någon man möter och hojta "du, jag gillar din parfym, vill du skriva ner vad den heter så jag också kan köpa den?"

Lite funderingar, en måndagkväll efter en dag på jobbet där jag fått hålla andan nästan pga parfymindränkt kollega. Parfymförbud hade inte varit fel. Eftersom vissa inte förstår vad som är lagom och vad som är för mycket att ha på sig.
"Hur vet man vilken man gillar när man sniffar på någon i en parfymaffär som luktar av alla andra parfymer?"
Det där är en bra fråga.
Vi har parfymförbud på mitt fd jobb och jag har inte ägt någon parfym ö h t på.......40?år typ. Har flera gånger gått in i affär med avsikt att köpa en liten flaska - kan ju vara kul att åtminstone ha en - men jag har ingen aning om vad jag gillar. För att inte tala om att jag inte beskriva lukter. "Vad tycker du om för sorts parfym? ehh...
Förr i världen har jag för mig att man kunde köpa provkit, åtminstone på flyget.
 
När jag hade korrekt luktsinne tyckte jag det gick att provlukta tex i taxfreen. Man sprayar på ett testpapper och tar med sig så man kan jämföra och så en doft på varje handled för att känna hur det känns efter ett tag. Fler än två är svårt att testa samtidigt. Det brukar gå att be om prover från butiker och jag får det ibland med när jag köper saker från tex Kicks.

Angående doseringen så tycker jag less is more men många brukar inte fatta det.

Eftersom mitt luktsinne inte fungerar som det ska undviker jag parfym just nu.
 
Hur beskriver man parfymdofter? När random person går förbi en och luktar så där milt, men fräscht och gott. Inte blommigt, inte vanilj, inte skarpt, inte kemiskt. Vad luktar en person då? Vad är lagom mycket parfym att använda?

Synd att man inte kan gå fram till någon man möter och hojta "du, jag gillar din parfym, vill du skriva ner vad den heter så jag också kan köpa den?"

Dofter lär man sig beskriva genom att träna på det! Fast om det bara gäller att hitta en enstaka parfym är det nog lättare att välja ut ett par stycken man gillar, kolla på tex Fragrantica hur de beskrivs (doftfamilj, noter osv) och utforska de som kommer upp som "liknande matchningar". Det är absolut inte konstigt att fråga vad någon har för parfym :), men räkna inte med att den kommer lukta likadant på dig.

Hur mycket den luktar och om det är "gott" eller inte beror på både hudtyp och näsa (och säsong/väder, vi uppfattar dofter olika beroende på temperatur och luftfuktighet) så det kan mycket väl vara så att det du tycker är för mycket och en obehaglig doft faktiskt är både trevligt och lagom för någon annan, och vice versa.

Jag har över hundra parfymer, till 99% av "nischmärken", och har tränat i många år på att känna igen olika dofter (sommelierutbildning...), men tycker ändå att det i många fall är rimligt med mer eller mindre parfymförbud.

Det som stör mig mest är dock "skräpparfym" av det slag som används i de flesta parfymerade tvättmedel, tvålar osv. Det luktar stickigt och obehagligt i min näsa, men tyvärr gör även många oparfymerade produkter det också. :meh:
 
Detta med lagom mängd parfym...
Det finns olika skolor tror jag. De som sprutar på handleden och sen gnuggar mot hals och andra handleden. Förr i världen skulle man spruta bakom örat :)
Jag brukar spreja framför mig och gå igenom"molnet". Tycker det räcker.

Jag tycker parfym ska lukta när man är nära nån, inte inte på håll.

Numera finns det tyvärr sköljmedel som stinker på långt håll. Jag känner lukten när grannen hänger tvätt ute och jag går förbi :(
 
Detta med lagom mängd parfym...
Det finns olika skolor tror jag. De som sprutar på handleden och sen gnuggar mot hals och andra handleden. Förr i världen skulle man spruta bakom örat :)
Jag brukar spreja framför mig och gå igenom"molnet". Tycker det räcker.

Jag tycker parfym ska lukta när man är nära nån, inte inte på håll.

Numera finns det tyvärr sköljmedel som stinker på långt håll. Jag känner lukten när grannen hänger tvätt ute och jag går förbi :(
Förvånad över vad? :)
 
Jag har för övrigt några parfymer som jag skulle beskriva som just "milt och fräscht, varken direkt blommigt eller citrusigt, och mjukt men inte vanilj". Den gemensamma nämnaren är ofta cashmeran. Den parfymen som jag beskriver ovan heter Angel dust av Fugazzi, men det är ju som alltid olika hur det blir på huden.

Pudriga eller blommigt orientaliska dofter kan landa bra där i mitten, trots att de mer utstickande exemplen i de doftfamiljerna är allt annat än neutrala. (Pudriga dofter på mig kan antingen lukta sådär behagligt och lite lyxigt, eller som en gammal tvål. :rofl:)
 
Detta med lagom mängd parfym...
Det finns olika skolor tror jag. De som sprutar på handleden och sen gnuggar mot hals och andra handleden. Förr i världen skulle man spruta bakom örat :)
Jag brukar spreja framför mig och gå igenom"molnet". Tycker det räcker.

Jag blir TOKIG när jag ser folk gnugga sin parfym på handleden/halsen. Det förstör noterna och parfymens uppbyggnad/sammansättning totalt. :rage: Ja; jag kan ha skällt på min egen moder när hon gjorde det. Parfym är heligt. :love:

Din metod är en av de bästa, tycker jag!
 
Jag blir TOKIG när jag ser folk gnugga sin parfym på handleden/halsen. Det förstör noterna och parfymens uppbyggnad/sammansättning totalt. :rage: Ja; jag kan ha skällt på min egen moder när hon gjorde det. Parfym är heligt. :love:

Din metod är en av de bästa, tycker jag!
De hade någon parfymexpert på radio för ett tag sedan som sa att man ska spraya en gång på handleden och en gång i nacken för lagom doft. Menar du att hon har helt fel?
 
Menade hon att man sprayar en gång på handleden och sedan gnuggar handleden med parfymen på mot nacken? Det är definitivt inte ett råd jag skulle ta åt mig.

Alla doftexperter jag sett trycker just på att man inte ska gnugga något. Däremot är det ju stor skillnad på intensitet i dofterna, numera tycker jag att det är mycket som är producerat för att användas i större mängd än faktisk parfym. Det är väldigt utspädda dofter i många fall (vilket väl är bra, med tanke på hur folk ändå inte kan dosera de mer koncentrerade).
 
Detta med lagom mängd parfym...
Det finns olika skolor tror jag. De som sprutar på handleden och sen gnuggar mot hals och andra handleden. Förr i världen skulle man spruta bakom örat :)
Jag brukar spreja framför mig och gå igenom"molnet". Tycker det räcker.

Jag tycker parfym ska lukta när man är nära nån, inte inte på håll.

Numera finns det tyvärr sköljmedel som stinker på långt håll. Jag känner lukten när grannen hänger tvätt ute och jag går förbi :(
Jag vet att det är som att svära i kyrkan, men jag tycker faktiskt att sköljmedel luktar gott...
 
Lite funderingar, en måndagkväll efter en dag på jobbet där jag fått hålla andan nästan pga parfymindränkt kollega. Parfymförbud hade inte varit fel.

Blandar jag ihop det eller jobbar inte du inom vården? Alla vårdinrättningar jag vet har parfymförbud. Vi har skyltar på varenda dörr på jobbet...

Numera finns det tyvärr sköljmedel som stinker på långt håll. Jag känner lukten när grannen hänger tvätt ute och jag går förbi :(

För att inte tala om alla andra produkter som schampo och duschkräm och lotion och trosskydd och allt möjligt. Jag sitter ofta i långa möten i relativt små rum och tror/hoppas visserligen inte att det är trosskydden jag känner :laugh: men även att någon har använt en hudkräm som jag tycker luktar gott kan få mig att nästan tuppa av för att det är så intensivt. Det är nästan värre än när någon precis har rökt, trots att det ger en rent fysisk reaktion med kli i halsen och huvudvärk m.m.
 
Jag har en såndär roll-on variant av min parfym. Luktar gott men märks inte om man inte kommer riktigt nära! Passar mig som bara har parfym på dejter ;)
 
Svär på! :p Det enda jag önskar är att ni håller det parfymerade sköljmedlet till typ sängkläderna, och kör parfymfritt i kläderna ni har ute bland folk!

/astmatiker och jätteallergisk
Jag kom hem för ett tag sedan då dotterns kommit och hittat hennes parfym. Halva flaskan var på kompisen. Det tog 5 minuter innan kompisen åkte ut. Vädra 1 timme och det gick ändå inte att vara i ens egna hem. Man vill ju lukta gott...

Dotterns klasskompisar kan stå med 4-5 olika sorters flaskor efter idrotten tex.
 
Jag kom hem för ett tag sedan då dotterns kommit och hittat hennes parfym. Halva flaskan var på kompisen. Det tog 5 minuter innan kompisen åkte ut. Vädra 1 timme och det gick ändå inte att vara i ens egna hem. Man vill ju lukta gott...

Dotterns klasskompisar kan stå med 4-5 olika sorters flaskor efter idrotten tex.
Ändå tycker jag sällan att det är unga tjejer som är problemet, utan medelålders kvinnor som stinker just sköljmedel och/eller parfym. Kan ju bero på att jag sällan umgås runt unga tjejer i och för sig :p
 
Blandar jag ihop det eller jobbar inte du inom vården? Alla vårdinrättningar jag vet har parfymförbud. Vi har skyltar på varenda dörr på jobbet...



För att inte tala om alla andra produkter som schampo och duschkräm och lotion och trosskydd och allt möjligt. Jag sitter ofta i långa möten i relativt små rum och tror/hoppas visserligen inte att det är trosskydden jag känner :laugh: men även att någon har använt en hudkräm som jag tycker luktar gott kan få mig att nästan tuppa av för att det är så intensivt. Det är nästan värre än när någon precis har rökt, trots att det ger en rent fysisk reaktion med kli i halsen och huvudvärk m.m.
Jo det gör jag. Har inte sett några skyltar här, men uppmaningar i kallelser om att inte använda starka parfymer. Verkar inte alltid vara lätt att följa ens av en del personal har jag märkt. En annan kollega har också parfym, men hennes känner man inte förrän man sitter bredvid. Det är skillnad mot när den andra går i korridoren så att det luktar en stund efter.

Skulle för övrigt köpa bindor en dag och tog några det var rabatt på, bindor som bindor liksom, men insåg när jag skulle använda dem att de var parfymerade. Varför liksom. De stank ju! Mensblod luktar mycket mer neutralt än vad bindorna gjorde...
 
Jag kom hem för ett tag sedan då dotterns kommit och hittat hennes parfym. Halva flaskan var på kompisen. Det tog 5 minuter innan kompisen åkte ut. Vädra 1 timme och det gick ändå inte att vara i ens egna hem. Man vill ju lukta gott...

Dotterns klasskompisar kan stå med 4-5 olika sorters flaskor efter idrotten tex.
Jag har tre barn. Det var en fruktansvärd tid när de var tonåringar och hittade parfym. jag har astma och är just doftkänslig. En fruktansvärd tid, hemskt att bli sjuk i sitt eget hem.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
604
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Jag är intresserad av lukter:p Detta är ingen direkt seriös tråd, men jag undrar ändå. Alla människor luktar något, deras hem...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 491
Senast: MM
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av Magianas blogginlägg om HSP – ”etiketten” Highly sensitive person = högkänslig personlighet – så började jag fundera över...
Svar
0
· Visningar
706
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 376
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp