Parningsproblem AKUT !!

M

moontje

Vi har en hund som heter Karin, hon är 3 år och är blandning mellan Rhodesian Rigdeback och Soft coated wheaten terrier :love:
Min kompis skulle till Stockholm några dagar så vi tog hand om hennes hund Pricken. Han är 5 (?) och är en okastrerad dalmatiner.
Han kom på lördag (5 dagar sen) och på måndag märkte vi att Karin löpte.
Vi vill jätte gärna ha valpar på henne då vi vill behålla en valp själv, och Pricken var en jättesnäll hund, så han skulle få bli pappan :)
Men.. nu är det så att dom inte är intresserad alls.. Pricken har luktat på Karins 'bak' några gånger, men varje gång han gör det så lägger Karin öronen bak, vänder sig om om sätter sig snabbt ned.. hon verkar rädd.
Då fick vi tips av någon, att låsa in dom nånstans ett tag. Så idag har dom varit cirka 2 timmar i en box. Så det gjorde vi. Först gick de och lukta på allt, och sen ville de bara ut ur boxen. Pricken bara ylade hela tiden och det verkar inte som om det har hänt något. Men efter en kvart så gick de och lekte lite, men tror inte det hände något, då Karin bara vägrade.
Så snälla, har någon tips på vad jag ska göra??
Ägarna kanske redan kommer imorgon! :crazy:
Tacksam för svar!!
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Ursäkta med HALLÅ! För det första, blandingen är helt sjuk. För det andra, vet eran kompis att ni planerar valpar efter hennes hund? Det verkar ju verkligen inte som det då det är väldigt bråttom, vad är du för människa egentligen??
Näe, jag tycker det luktar väldigt skumt om hela grejen. Troll?
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Ursäkta med HALLÅ! För det första, blandingen är helt sjuk. För det andra, vet eran kompis att ni planerar valpar efter hennes hund? Det verkar ju verkligen inte som det då det är väldigt bråttom, vad är du för människa egentligen??
Näe, jag tycker det luktar väldigt skumt om hela grejen. Troll?

Herregud, består alla ni människor utav pengar eller? :S :S :S Vi är inte ute efter pengar, utan efter en valp.
Och ja, det vet hon, och både min kompis och hennes föräldrar tycker det är helt okej, de vill gärna att deras hund ska bli pappa.
Och vad menar du med inte bråttom?
Hunden kanske åker imorgon, och dom har inte parat sig. Då Karin bara vänder sig om hela tiden.
Herregud asså :confused:
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Finns inget akut när det handlar om parning!
Avel är ett lånsiktigt, flerårigt arbete.
Att vilja ha en valp efter sin blandis, med en annan blandis är bland de sämsta skälen till avel som finns.
:devil:
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Nu ska jag säga vad jag tycker utan att be om ursäkt. Herremingud, så otroligt vårdslöst ni tänker! Det finns tusentals blandraser som omplaceras till höger och vänster som inte har hem och där sitter ni och kommer på den briljanta idén att i värsta fall bidra med några till?

Att föda upp kostar tid, pengar och kräver himlans mycket kunskap, något som ni tyvärr inte verka besitta eftersom ni planerar blandrasvalpar. Särskilt hundar av större raser drabbas ofta av AD/HD och det är helt omöjligt att veta om era hundar kommer föra vidare något sådant till sina valpar. Grav AD/HD är väldigt smärtsamt och leder i värsta fall till avlivning. Inte heller kan man veta om era hundar kommer föra vidare andra sjukdomar som kan drabba just deras raser eftersom de med all trolighet inte är testade för detta.

Ska man avla, måste man ha långt fler anledningar än att man vill ha en valp efter sin hund... att bidra till den oseriösa blandrasmarknad är väldigt dumt.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Öööh, ursäkta??
Nej det är inget skämt. Men tack för hjälpen iallafall...

Ville bara kolla, så att jag inte satte mig och skrev en massa i onödan. Ok, här kommer det.

1. Tikar kan inte paras under hela löpet. På din beskrivning låter det som om hon inte höglöper, och då är hon inte intresserad av att para sig.

2. Vet man inte #1 är det automatiskt ett bevis på att man ska sätta sig i skolbänken innan man försöker förverkliga sina avelsplaner.

3. Man parar inte för att man råkat komma över en hanhund (Hjälp, ägaren kommer snart hem), utan man parar för att man har hittat en bra kombination med bra djur. Om ägaren håller med om detta kommer hon säkert se till att hanen är tillgänglig när det är dags.

4. Man frågar givetvis hanhundsägaren innan man parar sin tik med dennes hund. Det utgår jag iofs ifrån att du har gjort, men lite orolig blir jag när du skriver att det är lite panik för att ägaren snart kommer hem.

5. Man parar enbart hälsoundersökta, fullt friska djur, med friska släktingar, med varandra. Man parar dem för att man anser att man för rasen (sket sig i det här fallet) framåt. Man parar inte en hund baserat på att den är snäll.
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Men va?! :eek:

Har ni verkligen tänkt igenom detta? Inte bara med tanke på raserna och dylikt utan även Karins hälsa?! Tänk om det händer något så att hon får komplikationer? Behöver kejsarsnitt akut? Eller om det går så illa att hon dör, det vore väl hemskt! (därför kommer jag aldrig avla på något djur)

Då kanske det är bättre att ni köper en valp som redan är född och slipper riskera er egen hunds liv?
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Pengar? Jag tycker det hela verkar väldigt oigenomtänkt, korkat och otroligt ONÖDIGT. Vad gör ni OM det nu skulle bli 12 valpar, ni behåller en, men där finns det 11 till. Avlivar dom? Den blandingen skulle en vettig människa inte ta i med tång. Lycka till!
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Så ni tror att så fort en hund löper så är det dax för parning? Om så är fallet så anser jag att ni inte ska ha valpar överhuvudtaget. Ta reda på hur allt fungerar innan ni försöker avla..
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Pricken verkar vara en mycket smart hund!

Ta en sväng in på blocket och kika efter en valp om det nu e så viktigt med en ny valp som dessutom är blandras, det finns ett överflöd av dem där!!
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Har du en aning om hur mycket det kostar att föda upp en valpkull?
Förmodligen inte!
Med tanke på att både RR o Dallisar är behäftade med HD.
RRs kan ha bl a Dermoid sinos (stavning? börjar bli trött) o Prickisarna nedärver dövning, så är nog inga testar gjorda.

Är det några som är pengakåta så är det blandisuppfödare o andra oseriösa uppfödare.

mvh
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Vi har en hund som heter Karin, hon är 3 år och är blandning mellan Rhodesian Rigdeback och Soft coated wheaten terrier :love:
Min kompis skulle till Stockholm några dagar så vi tog hand om hennes hund Pricken. Han är 5 (?) och är en okastrerad dalmatiner.
Han kom på lördag (5 dagar sen) och på måndag märkte vi att Karin löpte.
Vi vill jätte gärna ha valpar på henne då vi vill behålla en valp själv, och Pricken var en jättesnäll hund, så han skulle få bli pappan :)
Men.. nu är det så att dom inte är intresserad alls.. Pricken har luktat på Karins 'bak' några gånger, men varje gång han gör det så lägger Karin öronen bak, vänder sig om om sätter sig snabbt ned.. hon verkar rädd.
Då fick vi tips av någon, att låsa in dom nånstans ett tag. Så idag har dom varit cirka 2 timmar i en box. Så det gjorde vi. Först gick de och lukta på allt, och sen ville de bara ut ur boxen. Pricken bara ylade hela tiden och det verkar inte som om det har hänt något. Men efter en kvart så gick de och lekte lite, men tror inte det hände något, då Karin bara vägrade.
Så snälla, har någon tips på vad jag ska göra??
Ägarna kanske redan kommer imorgon! :crazy:
Tacksam för svar!!

Pinsamt... dom enda med vett hemma hos er tycks ju vara hundarna :crazy:
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Om jag som dalmatinerägare får lägga mig i den här diskussionen (eftersom ni vill ha blandraser efter en sådan).

- Dalmatiner är en krävande hundras, som inte passar hos vem som helst. Det är egensinniga hundar som mognar sent (generellt sätt mognar de inte förrän vid 3 års ålder). Hanarna kan vara väldigt krävande som unga, och en del hamnar på blocket.

- Det finns allergi (atopisk dermatit) i rasen som man ska passa sig för. Sedan kan de nedärva dövhet till sina avkommor, och som uppfödare måste man veta hur man tar reda på vilka ev. valpar som är döva och avliva dessa.
Därtill finns det hanhundar som får urin/uratstenar pga en annorlunda njurfunktion hos rasen. Sjukdomar man ska passa sig för, och det kräver god kunskap om hundens släkt för att känna till dessa.

- Det finns i princip ingen efterfrågan på dalmatiner, och flera uppfödare sitter kvar med valpar långt efter att de blivit 8 veckor. Det finns flera annonser med dalmatinerblandraser på blocket - på dem är efterfrågan ännu mindre. Du gör dig själv en otjänst genom att riskera att bli sittandes med blandrasvalpar som ingen vill ha.

- Är du villig att ställa upp för dina valpköpare i, 10-12 år framöver? Har du den kunskapen som krävs för att hjälpa dem när ev. problem uppstår? Vad gör du om du råkar sälja en döv valp för att du inte vet hur du testar hörseln?

Slutligen verkar du inte vara insatt inom avel, och en impulsparning tvivlar jag på att det kommer att komma någonting gott ur. Försök att tänka om, och värdesätt den tiken du har. Vilka kvaliteter har hon som ingen annan hund har?
 
Sv: Parningsproblem AKUT !!

Idioter finns det gott om, tydligen.

Även om man nu tycker att TS är en "idiot" är det inte vidare smart att uttrycka det sådär.
INGEN kommer ta åt sig av befogad kritik eller tänkvärda åsikter om den blir idiotförklarad.

Även OM ts nu skrivit som hon gjort för att provocera (vilket hon skrivit att hon inte gjort) så är det inte smart att gå ut som flera i den här tråden gjort, för om det sitter någon annan på buke som faktiskt undrar någonting kan det hända att denna någon inte vågar ställa sin fråga i rädsla för att bli påhoppad på samma sätt. Alla är inte kanonbra på att uttrycka sig i skrift och det är något som vissa här är riktigt dåliga på att acceptera och vilja förstå.



Slutligen:
Turali, bra skrivet!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 449
Senast: s957
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 237
Senast: Dorinda
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 794
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 717
Senast: Korekatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp