Stinaelin

Trådstartare
Jag har som alla andra just nu, ett pass som snart går ut.

Vi tänkte oss att bila i Europa i sommar, och vara tillbaka till Sverige innan mitt pass går ut, men kräver EU-lände att passet måste hålla en viss tid ? Jag vet att ju USA måste en ju ha ett pass som inte går ut på många månader, för att få komma in...

Så om mitt pass går ut den 25/6, kan jag resa till den 24/6 då, exempelvis?
 
Jag har som alla andra just nu, ett pass som snart går ut.

Vi tänkte oss att bila i Europa i sommar, och vara tillbaka till Sverige innan mitt pass går ut, men kräver EU-lände att passet måste hålla en viss tid ? Jag vet att ju USA måste en ju ha ett pass som inte går ut på många månader, för att få komma in...

Så om mitt pass går ut den 25/6, kan jag resa till den 24/6 då, exempelvis?
Inom Schengen är det ju passfrihet så åker du bil är ju chansen god att ni inte avkrävs pass vid en gräns nånstans. Men hotell kan ju tänkas kräva att ni visar pass vid incheckning.
Vad jag vet finns det inga regler inom EU att passen ska vara giltiga viss tid efter resandet.
 
Inom Schengen är det ju passfrihet så åker du bil är ju chansen god att ni inte avkrävs pass vid en gräns nånstans. Men hotell kan ju tänkas kräva att ni visar pass vid incheckning.
Vad jag vet finns det inga regler inom EU att passen ska vara giltiga viss tid efter resandet.

Nja, du måste väl fortfarande kunna uppvisa bevis på medborgarskap? (Pass eller nationellt id-kort.) Det är väl bara Norden som har passfrihet gentemot svenskar?!
 
Nja, du måste väl fortfarande kunna uppvisa bevis på medborgarskap? (Pass eller nationellt id-kort.) Det är väl bara Norden som har passfrihet gentemot svenskar?!
Du ska kunna resa inom Schengen utan att bevisa medborgarskap. Det ska råda en fri rörlighet inom området. Men det har blivit en sanning med modifikation. Dels satte flera länder upp passkontroller i samband med flyktingströmmarna 2015. Och dels måste du kunna bevisa nationalitet när du checkar in på något boende.

Alltså kan jag resa till Tyskland utan mitt pass. Men jag kan inte bo på hotell.
 
Du ska kunna resa inom Schengen utan att bevisa medborgarskap. Det ska råda en fri rörlighet inom området. Men det har blivit en sanning med modifikation. Dels satte flera länder upp passkontroller i samband med flyktingströmmarna 2015. Och dels måste du kunna bevisa nationalitet när du checkar in på något boende.

Alltså kan jag resa till Tyskland utan mitt pass. Men jag kan inte bo på hotell.

Det beror på vilket land isf. Kollade Frankrike och citerar från Sweden Abroad:
"Trots att Frankrike ingår i Schengensamarbetet måste man kunna identifiera sig. Glöm därför inte att kontrollera giltighetstiden på ditt pass eller ID-kort.

Observera att körkort eller annat ID-kort (från bank eller Skatteverket) inte gäller som resehandling."
 
OK, men frågan var om jag kan åka med ett pass som snart går ut. Jag har alltså ett pass.
 
Det beror på vilket land isf. Kollade Frankrike och citerar från Sweden Abroad:
"Trots att Frankrike ingår i Schengensamarbetet måste man kunna identifiera sig. Glöm därför inte att kontrollera giltighetstiden på ditt pass eller ID-kort.

Observera att körkort eller annat ID-kort (från bank eller Skatteverket) inte gäller som resehandling."
Då är det väl så att en del länder struntar i vad de faktiskt avtalat genom Schengen. :) Och som sagt, vissa länder har kvar vissa restriktioner sen 2015. Jag läste någonstans att de fått kritik för det av kommisionen.

Det är med andra smart att ha kontrollerat innan man bokar biljett.
 
Du ska kunna resa inom Schengen utan att bevisa medborgarskap. Det ska råda en fri rörlighet inom området. Men det har blivit en sanning med modifikation. Dels satte flera länder upp passkontroller i samband med flyktingströmmarna 2015. Och dels måste du kunna bevisa nationalitet när du checkar in på något boende.

Alltså kan jag resa till Tyskland utan mitt pass. Men jag kan inte bo på hotell.
Jag har fått plocka fram pass i Tyskland trots att jag har visat körkort. Samma sak i Danmark. Dock är det mycket lättare i Danmark än Tyskland.
 
Du ska kunna resa inom Schengen utan att bevisa medborgarskap. Det ska råda en fri rörlighet inom området. Men det har blivit en sanning med modifikation. Dels satte flera länder upp passkontroller i samband med flyktingströmmarna 2015. Och dels måste du kunna bevisa nationalitet när du checkar in på något boende.

Alltså kan jag resa till Tyskland utan mitt pass. Men jag kan inte bo på hotell.
Detta hittade jag
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220502-175511_Google.jpg
    Screenshot_20220502-175511_Google.jpg
    127,8 KB · Visningar: 53
Brukar vara olika från länder till länder helt enkelt även inom Europa. Vissa har ibland krävt att passet måste ha giltig tid på minst 3 månader tex. Så bäst är att kolla upp alla länder ni tänkt besöka vad som gäller.
 
Brukar vara olika från länder till länder helt enkelt även inom Europa. Vissa har ibland krävt att passet måste ha giltig tid på minst 3 månader tex. Så bäst är att kolla upp alla länder ni tänkt besöka vad som gäller.
Det låter rimligt. Var kollar en det? :o
 
Jag har som alla andra just nu, ett pass som snart går ut.

Vi tänkte oss att bila i Europa i sommar, och vara tillbaka till Sverige innan mitt pass går ut, men kräver EU-lände att passet måste hålla en viss tid ? Jag vet att ju USA måste en ju ha ett pass som inte går ut på många månader, för att få komma in...

Så om mitt pass går ut den 25/6, kan jag resa till den 24/6 då, exempelvis?
Jag skulle läsa på om de länder ni tänkte besöka. Jag reste till Frankrike för några år sedan med ett pass som skulle gå ut två veckor efter min hemresa och just den dagen hade de någon extrakontroll på flygplatsen när jag anlände och fick då en tillrättavisning att passet egentligen skulle varit giltigt längre, i passkontrollen på flygplatsen sa de dock ingenting. Vet fortfarande inte hur länge passet skulle varit giltigt, kollade aldrig upp reglerna efter men lärde mig att kolla till nästa gång.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 322
Senast: sthu
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2
Svar
22
· Visningar
1 017
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 482
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
732

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp