Parfymnostalgi från ungdomen

Alexandra_W

Trådstartare
Jag beställde parfym här i mellandagarna och kunde inte låta bli att lägga 79 kr på en flaska exclamation bara för att känna hur den luktade. Jag var redan när jag köpte den fullt medveten om att jag inte skulle använda den, men var tvungen att köpa av rent nostalgiska skäl. Som den var min favorit i tonåren. Kan efter att provat lite meddela att endera är min kroppskemi annorlunda nu, eller så hade jag annan näsa i ungdomen för den luktar inte ens i närheten av som jag minns den ;)

Men det fick mig att minnas andra ungdomssynder (90-talet). Det började ju med Date, jag hade den röda som favorit (hette den Felicia möjligen), och en stod del av tonåren tillbringades i ett moln av Samba, den blå. Och så exclamation då. Även Elizabeth Ardens sunflower minns jag (den har jag också, men i butik, provat bara för att se hur jag upplever den nu. Inte likadant, milt sagt... )

Minns jag kände mig väldigt vuxen när jag fått tag i ngt exemplar av Chloe (minns inte vem som tillverkade den), oh my... Sen så Karl Lagerfeldts Sun Moon Star. Jag älskade den, men låt oss säga att jag inte var så noga med det här med tunga och lätta parfymer, dag och kväll etc ;P

Den enda som faktiskt överlevt som man fortfarande kan få tag i är Dolce Gabbanas röda. Pappa köpte en flaska åt mig på någon resa när jag var 17-18 år. Vet jag fnös när jag hade på den, men sen uppskattade den stort när den lagt sig. Den kan jag fortfarande uppskatta och använder mellan varven. Jag uppskattade Sun Moon Stars tills den inte gick att få tag på mer.

Så - vilka är era ungdomssynder och nostalgitrippar, och har ni haft möjlighet att prova dem senare och hur har ni då upplevt dem?
 
Jag beställde parfym här i mellandagarna och kunde inte låta bli att lägga 79 kr på en flaska exclamation bara för att känna hur den luktade. Jag var redan när jag köpte den fullt medveten om att jag inte skulle använda den, men var tvungen att köpa av rent nostalgiska skäl. Som den var min favorit i tonåren. Kan efter att provat lite meddela att endera är min kroppskemi annorlunda nu, eller så hade jag annan näsa i ungdomen för den luktar inte ens i närheten av som jag minns den ;)

Men det fick mig att minnas andra ungdomssynder (90-talet). Det började ju med Date, jag hade den röda som favorit (hette den Felicia möjligen), och en stod del av tonåren tillbringades i ett moln av Samba, den blå. Och så exclamation då. Även Elizabeth Ardens sunflower minns jag (den har jag också, men i butik, provat bara för att se hur jag upplever den nu. Inte likadant, milt sagt... )

Minns jag kände mig väldigt vuxen när jag fått tag i ngt exemplar av Chloe (minns inte vem som tillverkade den), oh my... Sen så Karl Lagerfeldts Sun Moon Star. Jag älskade den, men låt oss säga att jag inte var så noga med det här med tunga och lätta parfymer, dag och kväll etc ;P

Den enda som faktiskt överlevt som man fortfarande kan få tag i är Dolce Gabbanas röda. Pappa köpte en flaska åt mig på någon resa när jag var 17-18 år. Vet jag fnös när jag hade på den, men sen uppskattade den stort när den lagt sig. Den kan jag fortfarande uppskatta och använder mellan varven. Jag uppskattade Sun Moon Stars tills den inte gick att få tag på mer.

Så - vilka är era ungdomssynder och nostalgitrippar, och har ni haft möjlighet att prova dem senare och hur har ni då upplevt dem?
Lustigt, jag har nästan samma som dina. Date, Exclamation, blå Samba ochElizabeth Arden green tea hade jag.

Var snorsotis på polaren som hade Jean Paul Gaultier, älskade den. Ralph Lauren Polo Sport var poppis också minns jag.

Älskade Fahrenheit, och gör fortfarande. Jag använder den numera på mig själv istället för att sniffa på okända äldre män :o:o
 
:o:o:o:o
Lustigt, jag har nästan samma som dina. Date, Exclamation, blå Samba ochElizabeth Arden green tea hade jag.

Var snorsotis på polaren som hade Jean Paul Gaultier, älskade den. Ralph Lauren Polo Sport var poppis också minns jag.

Älskade Fahrenheit, och gör fortfarande. Jag använder den numera på mig själv istället för att sniffa på okända äldre män :o:o

Fahrenheit. Livsfarlig jäkla parfym. Nu är det sällan man stöter på någon med den, men de gånger jag gör det blir jag fortfarande alldeles kollrig och knäsvag :O
 
Nu kom jag på en parfym kompisen hade jag var så avundsjuk på. Men minns inte vad den hette, Puzzle dök upp men inte rätt när jag googlade...
 
:o:o:o:o

Fahrenheit. Livsfarlig jäkla parfym. Nu är det sällan man stöter på någon med den, men de gånger jag gör det blir jag fortfarande alldeles kollrig och knäsvag :O
Hahaha, jag också ☺. Jag ääääälskar att lukta på mig själv nuförtiden. Jag luktar vansinnigt jävla gott alltså! ! :love:
 
Åh sån kul tråd :banana:

Just parfymer sitter ju så himla starkt i minnet också. Min första crush hade Fahrenheit från Dior, den säljs än och jag sniffade på den för några år sedan o hade grym flashback från tidig tonår :angel: Den och en från Van Gils (Basic instinct?) på killar var jag tokig i.

Samba, vad kul du nämnde den, den hade min syster en blålila variant av! Själv försökte jag sno en annan av henne, en som hette Eden, en grön flaska som jag inte sett på många år. Den och en från Date, såklart, som alla andra. Och i äldre tonåren hade jag Naomi Campbells första parfym och den finns kvar än.

Som ännu yngre hade jag en faiblesse för rätt tunga dofter som Red Door (Arden) och Poême (Lancôme..?) men som tur är satte nog mamma ner foten där, hade varit lite väl för en tolvåring att knata runt och lukta så i skolan :D Det roliga är att jag är total parfymfanatiker som vuxen och har 12 stycken flaskor på en hylla. :angel:

En annan ungdomssynd är väl att jag var i högstadiet när det var inne med glitter typ ÖVERALLT och gick i nian när man kunde komma undan med att ha glitterspray i håret, glitterläppglans, glitter på kindbenen, glittergele i ögonbrynen.. och jag hade dessutom ett set underkläder från HM som var svarta med guldglitter i tyget.. :love: Döm om mitt nöje när jag nu såg att det var inne nu till nyår och expediterna på Kicks hade just guldglitterspray i håret! Dog nostalgidöden o är sjukt avis än att jag inte kunnat piffa till mig nämnvärt senaste månaderna pga graviditet. Känns lite overkill att ha glitterspray hemma, tyvärr :arghh: Men är kanske lika bra att jag inte fick gå loss och bejaka min inre femtonåring :angel::angel::angel:
 
Glittret ja! Oh Jesus. Nu blev det nostalgi. Jag hade tom glitterstick man kunde ha på tex kindbenen och i urringningen. Givetvis i både guld och silver.

Eden minns jag med, men tyckte aldrig riktigt om den.
 
Samma som du trådskaparen och gick jämnt och suktade efter tresor.. Den var helig och fick bara användas vid "finare" tillfällen.

Exclamation har jag en flaska av hemma också. Har x antal år på nacken nu men jag kan bara inte med att slänga den.

Fahrenheit :love:

Hugo boss var ganska populärt också. Red Door var det ett flertal som använde men jag kommer knappt ihåg hur den luktade.

Nu är jag superallergisk mot dofter så har en detox period utan parfymer och diverse hoppas kunna börja använda det om något år igen :D
 
Jag hade en parfym från Nina Ricci, en grön spiralflaska med rosa kork. Kommer inte ihåg vad den hette. Tresor från Lancome hade mamma och jag lånade flitigt.

Calvin Cline One var en favorit också!
 
Vilken underbar tråd :love:
Dofter är något av det bästa minnesframkallaren för mig, ibland när jag känner någon bekant doft så är det som om jag var tillbaka till den tiden/sinnesstämningen.
Minns tyvärr inte mera vilken date det var jag hade (kan det ha varit gul, kanske), men vet att jag skulle känna igen doften direkt.
Blå Samba har fler nämnt, och den hade en kompis, mycket tonårsvarning över den. Hittade btw den i någon butik för kanske ett år sedan, stod och sniffade och kände mig lyrisk.

En annan kompis hade vanderbilt, men som deospray, vilket inte doftar lika "damigt" som parfymen.
Jag själv hade sergio tacchinis donna, som jag fått av min faster när jag var i yngre tonåren. Är kanske inte en doft jag själv skulle valt i första hand i den åldern, men i efterhand ser jag att det var ett ganska bra val.
Minns även en liten flaska "pomme någontng" från yves rocher, som jag fått av min mormor. Hade den sällan på mig, men gillade att dofta på den då den doftade en viss sorts äppelkarameller.

Känns som om vi är flera i ganska så samma ålder här, för även jag har upplevt "glittereran"... och hårmascaran, även om den aldrig blev lika stor hit här som glittret.

Är idag parfymhoarder, typ :p:o och har väldigt svårt att slänga gamla parfymfaskor, även fast de kan vara tomma. För de doftar ju forfarande, och så är ju flaskorna så vackra...(jag har blivit bättre på att slänga, lite iaf :o)
 
Tillägg:
Det var många vänner som hade en parfym från diesel, plus plus tror jag den hette... ååh, vad jag var avundsjuk på denna.
 
Egentligen kanske jag är lite för ung för den här tråden, då mina tonår officiellt slutar om knappa 9 månader. Men kör på ändå :p
Mina tidigaste "tonårs"år luktade Date Truly Treasure. Det var också min allra första favoritdoft. Sen den stora parfymhypen under mina tonår var Britney Spears Fantasy.
Har flaskorna till båda ovanstående kvar hemma :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp