pass och chipmärkning

T

Tokmaja

Nu vid nyår, ja nästan ett år kvar, men då måste väl alla hästar vara märkta med chip va?
Det gäller verkligen ALLA antar jag *suckar och tänker på min gamla tant*, då en fråga, måste de också ha pass för att chipmärkas??
Eller kan det göras samtidigt??
Vad brukar sådant kosta???
 
Sv: pass och chipmärkning

Är det inte så att det är passet som är obligatoriskt from nyår? :confused:
 
Sv: pass och chipmärkning

fattar inte heller...

stod i ridsport att alla hästar SKULLE ha chip och pass innan 2005 är slut

på jordbruksverkets hemsida stod det att det var en rekommendation för vissa raser

:confused: :confused: :confused:
 
Sv: pass och chipmärkning

Pass är obligatoriskt för ALLA hästar from 31/12 2005, chip är på FÖRSLAG att det ska bli obligatoriskt för föl födda from 2006, och 2012 för även äldre hästar. Detta är dock bara ett FÖRSLAG och än så länge så de som måste chippas är ponnyer som slutmäts och VISSA rasföreningar (fjording t ex om jag inte minns fel?) kräver chip för registering.

Chippa kan man göra i samband med ID-kontrollen för pass, och det kostar ca 150 kr extra. Chippar du hästen när den har fått pass kostar det ca 350 kr.

Båda mina är chippade, och innan det nya förslaget ens var påtänkt, det är så billigt och enkelt att få dem chippade med i samband med passet så jag såg ingen anledninga tt inte chippa, det är ju en trygghet för mig att ha chippat med.
 
Sv: pass och chipmärkning

om jag förstår dig rätt så måste en slutmätt shettis chipmärkas till 2006? Eller hör det till förslaget?
 
Sv: pass och chipmärkning

Är det inte så också att man inte ens får slakta en häst utan att den har pass efter nyår?
Satt och pratade om det med en kompis och vi började fundera på om inte en massa trotjänare får vandra vidare i höst för att folk inte vill lägga pengarna på ett pass så de skickar de innan nyår...
 
Sv: pass och chipmärkning

Jag passar på att slänga in en fråga jag oxå....hoppas det är ok....
Måste man ha pass på en gammal travare oxå då eller? Är det bara ridhästar det gäller? Jag undrar om min gamling (29 år) ens finns kvar i något register?!
 
Sv: pass och chipmärkning

finns han inte på travsport.se?? Där finns det registrerade hästar från 1800-talet så då borde ju din finnas kvar!!
 
Sv: pass och chipmärkning

Alla hästar är alla hästar oavsett användningsområde. Då spelar det ingen roll om dom rids eller går på trav..inget undantag med andra ord.
 
Sv: pass och chipmärkning

Vi id-kollade en och chippade två hästar för nån månad sedan. Har för mig att det blev runt 650,- för allt inklusive resa. Det är inte krav på chip för islandshästar (förutom de som föds nu) ännu, men det var lika bra att få allt fixat på en gång. En hade pass sedan tidigare och ett till pass för den andre finns nu men pass-kostnaden tillkommer förstås.

Många ridklubbar etc ordnar ju vissa dagar för id/ chip så då borde det gå att få bättre rabatter. Kolla i din närhet!
 
Sv: pass och chipmärkning

Nora skrev:
om jag förstår dig rätt så måste en slutmätt shettis chipmärkas till 2006? Eller hör det till förslaget?

Jordbruksverkets regler (pass + ett ännu ej antaget förslag om märkning) gäller alla hästar. Andra regler, som tex ridsportförbundets krav på chipmärkning på ponnytävling, gäller givetvis bara ponny som deltar i deras aktiviteter.
 
Sv: pass och chipmärkning

Jag har hört att halvblod som ska ha pass måste ritas av och att det kostar ca 1500kr?????.....dyrt! nån som har gjort detta på sitt/sina halvblod?? hur mycket fick ni ge för både pass och chip?

Ett + om ni bor i gbg så att jag kan använda den kille/kvinna ni hade om det skulle vara till ett rimligt pris.
 
Sv: pass och chipmärkning

Min pålle (registrerad quarter) ska chipas och få ett konturdiagram gjort nu i helgen. Det kostar 450 kr och sen så tillkommer det 400 kr när man skickar in passansökan. Det är ju lite pengar men jag kom ändå hyfsat "billigt" undan för korsningar med okänd härstammning får betala ett mycket högre pris. Det är inte lag på chips märking än men jag tycker att det är lika bra att få gjort ändå.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 243
Senast: Squie
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 961
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 366
Senast: Hedinn
·
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
1 952

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp