ameo

Trådstartare
Moderator
Nån gång i livet ska jag lära mig att köra par med mina shettisar. En förutsättning för att lyckas med det är att man har utrustning för det... Jag har en 4-hjulig vagn som jag säkert kan tillverka en parstång till. Och selar går ju att köpa.

Men, jag har kikat lite på parselar och undrar lite (ja, jag är totalnovis på körning):
Skiljer sig parselarnas utformning från enbetselar? OM man tar Drive outs budget-parsele som exempel. Skulle man kunna ta den ena av selarna och använda för enbet, eller är det så att man måste ha separata selar för par respektive enbet?

Nästa fråga är - kan man köra par med lokselar? Eller ja, det kan man väl självklart göra. Men hur funkar det med stångkoppel och sånt då?

(min dröm ligger några år framåt i tiden, så jag kommer inte köpa något just nu. Men jag kollar lite då och då och det uppstår ju givetvis frågor...)
 
Sv: parsele

Parselen skiljer sig från enbetsselen på flera punkter. Däckeln är betydligt smalare, den saknar skakelöglor och bröstan/lokorna sitter ihop med däckeln (upphållsremmen fästs i draglädrets beslag). Och så finns det förstås fäste för stångkopplet. En parsele liknar alltså en s.k. svensk åksele, i sin konstruktion.

Parselar finns som både bröst- och loksele, och det finns även arbetsselar för detta ändamål. (Loksele är inte synonymt med arbetssele - det finns nättare lokselar avsedda för uppsutten körning.)

Det finns selar som är avsedda att kunna användas till både enbet och parkörning. T.ex. Drive out's kombisele. Personligen skulle jag inte köra enbet med en vanlig parsele, mest pga den smala däckeln.
 
Sv: parsele

Det finns kombinationsselar som man kan bygga om så de passar både enbet, par , tandem och fyrspann.

Vi köpte Zilcos selar som vi använder både till par, tandem och enbet. Funkar mycket bra.

Vet inte om man får länka till en säljare här men goggla på Zilco Empaty sele så hittar du där.

Hittade bara en bild på en av våra nordsvenskar i enbet:
576586_4072388334963_783521276_n.jpg
 
Jag fortsätter på min gamla tråd...
OM man vänder på frågan - kan man använda vanliga enbetselar till parkörning, om man modifierar dem något? VAD är det i så fall man behöver förändra?

Jag har just nu en Drive out syntetsele (vilket diskuterats i annan tråd), hur behöver den förändras för att kunna användas till parkörning?

Och en till fråga - blir det jättekonstigt om jag skulle sätta helt olika modeller på sele på hästarna om jag kör par med dem, alltså t.ex nämnda syntetsele på den ena och loksele på den andra.

Jag drömmer fortfarande om att lära mig parkörning...
 
Jag fortsätter på min gamla tråd...
OM man vänder på frågan - kan man använda vanliga enbetselar till parkörning, om man modifierar dem något? VAD är det i så fall man behöver förändra?

Jag har just nu en Drive out syntetsele (vilket diskuterats i annan tråd), hur behöver den förändras för att kunna användas till parkörning?

Och en till fråga - blir det jättekonstigt om jag skulle sätta helt olika modeller på sele på hästarna om jag kör par med dem, alltså t.ex nämnda syntetsele på den ena och loksele på den andra.

Jag drömmer fortfarande om att lära mig parkörning...

Dessa hästarna verkar ha sele med lös brösta ihopkopplad med stångkoppel.
(Och titta gärna filmen till slut - snacka miljöträning och duktig kusk :) )
 
Kul att se!
Jag inser att jag skulle behöva se ett par ihopkopplat i verkligheten, för jag har verkligen ingen aning om hur det ser ut, även om jag kan tänka mig.

Jag tror att jag har fått koll på hur jag ska få till en parstång, för visst ska man ha en svängel på vardera sidan om den och nån form av fäste framtill?
Det ser ju ut som att man skulle kunna använda vanlig sele med lös brösta, om man låter sy dit nån form av ring mitt fram på bröstan - eller? Sätter man fast bakselen i bröstan på nåt vis då, eller hur gör man där?

(tänk om man vore gjord av pengar och kunde köpa alla varianter av selar och vagnar istället för att pussla hit och dit för att försöka få ihop någorlunda funktionell utrustning...)
 
Kul att se!
Jag inser att jag skulle behöva se ett par ihopkopplat i verkligheten, för jag har verkligen ingen aning om hur det ser ut, även om jag kan tänka mig.

Jag tror att jag har fått koll på hur jag ska få till en parstång, för visst ska man ha en svängel på vardera sidan om den och nån form av fäste framtill?
Det ser ju ut som att man skulle kunna använda vanlig sele med lös brösta, om man låter sy dit nån form av ring mitt fram på bröstan - eller? Sätter man fast bakselen i bröstan på nåt vis då, eller hur gör man där?

(tänk om man vore gjord av pengar och kunde köpa alla varianter av selar och vagnar istället för att pussla hit och dit för att försöka få ihop någorlunda funktionell utrustning...)

På filmen verkar bakselen i alla fall på vara kopplad till däckeln eller bröstan, svårt att se exakt. Jag har för mig att jag sett ett YT-klipp med samme kusk där han visar just förspänningen av par.
 
Fortsätter på min tråd...

Har hittat annons där man säljer parselar som i princip är "bröstsele med fast brösta och en extra ring framtill på bröstan". (det är ett "riktigt par" som är sydda med en höger- och en vänstersele).

Är dessa användbara? Eller bör man undvika dem, med tanke på den fasta bröstan?
 
Fortsätter på min tråd...

Har hittat annons där man säljer parselar som i princip är "bröstsele med fast brösta och en extra ring framtill på bröstan". (det är ett "riktigt par" som är sydda med en höger- och en vänstersele).

Är dessa användbara? Eller bör man undvika dem, med tanke på den fasta bröstan?
ingen som kan svara på detta?
Blir det annorlunda med den fasta bröstan när man bara har draglinor och inga skaklar?
 
Åh, den där rumpan känner jag igen! :love: (avataren)
Tack för ditt svar, det låter ju bra. Jag har nämligen bytt till mig dessa (och en vagn med parstång - har dem inte hemma ännu dock) så nu kan jag inte skylla på materialbrist i alla fall.... :p

Annan fråga, är det överhuvudtaget möjligt att spänna för ett par framför vagn utan medhjälpare? Kan man klara att göra det själv? (inte första gången man provar givetvis men i framtiden)
 

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 803
Senast: trassel
·
Körning Ok, nu gör jag en egen tråd om det här, för nu är jag förvirrad. Jag postade en länk till en film på Frasse där han för första gången...
Svar
8
· Visningar
2 581
Senast: skuggi
·
Körning Ja, man ska ju aldrig gå utan utmaningar... Och nu när har jag varit kusk med egen rockard i evighetslånga åtta månader så kan jag...
Svar
15
· Visningar
3 383
Senast: kolblakkur
·
Körning Kan man använda en enbets sele till parkörningen eller tvärt om och i så fall hur gör man ? Har 2 st små mini-shettisar vara den ena kör...
Svar
18
· Visningar
3 800
Senast: kol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24
  • Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp