Pass, DNA-typning..

S

skw

hoppas jag la tråden rätt....
Hej!
Har hittat en häst jag fastnat för och vill köpa.

Nu är det så att ägaren ENDAST har ett köpekvitto och ett vet. intyg på hästen. Enligt henne ska hästen ha pass med full stam. (Detta har en dansk hästhandlare i sin tur sagt till henne men har är inte säker på vart passet är men ska skicka det.. nångång...)

Vi säger jag köper hästen efter vet. besiktning o röntgen.
Gör jag nått olagligt som köper hästen utan pass?
Jag kan ju skaffa pass som okänd men tycker att det bästa vore att försöka hitta härstamningen, för att undvika att in häst är reggad två gånger.

Hur går jag vidare då? Tjata på dansken om ett pass han kanske ljuger om?
DNA-typa direkt? Hur ofta hittar man härstamningen på detta sätt? Och om det är så som de säger att hästen har fin stam borde man väll hitta det på DNA?
Eller ska jag gå via brännmärket?

Så mycket frågor nu men ASVH har inte telefontid så jag tänkte jag vänder mig till er...:confused:
 
Sv: Pass, DNA-typning..

Jag är i samma situation. Köpte en minishettis från en som köpte från en danska. När vet kom för att göra kon. diagram till passet upptäckte han att hon hade chip (dansk). Jag mailade till danska "jordbruksverket) för att veta mer, men det fanns inget info. Nästa steg var att åka till vet som tog tagelprov till härstamningskontroll. Skickade det till SLU som har möjlighet att kolla chippen i dansk labb. Så nu väntar jag på svar.Lycka till!
 
Sv: Pass, DNA-typning..

om jag inte är helt ute och cyklar så måste du ha ange förälder för att kontrollera dna mot dessa. Jag har svårt att tro att de kör en koll på alla hingstar för att få fram rätt far. Hästen kan ju lika gärna vara efter icke godkänd hingst.
 
Sv: Pass, DNA-typning..

Som jag har tolkat det; är det ägaren som får böta om hästen inte har ett pass. Så du köper hästen så är det du som åker på det som ägare, om det upptäcks.

Hänvisar till den här gamla tråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=5452828

Hoppas det ordnar sig, jag skulle inte köpa hästen innan passet kom fram om det nu finns ett, om säljaren inte kan fixa fram det skulle jag be denne att dra av passkostnaderna från priset.
 
Sv: Pass, DNA-typning..

om jag inte är helt ute och cyklar så måste du ha ange förälder för att kontrollera dna mot dessa. Jag har svårt att tro att de kör en koll på alla hingstar för att få fram rätt far. Hästen kan ju lika gärna vara efter icke godkänd hingst.

Det är nog inte så. Jag fick just svaret på min- hon var kollat mot en hingst, jag vet inte hur de gör,men jag skickade inga namn på föräldrarna.
 
Sv: Pass, DNA-typning..

Okej, tack!
Ska sätta mig på måndag igen och ringa runt för att få lite klarhet i det hela :D
 
Sv: Pass, DNA-typning..

Kontakta danska Landscentret där alla danska hästar finns registrerade, där får du bättre svar än av ASVH.
Är hästen brännmärkt borde det vara en bra ledtråd.
Har du kollat om hästen är chipmärkt?

Jag köpte själv i vintras en passlös häst där passet förkommit vid en fölregistrering (avkomma).
Stoet var brännmärkt och jag kunde kontakta Landscentret som bekräftade att passet var förkommet och under nytillverkning samt att jag fick en kopia på det gamla passet (de gör alltid en kopia innan passet skickas ut). Där kunde jag jämföra tecknen och extra säkerhet.
Tyvärr var min häst inte chipmärkt, men däremot DNA-testad.

Idag har jag nya papper på hästen (registrerad i tyskt förbund, men via Landscentret då hon är danskfödd) och har även passat på att chipmärka henne.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 139
Senast: Anon89
·
Ekonomi & Juridik Jag ska köpa en ny D-ponny till familjen, ålder 3-5 år. Letar bland connemara, new forest, sv ridponny m.fl. raser. Hur tycker ni att...
2
Svar
22
· Visningar
2 809
Hästmänniskan Nån som har erfarenhet av att köpa hästar från UK eller Irland och kan komma med bra tips och råd? Kanske tips på bra transportör...
Svar
15
· Visningar
2 652
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Får man ens det eller är det samma regler som med pass att det ska finnas innan? Hästen måste ju tilläggsregistreras inom 30 dagar så...
Svar
16
· Visningar
4 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp