B

**BORTTAGEN**

Hur funkar detta någon som vet???

Mitt stp född 81 har inge pass måste dom ha det?? förut vad et ju bara hästar födda 2000 och senare som skulle ha det men har nu hört och läst att alla hästar ska ha det!?? Vart vänder man sig och gäller detta även äldre hästar och vad händer om man inte har pass??
 
du behöver inte skaffa pass förrän 2005. på en så gammalhäst kanske det kan vara lika bra att vänta tills dess och se vad de säger då, om hästen fortfarande lever då (usch vad hemskt det låter att säga så). har själv en ponny född 83, och jag tänker vänta och se vad som händer. han kommer ju bara gå hemma i hagen och skrota så länge han mår bra - vad skulle han ha för nytta av ett hästpass...
 
J så tänkte jag med men jag har hört om man inte köper pass så tar inte ens veterinärerna hand omhästen om den är sjuk stämmer det??
Jag tycker det inte ska behövas på äldre häsatr då jag varken ska tävla eller åka utomlans med henne
 
fram till 2005 krävs iaf inte pass, så långt vet jag. och att veterinärerna inte tar hand om hästar utan pass vid behov efter det tror jag inte ett dugg på. det skulle vara _djurplågeri_ och är alltså inte tillåtet enligt svensk lag. vad som däremot händer om hästen inte har pass efter 2005 det vet jag inte. men jag kan tänka mig att de utfärdar undantagstillstånd för hästar äldre än 20 eller dylikt. faktiskt.
 
Ja jag tror det med att hästarna får komma till en veterinär jag skulle iaf inte kunna säga näää tyvärr du får inte komma med din häst du får låta den självdö i hagen om den har brytit sitt ben om jag var veterinär!

Min häst är 25 år 2005 inte fan vill jag lägga ner 400 kronor i passavgift när jag bara ska rida i skogen på henne!!! :mad:
1½ år kvar iaf man kan ju skriva å fråga tilll JBV och fråga om detta=) kommer med svar så fort jag får svar=) :)
 
ja det vore ju spännande att höra vad det finns för smart anledning till att göra ett pass till en häst osm kanske inte ens lever när passet kommer med posten. Och ...hur gör man för att bevisa att det är rätt häst vid veterinärbesiktningen inför passet om hästen inte har något pass som kan styrka det... den va klurig va!?
 
ja jag kollade min mejl nyss å inge svar kanske kommer senare idag, Ja och det jag menar är att alal hästar har klarat sig utan detta pass tills år 2000 HELT problemfritt=)
OM det måste vara krav på att dom som är föddda 2000 så tycker jag inte att det ska kosta något att byta!!

Men jag tycker att det är helt oki att man har som krav att från och med detta år så gäller det pass på alla hästar som födds i sverige!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Lång historia kort,för en dryg månad sen fick vi en äldre haflinger tjej utav min dotters kompis mamma. Dom hade i sin tur fått hästen...
Svar
11
· Visningar
999
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 791
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 198
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp