brusskin

Trådstartare
Har en tik som ska löpa i februari men fyller två år i april. Hur är det med parning , då hon inte fyllt två just vid parningen?
 
Varför para en så ung tik?
Låt henne få mogna mer, se om det dyker upp någon sjukdom hos henne el kullsyskonen.
Bara för att det är "lovligt" att para vid 18 mån betyder det inte att det är lämpligt.

Mvh Uppfödare
Exakt. Liksom jättekul att ta en kull och sedan inse att tiken har någon AI-sjukdom eller dåliga höfter eller pannus eller kass rygg eller dålig mentalitet eller vad som helst som kan vara ärftligt.
 
Ojojoj, ville bara veta när en tik är mogen för att paras, inga andra kommentarer, men tack för allas omtanke 👍🏼
 
Oftast är den mogen att paras när den är ca 3 år gammal.

Beror väl helt på vilken ras det är frågan om. Mindre raser mognar avsevärt tidigare än större liksom, så att säga att tikar oftast är mogna för att paras vid 3 års ålder är långt ifrån sant och rent allmänt eftersom någon skrivit om hälsotester, så finns det också raser som är såpass friska och sunda att inga hälsoundersökningar behövs/krävs.
 
Beror väl helt på vilken ras det är frågan om. Mindre raser mognar avsevärt tidigare än större liksom, så att säga att tikar oftast är mogna för att paras vid 3 års ålder är långt ifrån sant och rent allmänt eftersom någon skrivit om hälsotester, så finns det också raser som är såpass friska och sunda att inga hälsoundersökningar behövs/krävs.
Jag vet att det är så men själv anser jag att det inte finns såna raser. Alls.
 
Beror väl helt på vilken ras det är frågan om. Mindre raser mognar avsevärt tidigare än större liksom, så att säga att tikar oftast är mogna för att paras vid 3 års ålder är långt ifrån sant och rent allmänt eftersom någon skrivit om hälsotester, så finns det också raser som är såpass friska och sunda att inga hälsoundersökningar behövs/krävs.
Visst är det så att det varierar, men ska man se det generellt så är väl 3årsåldern hyfsat rätt ändå? Själv är jag van vid att seriösa uppfödare väntar tills tiken är åtminstone 4 år gammal, men vet att det inom många raser anses vara sent.

Med tanke på att TS inte ville höra något om hälsoundersökningar m.m. så tippar jag dessutom på att hen inte bryr sig om att räkna in sådant i "när tiken är redo". En anledning till att många inom min ras väntar länge med att ta valpar är delvis för att när det väl dyker upp problem inom rasen, så är det ofta sådana som märks ganska sent. Att då avla på unga hundar är allt annat än bra, men ja, bryr man sig inte om det så finns det inga hinder att avla på en yngre tik...
 
Jag är av den åsikten att en hund ska få vara unghund "färdigt" innan den paras. Även om små raser oftast mognar fortare så tycker jag att de kan få ha de yngsta åren ifred sas.
Sen är ingen ras helt sjukdomsfri så ur den aspekten är det bättre att invänta så eventuella hälsoproblem hinner visa sig.
 
Oftast är den mogen att paras när den är ca 3 år gammal.
Jag håller helt med. Då har också eventuella allergier visat sig (visar sig oftast någonstans mellan 1,5-3 års ålder) och endel andra problem som t ex ryggproblem hos tax och det går att göra en riktig bedömning av hunden och om det är något att avla på överhuvudtaget.

Att små hundar skulle mogna tidigare är ingen sanning och jag har faktiskt alltid hört tvärtom. Dsg räknas som liten hund och de mognar sent, är vuxna först runt tre år och innan dess ser jag det som helt vansinnigt att sätta hunden i avel för innan dess vet man inte hur hunden faktiskt blir.

Jag önskar verkligen att det blev lag på att hundar inte får avlas på innan tre års ålder och att det blir lag på att allergier och andra ärftliga sjukdomar blir anmälningspliktiga och såklart, att djuren då automatiskt får avelsförbud. Hade en sådan lag funnits hade hundarna generellt blivit friskare och många sjukdomar hade försvunnit helt. Idag är det helt upp till uppfödarens samvete om de fortsätter avla på linjer de vet har t ex allergier och helt upp till deras samvete om de ljuger köpare rakt upp i ansiktet genom att säga att inga allergier finns i deras linjer eller om de säger sanningen.
 
Jag är av den åsikten att en hund ska få vara unghund "färdigt" innan den paras. Även om små raser oftast mognar fortare så tycker jag att de kan få ha de yngsta åren ifred sas.
Sen är ingen ras helt sjukdomsfri så ur den aspekten är det bättre att invänta så eventuella hälsoproblem hinner visa sig.
Även om tiken haft valpar så fortsätter hon ju vara sig själv. Jag har aldrig märkt att mina tikar slutar leka och busa eller vara i sin rätta ålder bara för dom haft en kull valpar :)
Ofast leker dom ju även med valparna på slutet.
Sen tycker jag 18 månader är för tidigt men jag har parat mina dvärghundar vid både 2 och 3 års åldern utan några problem, dom är vuxna då och ingen av mina hundar eller deras avkommor har några fysiska eller psykiska besvär.
 
Jag håller helt med. Då har också eventuella allergier visat sig (visar sig oftast någonstans mellan 1,5-3 års ålder) och endel andra problem som t ex ryggproblem hos tax och det går att göra en riktig bedömning av hunden och om det är något att avla på överhuvudtaget.

Att små hundar skulle mogna tidigare är ingen sanning och jag har faktiskt alltid hört tvärtom. Dsg räknas som liten hund och de mognar sent, är vuxna först runt tre år och innan dess ser jag det som helt vansinnigt att sätta hunden i avel för innan dess vet man inte hur hunden faktiskt blir.

Jag önskar verkligen att det blev lag på att hundar inte får avlas på innan tre års ålder och att det blir lag på att allergier och andra ärftliga sjukdomar blir anmälningspliktiga och såklart, att djuren då automatiskt får avelsförbud. Hade en sådan lag funnits hade hundarna generellt blivit friskare och många sjukdomar hade försvunnit helt. Idag är det helt upp till uppfödarens samvete om de fortsätter avla på linjer de vet har t ex allergier och helt upp till deras samvete om de ljuger köpare rakt upp i ansiktet genom att säga att inga allergier finns i deras linjer eller om de säger sanningen.
Hmm Nej håller verkligen inte med, när mina tikar av små ras är dryga året räknar jag dom absolut som vuxna, dom har en vuxenroll i flocken och emot andra hundar. Dom är inga unghundar längre.
Sen vet jag inte vad för raser ni har ni som har alla dessa hundratals oika åkommor på era hundar jag har haft så mycket hundar genom åren och ingen av dom har varit det minsta känslig eller sjuk. Har nog haft bra raser :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Någon som fått tiken dräktig trots sen parning? Tog ett progtest igår som visade 31 nmol/L och fick rekommendationen att para snarast...
Svar
2
· Visningar
563
Senast: Elvasaga
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 273
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hej. Jag har en importerad renrasig cane corso, med stamtavla i Rumänien. Bra gener och frisk. Jag har lite funderingar och är...
2
Svar
25
· Visningar
4 247
Senast: Motacilla
·
Hundhälsa Hur vet man att tiken har slutat löpa? Min tik fick sitt första riktiga löp för 2 veckor sen, hon slutade blöda efter ca 9 dagar och nu...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp