MJLee

Trådstartare
Hur firar ni påsk? Traditionen är väl påsklamm men det verkar som många äter 'påskbord' istället. Hur brukar ni göra?

Själv har jag köpt en lammstek och tänker tillaga den enligt ett recept jag hittade i DN för länge sedan. Får se om det blir ett påskägg eller inte.
 
Hur firar ni påsk? Traditionen är väl påsklamm men det verkar som många äter 'påskbord' istället. Hur brukar ni göra?

Själv har jag köpt en lammstek och tänker tillaga den enligt ett recept jag hittade i DN för länge sedan. Får se om det blir ett påskägg eller inte.
Har inte funderat så långt än och har ingen aning om var när och hur påsken ser ut. Men har lammstek hemma tex.

Det är ju långt till påsk.
 
Lamm ska man ju äta enligt kristen/judisk tradition men egentligen är väl hösten den mest naturliga tiden att äta lamm, de föds väl oftast på våren.

Jag funderar på vad jag ska laga för mat på påskafton när jag får gäster. Är inte sugen på traditionellt påskbord utan vill ha en påsk/vårinspirerad huvudrätt.

Funderar på en potatissallad med skivad ljummen färskpotatis, sparris, sockerärter, rädisor, ägghalvor, kallrökt lax, brynt smör över alltihop och sen små klickar gräddfil och dill på toppen.
 
Vi brukar äta lamm en gång under påsk, kanske på påskdagen? Och påskbord på påskafton, med sill, ägghalvor, Jansons och sånt 😊
 
Pappa brukar alltid laga lamm på påsk, så vi bjuder givetvis in oss varje år!

Sparris brukar också vara en given del av påskmiddagarna.

Hemma blir det nog mer "påskbord" med mycket ägg om vi lagar någon speciell påskmat, gärna lite rökt lax. Kanske goda snittar med det. Lite köttbullar och prinskorv mest för att barnen gillar det. Lite samma som julbordet men mindre och fräschare. Då är godiset viktigare 😅
 
Lamm ska man ju äta enligt kristen/judisk tradition men egentligen är väl hösten den mest naturliga tiden att äta lamm, de föds väl oftast på våren.

Jag funderar på vad jag ska laga för mat på påskafton när jag får gäster. Är inte sugen på traditionellt påskbord utan vill ha en påsk/vårinspirerad huvudrätt.

Funderar på en potatissallad med skivad ljummen färskpotatis, sparris, sockerärter, rädisor, ägghalvor, kallrökt lax, brynt smör över alltihop och sen små klickar gräddfil och dill på toppen.
Ja alltså vårat lamm ligger i frysen sedan i höstas. Odlat 1 mil borr. :p ;) :p
 
Vi har aldrig ätit lamm, däremot känns det som ytterligare en ursäkt för gemene svensk att äta sill och ägg (igen.) 🙄:D
Jag kommer att sätta ut fjädrar i trädgården för att det är trevligt, men annars inte göra eller äta något särskilt. :)
 
Vi har aldrig ätit lamm, däremot känns det som ytterligare en ursäkt för gemene svensk att äta sill och ägg (igen.) 🙄:D
Jag kommer att sätta ut fjädrar i trädgården för att det är trevligt, men annars inte göra eller äta något särskilt. :)
Ursäkt? Sill åt jag för 14 dagar sedan ägg äter sambon varje dag varannan vecka när han har ledig vecka. Julskinka åt jag häromdagen.

Jag behöver ingen Ursäkt för vad jag äter. :D :D :D :D
 
Ursäkt? Sill åt jag för 14 dagar sedan ägg äter sambon varje dag varannan vecka när han har ledig vecka. Jag behöver ingen Ursäkt för vad jag äter. :D :D :D :D
Det kan man förstås göra om man vill, men det går inte komma ifrån att våra största högtider lider av alla tiders sillhype. :p
 
Ingen tradition på påskmat här.

Men blir
Tomat- och auberginesallad (GF, LF)
Rökig pastasallad med BBQ-marinerat sojaprotein (LF)
Brownie med havssalt (GF, LF)

Då åker tåg hem på påskafton 😂 (kul test veg. variant , var pga köttvarianten inte passa mig som kräsen denna gång).

Sen nått mer hemma, då oftats inte så mycket mat, SJs varmrätt.
 
Vi brukar äta typ samma mat som vid jul och midsommar. Och en massa godis!

Ni som äter lamm till påsk, vilka delar äter ni då?
Har numera hemmaproducerade lammdelar i frysen...
 
Jag håller inte med. Mer sill till sillälskarna.
Det är väl mest den enda påskmat jag känner till utöver godis. Jag känner inte något särskilt över påskbordet med andra ord. :D
När vi hade påskbuffe i sambons släkt hade vi körv jag gjorde Jansson Karlsson Svensson och Pettersson (dvs olika varianter av potatisgratäng med körv skinka och vanlig) diverse stek köttbullar olika varianter på lax.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 365
Senast: Mineur
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 312
Senast: Ullmerkott
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 529
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp