Stinaelin

Trådstartare
Jag har fått in parkslide i trädgården. :nailbiting:

Källan är grannens helt oansade häck, där ett relativt stort bestånd frodas.

I min fina rabatt sticker det upp nya skott av skiten, och jag vet inte vad jag ska göra.
Grannen är ny och har inte flyttat in än. Ska givetvis informera dem om vad jag upptäckt, när jag ser dem, men jag vet inte alls om de är intresserade av trädgård och var de ställer sig i frågan.

Vad ska jag göra?
Bara ta bort de skott jag ser?
Gräva ner markduk (fast jag har förstått att rötter kan gå meter ner i jorden), och bekämpa "mina" skott?
Erbjuda mig att hjälpa till att ta bort grannens bestånd (om de inte är överentusiastiska)?
Skita i det?
'
Hjälp!

IMG_1638.JPG
 
Risken om man börjar gräva i det är väl att växten blir arg och går crazy.

Mina föräldrar har parkslide i närheten av sin tomt, och pappa bränner den med jämna mellanrum. Den har så vitt jag vet inte blivit större i alla fall.

Gräva brett och djupt, och sen täcka med markduk och 40 cm makadam läste jag nyligen. Dock kunde detta behöva upprepas.

Om inte grannen är villig att bekämpa också tror jag inte mycket hjälper tyvärr :(
 
Risken om man börjar gräva i det är väl att växten blir arg och går crazy.

Mina föräldrar har parkslide i närheten av sin tomt, och pappa bränner den med jämna mellanrum. Den har så vitt jag vet inte blivit större i alla fall.

Gräva brett och djupt, och sen täcka med markduk och 40 cm makadam läste jag nyligen. Dock kunde detta behöva upprepas.

Om inte grannen är villig att bekämpa också tror jag inte mycket hjälper tyvärr :(

Grannen är faktiskt skyldig att bekämpa den... https://sverigesradio.se/artikel/7592066

Själv för jag krig mot lupinerna varje år :cautious:

Edit: Jag hade fel... parkslide räknas inte dit. Men jag låter länken vara kvar ändå, det är nog många som inte vet om den lagen. Eventuellt kan en lagändring vara på gång: https://www.naturvardsverket.se/amn...ter/arter-som-ej-omfattas-av-regler/parkslide
 
Grannen är faktiskt skyldig att bekämpa den... https://sverigesradio.se/artikel/7592066

Själv för jag krig mot lupinerna varje år :cautious:

Edit: Jag hade fel... parkslide räknas inte dit. Men jag låter länken vara kvar ändå, det är nog många som inte vet om den lagen. Eventuellt kan en lagändring vara på gång: https://www.naturvardsverket.se/amn...ter/arter-som-ej-omfattas-av-regler/parkslide
Ja vi hoppas verkligen att parkslide blir klassad som invasiv art.

Hos mina föräldrar kom den när kommunen gjorde ett grävarbete :banghead:
Obs! Ska man vara laglydig får man inte bekämpa växter på annans mark heller, även om det är en helt obrukbar skitbit.
 
Jag har en del i en hage som vätter mot en tomt där de lagt parksliderötter i komposten, mot mitt staket.

Löser det genom att helt sonika klippa av alla skott på min sida i marknivå så fort de kommer upp. Verkar iaf något avskräckande för det har blivit betydligt färre uppstickare under åren.
 
Var tvungen och googla kände jag. Såg att det kunde få rötter upp till 7 meter under jord, tror det var Karlstad kommun som rekommendera att man inte försökte få bort dem då det kan gå bananas om man börjar gräva i dem 😱 Glad att vi inte har sånt här kände jag. Tydligen det som kunde fungera var att knäcka av dem när det var små. Men sen så liten bit som 0.7 mm kunde se till att det rotade sig :crazy: :crazy:
 
Jag har en del i en hage som vätter mot en tomt där de lagt parksliderötter i komposten, mot mitt staket.

Löser det genom att helt sonika klippa av alla skott på min sida i marknivå så fort de kommer upp. Verkar iaf något avskräckande för det har blivit betydligt färre uppstickare under åren.
Jag skulle precis rekommendera att hålla gräsytan klippt vid häcken så håller sig nog parksliden i skinnet där.
 
Jag skulle precis rekommendera att hålla gräsytan klippt vid häcken så håller sig nog parksliden i skinnet där.
Tyvärr har jag anlagt en fin rabatt precis vid planket som vetter mot deras häck. :( Jag tänker fortsätta bekämpa med små medel här på min sida (eett vatten och ättika), och informera dem så fort jag får tillfälle. Så får vi se.

Jag menar, om de inte är intresserade/kunniga kanske de klipper häcken och slänger skräpet på andra ställen i trädgården, och då blir det ännu värre. Det som var bra med förra ägarna var att de gjorde absolut INGENTING med sin häck.
 
Tyvärr har jag anlagt en fin rabatt precis vid planket som vetter mot deras häck. :( Jag tänker fortsätta bekämpa med små medel här på min sida (eett vatten och ättika), och informera dem så fort jag får tillfälle. Så får vi se.

ta et ännu värre. Det som var bra med förra ägarna var att de gjorde absolut INGENTING med sin häck.
Bättre att bara klippa av den, ättika kan sprida sig i landet till de andra växterna (penslar du så tar det bara ovanjordiska delar ändå) och varmt vatten tar också bara ovanjordiska delar.
 
Det där är väldigt överdrivet, de flesta växter kan skjuta in sina rötter i både rör och grund om man har sprickor eller otäta skarvar. Parksliden är egentligen inte särskilt extrem där.
Dålig idé att informera trädgårdsointresserade grannar om, med parkslide på tomten.
 
Ja vi hoppas verkligen att parkslide blir klassad som invasiv art.
Det tror jag inte kan ske, eftersom de inte kan frösprida sig. Parksliden vi ser i Sverige skall vara en klon som inte kan fröföröka sig, den sprids bara genom rotskott eller att någon gräver upp den och flyttar. Då tror jag inte den kan klassas som invasiv.

För övrigt kunde man ta kål på parkslide genom flera behandlingar med round-up men nu har ju myndigheterna förbjudit det medlet för privatpersoner...
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
309
Senast: Hellhound
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 062
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 664
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 938
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp