Parkeringsfråga

Stämmer verkligen det? Jag har alltid uppfattat det annorledes och när jag tittar på olika kommuner så anges mer eller mindre exakt samma sak som här (slumpvis vald kommun): https://www.lidingo.se/toppmeny/byg...infartochutfart.4.9f5e92a1703ce8ea055dc6.html

”Om det saknas en utfart till ditt radhus eller din villa, eller om du vill bredda eller flytta din utfart ska du ansöka om detta hos oss”.
Detta är en generell upplysning som ska passa alla fastighetsägare. Dels kan de som läser bo på landsbygden/utom planlagt område, dels så kan man inte utgå från att alla har koll på detaljplaner/fastighetsgränser och annat som kan påverka var det är tillåtet/möjligt/lämpligt att placera en utfart. En dialog med kommunen är alltid lämpligt, men de har svårt att hindra en om det av detaljplan framgår att det är tillåtet med utfart. I moderna planer brukar det preciseras ganska noga, men det finns äldre planer som inte är så noga preciserade och då kan det finnas fysiska förutsättningar/andra regler som gör att det inte är möjligt att ha en utfart på en viss plats även om det inte finns något utfartsförbud just där. Eftersom risken finns att man på något sätt skadar kommunens anläggning så vill kommunens tekniska sida också gärna informera om hur/vad man får göra (eller om de måste göra något).

Mitt svar utgick från frågeställningen och de förutsättningar som framgår av trådstarten, om man som utomstående kan ha synpunkter på andras utfarter och om man får parkera framför dem. Om någon frågat vad den behöver göra för att anordna en utfart så hade jag svarat lite mer detaljerat ;-). Men i båda fallen så är steg 1 att kontrollera gällande (detalj)plan.
 
Om kommunen/väghållaren har anordnat parkeringsplatser (med målade rutor) specifikt utanför utfarterna så kan det vara endera kommunen/väghållaren eller husägarna som har gjort fel (eller man har brustit i samordning/samråd). Första ledtråden är detaljplanen ;-)
 
Hej! I mitt område har det blossat upp en debatt kring parkeringar. Vi har väldigt ont om parkeringar och många som bor i området får köra runt & leta varje dag innan de hittar en längst någon av gatorna.

Vid "huvudgatan" har många radhusägare gjort sig egna parkeringar på tomten och satt upp skyltar om att man inte får parkera framför deras "utfart". "Problemet" då är att deras utfarter inskränker på skyltade parkeringar längst gatan. Vet inte om det påverkar men det är dessutom en cykelbana däremellan.

Jag lägger in en bild för att visa hur jag menar!
Visa bifogad fil 63135



I den här bilden hade den första och tredje röda bilen varit sura över att deras "utfarter" är blockerade. Medan den andra är nöjd med sin fria passage. OBS: i verkligenhet är gatan mycket längre än på bilden, och det är kanske bara var fjärde plats där "de gröna" bilarna kan stå som det finns en "röd" bil som vill hävda att de inte kan stå där.

De röda vill alltså kunna köra över cykelbanan och en trottoarkant obehindrat för att komma till vägen. Och accepterar inte att står någon iväg för dem på den dedikerade parkeringsfickan.

Är detta rätt? Detta har diskuterats till döds i vår lokala lilla facebookgrupp men jag blir inte klokare på situationen. Har ni några bra insikter kring detta? Eller vet ni var man kan vända sig för att få ett definitivt svar?

Ursäkta om inlägg är jätterörigt men jag uppskattar alla feedback och förtydligar gärna vid eventuella frågor :) tack på förhand!

PS! Om ni inte är helt säkra, vem kan jag kontakta för att få svar på detta? Är osäker på om jag ska ringa Kommunen, polisen, trafikverket eller vad
Ring kommunens vägansvariga/stadsbyggnadskontoret tex. Det är lite olika vart man har sorterat in dom i förvaltningarna. Jag jobbar på den avdelningen (men inte med dessa frågor) och det diskuteras en del sådant här. Men olika kommuner tolkar lite olika. Är det inskrivet utfartsförbud i detaljplanen så är problemet löst, men är det inte det så är det fortfarande inte säkert att då får köra ut över cykelbanan och en eventuell gångbana. Jag har svårt att se att man kan få parkeringsböter för att man står på en skyltad och målad parkeringsplats, men det är ändå bra att informera kommunen om att den här konflikten finns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp