Parkeringsfråga.

Viva

Trådstartare
På snedgatorna kring min bostad får man parkera på båda sidorna, gatan är inte enkelriktad men så smal att två bilar inte kan mötas. Parkering sker åt båda håll på både vänster och höger sida. Spontant känns det fel, att man ska parkera på höger sida i färdriktningen men bevisligen har jag fel eftersom jag aldrig sett en enda bil med en p-bot och jag gissar att p-vakterna inte är snälla bara för att många gör fel. Så upplys mig?
 
På en enkelriktad gata ska all parkering ske i färdriktningen.
Har faktiskt lyckas få en bot för att jag ställde mig tvärt om en gang (var minst sagt stressad, och gatan var 100m lång ungefär). Tror inte jag uppfattade att gatan var enkelriktad ens.
Min bot kom dock från polisen, trafikförseelse eller vad det stod, minns inte.

Det är ju logiskt på så sätt att du inte ska vända bilen på en enkelriktad gata utan alltid ha nosen åt rätt håll...

Men om gatan inte är enkelriktad parkerar man ju på respektive sida i den färdrikning man skulle åkt i om man varit på den sidan av en bredare väg?
 
På en enkelriktad gata ska all parkering ske i färdriktningen.
Har faktiskt lyckas få en bot för att jag ställde mig tvärt om en gang (var minst sagt stressad, och gatan var 100m lång ungefär). Tror inte jag uppfattade att gatan var enkelriktad ens.
Min bot kom dock från polisen, trafikförseelse eller vad det stod, minns inte.

Det är ju logiskt på så sätt att du inte ska vända bilen på en enkelriktad gata utan alltid ha nosen åt rätt håll...
Absolut men dessa gator är inte enkelriktad. Hade den varit det hade jag uppfattat parkeringen som ännu konstigare.
 
Absolut men gatan är inte enkelriktad. Hade den varit det hade jag uppfattat parkeringen som ännu konstigare.
Redigerade mitt svar ovan medan du skrev för jag insåg att gatan inte var enkelriktad.. Så nu star även ditt fall med.
Ibland laser man för slarvigt, iaf jag.
 
På snedgatorna kring min bostad får man parkera på båda sidorna, gatan är inte enkelriktad men så smal att två bilar inte kan mötas. Parkering sker åt båda håll på både vänster och höger sida. Spontant känns det fel, att man ska parkera på höger sida i färdriktningen men bevisligen har jag fel eftersom jag aldrig sett en enda bil med en p-bot och jag gissar att p-vakterna inte är snälla bara för att många gör fel. Så upplys mig?
Man ska alltid parkera i färdriktningen. Att du inte har sett någon få en felparkeringsavgift beror nog bara på att ingen p-vakt har att bevaka området alt att det inte är prioriterat att bevaka just de gatorna.
 
Man ska alltid parkera i färdriktningen. Att du inte har sett någon få en felparkeringsavgift beror nog bara på att ingen p-vakt har att bevaka området alt att det inte är prioriterat att bevaka just de gatorna.
Fast det stämmer inte, jag ser ofta parkeringsvakter i området och på dessa gator (får nog fråga dem nästa gång). Tänker också att beteendet borde vara självsannerande eftersom många har boendeparkering men ca 40% av bilarna står åt fel håll.
 
Men om gatan inte är enkelriktad parkerar man ju på respektive sida i den färdrikning man skulle åkt i om man varit på den sidan av en bredare väg?
Det är min känsla men eftersom det inte är en bil som står åt fel håll känns det ju som jag missat något.
 
Det är min känsla men eftersom det inte är en bil som står åt fel håll känns det ju som jag missat något.
Eller så har alla andra kommit på att ingen kollar och börjat göra bade och?
Parkerar de inte i färdriktningen gör de ju fel och kan få böter. Du kanske får hoppas att en trafikpolis som inte har något att göra åker forbi. Bevisligen kan ju Polisen skriva ut bot för det i alla fall, eftersom jag fick en...
 
Fast det stämmer inte, jag ser ofta parkeringsvakter i området och på dessa gator (får nog fråga dem nästa gång). Tänker också att beteendet borde vara självsannerande eftersom många har boendeparkering men ca 40% av bilarna står åt fel håll.
Är det kommunala gator (och parkeringsvakter) eller är gatorna på privat mark - t ex en bostadsrättsförenings?
Är det privat mark och privat anlitade vakter är de inte lika intresserade av om någon bryter mot grundläggande trafikregler. Är osäker på om de ens får utfärda felparkeringsavgift för det (förr fick de inte det).
 
Är det kommunala gator (och parkeringsvakter) eller är gatorna på privat mark - t ex en bostadsrättsförenings?
Är det privat mark och privat anlitade vakter är de inte lika intresserade av om någon bryter mot grundläggande trafikregler. Är osäker på om de ens får utfärda felparkeringsavgift för det (förr fick de inte det).
Kan inte tänka mig annat än att det är kommunala. Städdag varannan vecka och då är det gula lappar oavsett vilket håll man står. :D
 
Eller så har alla andra kommit på att ingen kollar och börjat göra bade och?
Parkerar de inte i färdriktningen gör de ju fel och kan få böter. Du kanske får hoppas att en trafikpolis som inte har något att göra åker forbi. Bevisligen kan ju Polisen skriva ut bot för det i alla fall, eftersom jag fick en...
Ser ofta parkeringsvakter så de åker runt och kollar, har också sett böteslappar men av andra anledningar. Eftersom många som parkerar verkar vara boende, eller återkommande gäster tycker jag att folk borde lära sig om de en gång fått böter men det är så många som står "fel".
 
Det är en vanlig gata. Med parkering tillåten på en sida. Men ställer man sig på den sidan fast med näsan åt fel håll får man böter.
 
Det är en vanlig gata. Med parkering tillåten på en sida. Men ställer man sig på den sidan fast med näsan åt fel håll får man böter.
Ah, tänkte att det kunde spela in om man inte behöver korsa motsatta körfältet för att parkera eftersom det i princip bara finns ett.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan 1. Jag "ska bara" rida femtio meter längs stora vägen för att komma till bättre ridväg, så jag rider på vänster sida. Det känns bättre...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
5 707
Senast: Diabetikern
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
426
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 118
Senast: ptr
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 072
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp