Andromedae

Trådstartare
Jag och maken kom på den goda idén att ha påskmiddag. Nu har vi bara ett problem...

Bortsett från ägg, vad äter man egentligen på påsk? :p

Alla förslag är välkomna, traditionella såsom otraditionella!
 
Sv: Påskmat!

Vi brukar äta ägg, gravad lax och sill till förrätt, lamm och potatisgratäng till huvudrätt och så någon efterrätt sedan. Traditionellt eller icke vet jag inte, men så har det sett ut de senaste åren i alla fall. :)
 
Sv: Påskmat!

Vi äter mycket sill, lax och griljerad skinka och som varm mat rullader och potatisgratäng :)
 
Sv: Påskmat!

Gravad lax, sill, ål, jansons frestelse, prinskorv och köttbullar brukar det stå på bordet här, och eftersom jag inte äter fisk och min syster inte äter kött så brukar det finnas kyckling och potatisgratäng också :D.
Ägg finns också, sen har vi ägg pickning och ser vems ägg överlever längst :D
 
Sv: Påskmat!

Ägg, potatis, sill, lax, lamm och vårgrönsaker tycker jag är ganska standard. Vi har även alltid haft prinskorv och köttbullar på bordet.
 
Sv: Påskmat!

Gravad lax, sill, ål, jansons frestelse, prinskorv och köttbullar brukar det stå på bordet här, och eftersom jag inte äter fisk och min syster inte äter kött så brukar det finnas kyckling och potatisgratäng också :D.
Ägg finns också, sen har vi ägg pickning och ser vems ägg överlever längst :D

Är inte kyckling kött? :D

Här äter vi typ samma som till jul. Prinskorv, köttbullar, rödbetssallad, potatis, ägghalvor, siller, gravad lax, och typ massa annat.
 
Sv: Påskmat!

Vi är bjudna till mina föräldrar på kalkon imorgon. Känns inte särskilt traditionellt, men det blir säkert supergott :d! En gul påsktårta (marsipan) ska det visst också bli.
 
Sv: Påskmat!

Jag är lakto-ovo vegetarian så den traditionella maten går för det mesta bort till alla svenska högtider. Nu i helgen tänkte jag göra en röra på kokt ägg, tångcaviar, rödlök, dill och cremé fraiche att ha på rostat bröd samt en tofugratäng med potatismos och dillsås i. Har även köpt lite olika ostar och kex. Och där är jag nöjd :D
 
Sv: Påskmat!

Jag tycker påskbordet brukar vara typ samma som julbord. Och typ samma som midsommarmaten. Inte jättespännande alltså.

Men lamm är annars tradition :)
 
Sv: Påskmat!

Ibland äter vi scotch eggs till påsk, eftersom de innehåller ägg. :D Supergott tycker jag men alla som jag beskrivit maträtten för ser mycket tveksamma ut... En engelsk och lite annorlunda rätt för oss! Det är iaf kokt ägg inbakat i köttfärs. :) Jättegott med beasås och potatis till.

Vi ska nog inte alls äta en massa "julbordsmat". Vi har pratat om pastasallad med pesto, köttfärs/tacopaj och varm smörgåstårta. Den sistnämnda är verkligen mat för många och såååå gott!
 
Sv: Påskmat!

Lax, sparris, lamm, citron, spenat... våriga, friska smaker! Julbordsmat tycker jag känns osedvanligt trist, speciellt som snön fortfarande ligger kvar...
 
Sv: Påskmat!

Påskmat är som ett mini julbord helt enkelt. Samma dynga som på julbord alltså, men i mindre skala.
 
Sv: Påskmat!

Planen hittills är:
Ägg
Potatis
Köttbullar
Crabfish
Kött i skivor
Sallad av olika slag

Blir lite plock och inget allt för avancerat - maken hade tydligen varit och handlat redan och jag är för lat för att gå själv :p
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 114
Senast: Acto
·
Utrustning Håller på och provar ut ny hoppsadel till min häst och hon trivdes superbra i en Prestige Roma Jump. Vi fick den ändrad till rätt...
Svar
12
· Visningar
845
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 694
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 645
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24
  • Trött och arg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp