Pass eller nationellt id-kort?

moster

Trådstartare
Skulle precis boka tid för att fixa nytt pass och började läsa om nationellt id-kort. Vill man ha det? Eller räcker det med att man har pass och körkort? Jag förstår att man inte måste ha alla tre, men i vilket sammanhang ska man ha det nationella id-kortet?

Vad har ni? Vilket är bäst att ha?
 
Nationellt id-kort kan man ha istället för pass. Du behöver alltså inte båda.

Edit: dessutom är pass bättre, id-kortet gäller bara inom EU.
 
ID-kortet är giltigt endast i Schengen, till skillnad mot passet som är giltigt i hela världen :).
 
Om man reser mycket och till länder som är kinkiga med passets utseende och/eller kräver visum så kan det vara smidigt med både pass och nationellt id. Då kan man använda id:t för resor inom europa och riskerar inte skador på passet. Också bra för att ha möjlighet att resa (inom EU) om passet är inlämnat för visumansökan. Saknar man körkort är det ju också bra att ha ett ID-kort, och då är det ju praktiskt med ett som kan användas vid resor också. ID:t ryms också i plånboken vilket passet kanske inte gör, praktiskt ifall man skulle behöva identifiera sig på stan.
 

Liknande trådar

Samhälle Vi funderar på att åka utomlands i vinter, det är ju dock fortfarande sjukt långa väntetider på pass, hela familjen behöver nya pass...
Svar
7
· Visningar
621
Senast: Tulip
·
Kropp & Själ Jag tänkte gå på laserbehandling för att börja ta bort hår permanent. Det jag funderar på är om huden blir röd/svullen efteråt? Försöker...
Svar
3
· Visningar
533
Senast: cherie
·
Kläder & Bli fin Efter avslutad cancerbehandling håller håret på att växa ut. Jag var hos herrfrisör för uppklippning i början men nu börjar det bli...
Svar
11
· Visningar
1 226
Senast: Gnist
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
435
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp