Park med mycket blommor?

Red_Chili

Trådstartare
Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det och jag vill kunna fotografera såväl henne som hundarna i fin miljö. MEN jag vet inte vart vi ska ta vägen :D

Önskemål:
Möjligt att åka som dagsutflykt från Stockholm.
Ju färre andra människor, desto bättre :o
Lättillgängligt då min mor inte är i bästa fysiska skick. Det behöver finnas åtminstone stigar eller grusvägar att gå på, inte vara allt för långt till toaletter av något slag och det får gärna finnas några bänkar att sitta på.
Om det finns någon sådan park som fokuserat på blommor som doftar mycket så är det också en fördel då min mor inte ser speciellt bra, men älskar att lukta på blommor.

Jag har googlat lite på "fina parker" och sett att det finns allt möjligt tjusigt i mindre städer också, såklart, och jag tänker att om man hittar något sådant och åker en vardag, då kanske det skulle vara perfekt?
 
Kanske Wij trädgårdar? Om ni är ok med tågresan till Ockelbo.
Har inte sett själv, men hört mycket gott om att det ska vara besöksvärt.
 
Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det och jag vill kunna fotografera såväl henne som hundarna i fin miljö. MEN jag vet inte vart vi ska ta vägen :D

Önskemål:
Möjligt att åka som dagsutflykt från Stockholm.
Ju färre andra människor, desto bättre :o
Lättillgängligt då min mor inte är i bästa fysiska skick. Det behöver finnas åtminstone stigar eller grusvägar att gå på, inte vara allt för långt till toaletter av något slag och det får gärna finnas några bänkar att sitta på.
Om det finns någon sådan park som fokuserat på blommor som doftar mycket så är det också en fördel då min mor inte ser speciellt bra, men älskar att lukta på blommor.

Jag har googlat lite på "fina parker" och sett att det finns allt möjligt tjusigt i mindre städer också, såklart, och jag tänker att om man hittar något sådant och åker en vardag, då kanske det skulle vara perfekt?
Vet inte hur stort du tänker dig, men drömparken i Enköping är trevlig om än inte superstor.
Finns flera parker i Enköping också, men jag har inte koll på om någon mer är sådär blommig.

Edit, en länk
https://enkoping.se/underwebbar/upp.../kultur-och-sevardheter/enkopings-parker.html

Längst ned kan du klicka dig vidare till att se lista över alla parker.
 
Skulle också säga Enköping! Bodde där ett par år och nära torget (bussar går dit) finns en fin med bra vägar. Från tåget och dit finns också flera fina om man orkar gå den sträckan :)
Och jag undrar vad jag missat såsom de skryter om just Enköpings parker. Drömparken är nog den enda som jag verkligen tyckt var något.
MEN jag har inte lagt massa tid på att besöka precis alla. Men en del av de på denna listan hade jag inte kallat park tror jag 😅. Känns mer som en större rabatt för mig

https://enkoping.se/fritid-och-kultur/parker-och-parkguidningar/hitta-parker.html
 
Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det och jag vill kunna fotografera såväl henne som hundarna i fin miljö. MEN jag vet inte vart vi ska ta vägen :D

Önskemål:
Möjligt att åka som dagsutflykt från Stockholm.
Ju färre andra människor, desto bättre :o
Lättillgängligt då min mor inte är i bästa fysiska skick. Det behöver finnas åtminstone stigar eller grusvägar att gå på, inte vara allt för långt till toaletter av något slag och det får gärna finnas några bänkar att sitta på.
Om det finns någon sådan park som fokuserat på blommor som doftar mycket så är det också en fördel då min mor inte ser speciellt bra, men älskar att lukta på blommor.

Jag har googlat lite på "fina parker" och sett att det finns allt möjligt tjusigt i mindre städer också, såklart, och jag tänker att om man hittar något sådant och åker en vardag, då kanske det skulle vara perfekt?


Bergianska trädgården tycker jag var fint när jag var där för några år sen. Enligt hemsidan har de en rullstol till utlån att ta med sig ut i trädgården om din mor skulle känna sig bekväm med att bli skjutsad i det kanske det möjliggör ett lite längre besök.Väldigt mycket fina blommor, cafe och toaletter finns. Förövrigt tycker jag också att det är en väldigt fin utflykt du planerar för er 🙂

https://www.bergianska.se/besök-oss...bd-övrigafrågor,ccbd-toaletter,ccbd-ätashoppa
 
Ni behöver ju inte åka så långt.
Rosendals trädgård, slottsträdgården i Ulriksdal och Bergianska trädgården är alla fina och lättillgängliga. Dessutom bra möjligheter att köpa god mat och alla ger definitivt bra fotomiljöer. Kan vara en del folk men annars så
 
Enköping drömparken och dess fickparker
Rosendal på Djurgården
Kunskapsträdgården och Ullbo på SLU Campus. Några kursare till mig anlade en doftrabatt som efter covid-träning i Kunskapsträdgården.

Kolla även äldre kyrkogårdar. På jobbet har vi många fina rabatter som inte är på gravar.
 
Underbart med alla tips! Jag kollade lite mer på Bergianska i Sthlm nu, för det var så länge sedan jag var där att jag inte minns något av det... Men, dit måste vi absolut ta oss! De har ju även en "rododendron-avdelning", vilket råkar vara en blomma min mor verkligen tokälskar.

Så. En park klar och bestämd. Men vi åker gärna på äventyr till annan stad också, så fortsätt gärna komma med tips!
 
Underbart med alla tips! Jag kollade lite mer på Bergianska i Sthlm nu, för det var så länge sedan jag var där att jag inte minns något av det... Men, dit måste vi absolut ta oss! De har ju även en "rododendron-avdelning", vilket råkar vara en blomma min mor verkligen tokälskar.

Så. En park klar och bestämd. Men vi åker gärna på äventyr till annan stad också, så fortsätt gärna komma med tips!


Det kanske är för långt bort men annars är Botaniska trädgården i Göteborg fantastiskt. De har en mycket speciell sektion som heter Japandalen. De har också en rhododendrondal med över 80 sorter och trädgården är en av europas största. Rullstol finns att låna och kan förbokas. Skulle nog rekommendera två dagar för att se allt om din mamma inte orkar så långt besök men förstår också om det är en alldeles för lång resa :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund En liten update, tänkte jag. Det finns ju många här som hängt här en halv livstid precis som jag, och en del av er vet jag har...
Svar
7
· Visningar
1 479
Senast: elgur86
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 694
Senast: Lotus
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 009
Senast: Lilahnee
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera allvarligt på detta, något som jag faktiskt inte tänkt ska bli något bekymmer - men kanske är det min...
Svar
5
· Visningar
2 160
Senast: Hund-Stina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp