Parkeringsfråga

inovator

Trådstartare
Hej! I mitt område har det blossat upp en debatt kring parkeringar. Vi har väldigt ont om parkeringar och många som bor i området får köra runt & leta varje dag innan de hittar en längst någon av gatorna.

Vid "huvudgatan" har många radhusägare gjort sig egna parkeringar på tomten och satt upp skyltar om att man inte får parkera framför deras "utfart". "Problemet" då är att deras utfarter inskränker på skyltade parkeringar längst gatan. Vet inte om det påverkar men det är dessutom en cykelbana däremellan.

Jag lägger in en bild för att visa hur jag menar!
parkering.png




I den här bilden hade den första och tredje röda bilen varit sura över att deras "utfarter" är blockerade. Medan den andra är nöjd med sin fria passage. OBS: i verkligenhet är gatan mycket längre än på bilden, och det är kanske bara var fjärde plats där "de gröna" bilarna kan stå som det finns en "röd" bil som vill hävda att de inte kan stå där.

De röda vill alltså kunna köra över cykelbanan och en trottoarkant obehindrat för att komma till vägen. Och accepterar inte att står någon iväg för dem på den dedikerade parkeringsfickan.

Är detta rätt? Detta har diskuterats till döds i vår lokala lilla facebookgrupp men jag blir inte klokare på situationen. Har ni några bra insikter kring detta? Eller vet ni var man kan vända sig för att få ett definitivt svar?

Ursäkta om inlägg är jätterörigt men jag uppskattar alla feedback och förtydligar gärna vid eventuella frågor :) tack på förhand!

PS! Om ni inte är helt säkra, vem kan jag kontakta för att få svar på detta? Är osäker på om jag ska ringa Kommunen, polisen, trafikverket eller vad
 
Senast ändrad:
Hej! I mitt område har det blossat upp en debatt kring parkeringar. Vi har väldigt ont om parkeringar och många som bor i området får köra runt & leta varje dag innan de hittar en längst någon av gatorna.

Vid "huvudgatan" har många radhusägare gjort sig egna parkeringar på tomten och satt upp skyltar om att man inte får parkera framför deras "utfart". "Problemet" då är att deras utfarter inskränker på skyltade parkeringar längst gatan. Vet inte om det påverkar men det är dessutom en cykelbana däremellan.

Jag lägger in en bild för att visa hur jag menar!
Visa bifogad fil 63135



I den här bilden hade den första och tredje röda bilen varit sura över att deras "utfarter" är blockerade. Medan den andra är nöjd med sin fria passage. OBS: i verkligenhet är gatan mycket längre än på bilden, och det är kanske bara var fjärde plats där "de gröna" bilarna kan stå som det finns en "röd" bil som vill hävda att de inte kan stå där.

De röda vill alltså kunna köra över cykelbanan och en trottoarkant obehindrat för att komma till vägen. Och accepterar inte att står någon iväg för dem på den dedikerade parkeringsfickan.

Är detta rätt? Detta har diskuterats till döds i vår lokala lilla facebookgrupp men jag blir inte klokare på situationen. Har ni några bra insikter kring detta? Eller vet ni var man kan vända sig för att få ett definitivt svar?

Ursäkta om inlägg är jätterörigt men jag uppskattar alla feedback och förtydligar gärna vid eventuella frågor :) tack på förhand!
Vad säger detaljplanen (motsv äldre plan om det är äldre hus) - har de rätt att ha utfarter från sina fastigheter där?
 
Vad säger detaljplanen (motsv äldre plan om det är äldre hus) - har de rätt att ha utfarter från sina fastigheter där?
Tack för svar!
Det är precis sånt jag undrar lite över ---
Är en utfart något som finns definierat någonstans? I en detaljplan? Kan jag begära en kopia på detaljplanen i så fall?
 
Tack för svar!
Det är precis sånt jag undrar lite över ---
Är en utfart något som finns definierat någonstans? I en detaljplan? Kan jag begära en kopia på detaljplanen i så fall?

Detaljplanen finns hos kommunen, i de flesta fall går de att hitta på kommunens hemsida. Annars kan du alltid höra av dig till stadsbyggnadskontoret och få hjälp med tolkning av planerna.
 
Det låter konstigt att en enskild person ska kunna bestämma att en av kommunen/föreningen anlagd parkering var otillåten att parkera på. Jag tror (obs! tror) att de inte kan göra det. Men hör med kommunen och föreningen.
 
Var är utfarten från bostädernas parkeringsplatser? Är det rakt ut på gatan från där bilarna är parkerade, eller finns det någon "riktig" utfart någonstans?
 
Instämmer med råden att kontakta kommunen. Men spontant känns det märkligt att man kan göra en egen parkeringsplats där man vill, som inte har någon dedikerad utfart och sedan hävda att bilar som står parkerade på en riktig parkering står i vägen :confused:
 
Instämmer med råden att kontakta kommunen. Men spontant känns det märkligt att man kan göra en egen parkeringsplats där man vill, som inte har någon dedikerad utfart och sedan hävda att bilar som står parkerade på en riktig parkering står i vägen :confused:

De kanske hade sina parkeringsplatser vid huset först och sen anlade kommunen parkeringsplats utanför? Tänker att det kan vara ett scenario som kan ställa till det. Fastighetsbyte osv

Annars tycker jag samma som dig.
 
Hej! I mitt område har det blossat upp en debatt kring parkeringar. Vi har väldigt ont om parkeringar och många som bor i området får köra runt & leta varje dag innan de hittar en längst någon av gatorna.

Vid "huvudgatan" har många radhusägare gjort sig egna parkeringar på tomten och satt upp skyltar om att man inte får parkera framför deras "utfart". "Problemet" då är att deras utfarter inskränker på skyltade parkeringar längst gatan. Vet inte om det påverkar men det är dessutom en cykelbana däremellan.

Jag lägger in en bild för att visa hur jag menar!
Visa bifogad fil 63135



I den här bilden hade den första och tredje röda bilen varit sura över att deras "utfarter" är blockerade. Medan den andra är nöjd med sin fria passage. OBS: i verkligenhet är gatan mycket längre än på bilden, och det är kanske bara var fjärde plats där "de gröna" bilarna kan stå som det finns en "röd" bil som vill hävda att de inte kan stå där.

De röda vill alltså kunna köra över cykelbanan och en trottoarkant obehindrat för att komma till vägen. Och accepterar inte att står någon iväg för dem på den dedikerade parkeringsfickan.

Är detta rätt? Detta har diskuterats till döds i vår lokala lilla facebookgrupp men jag blir inte klokare på situationen. Har ni några bra insikter kring detta? Eller vet ni var man kan vända sig för att få ett definitivt svar?

Ursäkta om inlägg är jätterörigt men jag uppskattar alla feedback och förtydligar gärna vid eventuella frågor :) tack på förhand!

PS! Om ni inte är helt säkra, vem kan jag kontakta för att få svar på detta? Är osäker på om jag ska ringa Kommunen, polisen, trafikverket eller vad

Vad menar du med att de har ”gjort sig” egna infarter? Har de ansökt om det från väghållaren och fått det godkänt eller har de tagit saken i egna händer?
 
Polisen kommer att svara att man aldrig får parkera in någon annan. Detta är oavsett om de står olagligt eller inte.
Däremot så måste man ha bygglov för att få anlägga parkeringsplats. Din fråga hör hemma på kommunens bygglovskontor.
 
Det är omöjligt att veta vad som gäller utan att veta vad detaljplanen säger. En fastighetsägare får göra (nästan) vad den vill på sin tomt så länge det följer vad som står i detaljplanen. Kommunen kan - men behöver inte - i detaljplanen begränsa var det får vara utfart från en fastighet. Men alla fastigheter har rätt att nå allmän väg på något sätt. Eftersom det här är tättbebyggt område finns det en detaljplan (motsv äldre reglering). I det aktuella fallet kan det i princip finnas två huvudalternativ (varianter och mellanformer kan finnas):
  1. Varje bostad är en egen fastighet och har därmed rätt att (på något sätt) nå allmän väg och fastighetsägarna har rätt att ha sina bilar på sin tomt om de vill (alternativet är att stå på gatan). Om det finns en annan möjlighet (t ex parkering/utfart åt ett annat håll) så kan det vara så att det är utfartsförbud på den aktuella sträckan.
  2. Radhusen ingår i en brf (motsv) där varje bostad inte har en egen fastighet (dvs äger "sin" tomt) utan husen står på en gemensam fastighet och har en gemensam parkeringsplats i närheten. Om det är så, så kan det finnas ett utfartsförbud angivet i detaljplanen som begränsar bostadsägarnas möjlighet att göra som beskrivet i trådstarten.
Oavsett vad som gäller enligt ovan så får man inte blockera någon annan. Med den info som finns i trådstarten så hade jag utgått från att det är alternativ 1 som gäller och att det inte är utfartsförbud på sträckan. Om man som fastighetsägare har problem med att bli instängd så skulle man kunna ansöka om förbud att stanna utanför sin utfart, men eftersom man inte gärna lagstiftar dubbelt (allmänna trafikreglerna ger att det inte är tillåtet att blockera utfart) så är det inte säkert att de får sin önskan uppfylld.

I praktiken blir det inte mycket utrymme för parkering på en gata med radhus där var och en har egen parkering på tomten. Kommunen (om det är kommunal gata) eller annan väghållare (t ex samfällighet) behöver inte ha gjort fel för det. Om det finns en allmän reglering av parkering längs gatan/sträckan så måste den som parkerar anpassa sig till utfarter etc. Normalt i alla städer/tätorter att även om det är tillåtet att parkera på en gata så kan det finnas utfarter/portar/grindar som man inte får blockera. Kan verka tokigt att ha parkering angiven på en gata där det i praktiken inte fungerar att parkera, men vi vet ju inte hur resten av gatan ser ut, kanske är det bara dessa tre radhus.
Om en studie av detaljplanen ger att det är utfartsförbud på sträckan så får den som vill vända sig till byggnadsnämnden (motsv) och klaga och så får man se om kommunen tycker att den behöver agera. Till dess (om kommunen tycker att det är något att bråka med fastighetsägaren om) får man inte blockera någons in-/utfart.
Innan man flyttar in i en lägenhet kan det vara klokt att undersöka parkeringsmöjligheterna om man vill ha bil. Det är i nyare områden vanligt med färre än en parkeringslats per lägenhet (parkeringstal<1). I det ingår även gästparkeringar, parkering som är möjlig på gatan kan var inräknad. I gammal stadsmiljö så är det inte säkert/sannolikt att man alls har någon parkering "garanterad".
 
Plats för en enstaka bil vid ett enfamiljshus på egen fastighet behövs det väl inte för?
Jo det kan det göra.
Man får inte anlägga parkeringsplats utan bygglov och man får inte ansluta en tillfart till väg utan väghållarens tillstånd. Om jag minns rätt så regleras även den biten via bygglov hos kommunen.
Jag antar då från skissen att det gäller planlagt område.
 
Vad menar du med att de har ”gjort sig” egna infarter? Har de ansökt om det från väghållaren och fått det godkänt eller har de tagit saken i egna händer?
godkännande från väghållaren behövs (normalt) bara på landsbygden och ev andra platser där det saknas någon form av detaljplan som föreskriver var man får/inte får ha utfart
 
Jo det kan det göra.
Man får inte anlägga parkeringsplats utan bygglov och man får inte ansluta en tillfart till väg utan väghållarens tillstånd. Om jag minns rätt så regleras även den biten via bygglov hos kommunen.
Jag antar då från skissen att det gäller planlagt område.
Det behövs inte bygglov på tomter till en-/tvåbostadshus om parkeringsplatsen är till för bostadens behov
 
godkännande från väghållaren behövs (normalt) bara på landsbygden och ev andra platser där det saknas någon form av detaljplan som föreskriver var man får/inte får ha utfar

Stämmer verkligen det? Jag har alltid uppfattat det annorledes och när jag tittar på olika kommuner så anges mer eller mindre exakt samma sak som här (slumpvis vald kommun): https://www.lidingo.se/toppmeny/byg...infartochutfart.4.9f5e92a1703ce8ea055dc6.html

”Om det saknas en utfart till ditt radhus eller din villa, eller om du vill bredda eller flytta din utfart ska du ansöka om detta hos oss”.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp