Partömmar

A

Anton

Jag har en fråga angående "fastsättningen" av partömmar.
Jag har läst men bara i en enda bok att man ej ska dra innertömmarna genom de främre ringarna. De som sitter på ex. lokor eller nacksstycke. Detta för att om man gör det så blir inverkan på bettet fel.
Själv har jag alltid använt mig av de främre ringarna. Har inte testat utan än. Har försökt kolla in andra par med det verkar som om de oxå använder dem.
Hur gör ni? Åsikt!
 
Hej
De främre tömringarna skall användas om det inte är sånna tömringar som man ofta ser på lokselar. Dessa ringar brukar inte vara fasta och kan då klämma tömmem. Du kan ju tänka på vilken form som hästarna går i så de inte stör varandra en häst som är orolig med huvudet skall ha sin töm överst för att inte störa kompisen. (Detta med vissa undantag)
Lycka till
/M
 
Tack för svaret. Det som stod där var alltså något förlegat
och har ingenbetydelse för tömtagen?
 
Jag brukar inte dra tömmen genom ringen. Men det är mest en vanasak.
Känns lite som att tömtaget blir mer utåt ju längre fram fästpunkten för tömmen är??
 
jag brukar använde mig av den främre tömringen,vi har bröstsele.shettisar är det som jag kör,så himla fina så!! :love: :love:
 
Jag brukar köra med tömmarna igenom de främre tömringarna men har på kurser etc. inte använt oss utav dem.

Smaksak som så mycket annat skulle jag tro till stor del..
 
De du måste tänka på om du håller på och byter är ju att du måste ändra längden på sticktömmen varje gång.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 298
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp