Parkera hästtransport i skogen

FreeLou

Trådstartare
Jag skulle vilja ta med mig min häst någon mil bortanför stallet för att kunna få rida på lite andra vägar än de vanliga. Är det okej att ställa bil + hästtransport längs vägen 'var som helst' ett par timmar så länge man inte hindrar trafik?
 
Jag skulle vilja ta med mig min häst någon mil bortanför stallet för att kunna få rida på lite andra vägar än de vanliga. Är det okej att ställa bil + hästtransport längs vägen 'var som helst' ett par timmar så länge man inte hindrar trafik?

Ja, är det inte parkeringsförbud så borde det gå bra. Jag har gjort det några gånger, men försöker ställa undan lite vid sidan av vägen.
 
Det är det rent lagligt om det inte är parkeringsförbud men tänk på att även stora traktorer med diverse maskiner behöver kunna komma fram. Hade någon parkerat längs vägen här (det är inte parkeringsförbud här men vägen är så smal att två bilar inte kan mötas utan någon behöver stanna på en mötesplats/infart) hade övriga snällt fått stå och vänta och det hade inte varit populärt. Jag hade inte ställt mig längs vägen utan kört av så att jag säkert inte hindrar någon. Bättre att fråga på lämpligt ställe om du får lov att parkera några timmar på en gårdsplan om inget lämpligt ställe finns i övrigt. Så onödigt att skapa irritation i onödan.
 
bäst är ju om det finns ngn parkeringsplats som du kan stanna på. finns ju ofta nära vandringsleder och badplatser där det är fritt fram att stå.

jag hade bara sett till att ha med ngn form av lås till transporten så att man inte kan ta av den från bilen eller öppna ngn dörr.
 
Det är det rent lagligt om det inte är parkeringsförbud men tänk på att även stora traktorer med diverse maskiner behöver kunna komma fram. Hade någon parkerat längs vägen här (det är inte parkeringsförbud här men vägen är så smal att två bilar inte kan mötas utan någon behöver stanna på en mötesplats/infart) hade övriga snällt fått stå och vänta och det hade inte varit populärt. Jag hade inte ställt mig längs vägen utan kört av så att jag säkert inte hindrar någon. Bättre att fråga på lämpligt ställe om du får lov att parkera några timmar på en gårdsplan om inget lämpligt ställe finns i övrigt. Så onödigt att skapa irritation i onödan.

bäst är ju om det finns ngn parkeringsplats som du kan stanna på. finns ju ofta nära vandringsleder och badplatser där det är fritt fram att stå.

jag hade bara sett till att ha med ngn form av lås till transporten så att man inte kan ta av den från bilen eller öppna ngn dörr.

Ja, jag skrev nog lite knepigt i mitt första inlägg. Jag menade inte att jag tänkt parkera vid vägrenen, utan köra in om det finns större utrymme likt hårdgjorda ytor in mot kalhyggen, större 'vändplatser' in mot en skogsväg och liknande.

Parkeringsplatser finns tyvärr inte i de områden jag funderat på- det finns "ingenting" såsom badplatser eller vandringsleder. Lås var bra! Det har jag ett som jag ska komma ihåg att ta med :)

I vanliga fall rider jag bortåt dessa områden, men det tar sån tid med en mil bortåt, ett par mil däromkring och sen den där långtråkiga milen hem. Ibland vore det mer tidseffektivt att kunna dra med sig hästen för att expandera ridvägarna lite mer utan att behöva x antal timmar :)
 
Se om du kan ta reda på vem som är markägare. Om man hör av sig kan det vara så att markägaren har en plats som funkar där det skulle föredras att du står.
 
Ja, jag skrev nog lite knepigt i mitt första inlägg. Jag menade inte att jag tänkt parkera vid vägrenen, utan köra in om det finns större utrymme likt hårdgjorda ytor in mot kalhyggen, större 'vändplatser' in mot en skogsväg och liknande.

Parkeringsplatser finns tyvärr inte i de områden jag funderat på- det finns "ingenting" såsom badplatser eller vandringsleder. Lås var bra! Det har jag ett som jag ska komma ihåg att ta med :)

I vanliga fall rider jag bortåt dessa områden, men det tar sån tid med en mil bortåt, ett par mil däromkring och sen den där långtråkiga milen hem. Ibland vore det mer tidseffektivt att kunna dra med sig hästen för att expandera ridvägarna lite mer utan att behöva x antal timmar :)
Problemet uppstår här varje år att folk parkerar sina bilar på vändplats eller annat ställe där det är en hårdgjord yta brevid skogsvägen och på så sätt hindrat traktorer att använda vändplatsen eller avlastningsytan. Detta av svampplockare och inte ryttare dock.

Tycker du ska höra med ägaren först.
 
Man får ju aldrig parkera så att man hindrar annan trafik.
Även buss och traktor måste komma fram om vägen är avsedd för det.
 
Ja, jag skrev nog lite knepigt i mitt första inlägg. Jag menade inte att jag tänkt parkera vid vägrenen, utan köra in om det finns större utrymme likt hårdgjorda ytor in mot kalhyggen, större 'vändplatser' in mot en skogsväg och liknande.

Parkeringsplatser finns tyvärr inte i de områden jag funderat på- det finns "ingenting" såsom badplatser eller vandringsleder. Lås var bra! Det har jag ett som jag ska komma ihåg att ta med :)

I vanliga fall rider jag bortåt dessa områden, men det tar sån tid med en mil bortåt, ett par mil däromkring och sen den där långtråkiga milen hem. Ibland vore det mer tidseffektivt att kunna dra med sig hästen för att expandera ridvägarna lite mer utan att behöva x antal timmar :)

Ett bra tips är att kontakta markägaren. Tänk också på att timmerbilar kanske behöver kunna komma fram och vända. Parkera t.ex inte jämte ett timmerupplägg, har du otur ska de lasta just den högen just då..

Jag har gjort som du tänker göra ibland, d.v.s lastat och åkt iväg för att rida ut. Sist kontaktade jag ett glasbruk och frågade om jag fick parkera där :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 057
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
576
Senast: valy
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 408
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 761
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp