Passa in wintec?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare incognito
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 5 115
I

incognito

Jag har precis fått hem min wintec allround till ungdjuret. Jag är ingen sadelexpert men jag tycker att den ser ut att ligga bra längs ryggen.

Frågan är hur passar man in de olika järnen? Ska det passas in över manken eller liggandes på manken när man håller ett järn över ryggen? När det sitter i sadeln så ligger det ju över manken.

Jag provade sadeln med ett rött järn, den var på tok för stor. Sadeln hamnade i framvikt och la sig nästan på manken när jag spände gjorden.

Svart järn ser ut att ligga bättre, ev något i bakvikt utan spänd gjord.

Pållen kanske rent ut sagt behöver ett blått järn?

Om pålle behöver det så är det en stor ökning från den nyutprovade sadeln med smal bomvidd.:confused:

Sv: Passa in wintec?

Om du lägger järnet på manken ska det ligga helt emot eller maximalt 1 cm över manken, beroende på hur hårt pumpad sadeln är.
Att tänka på också är att efter en stunds ridning/longering så fördelar sig luften jämt, så ligger sadeln inte helt bra i stallgången är det inte säkert att den gör de det lite senare. Oftast så brukar de se något (!) smala ut i stallgången men sedan när man ridit ligger de helt perfekt.

Jag hoppas du blir nöjd med din Wintec :)

det är ingen luftsadel tyvärr utan med vanlig stoppning.

har du någon bild?

Ska ta bild på hur järnet ser ut på min häst. nu sitter visserligen det svarta i sadel, var ett jäkla pillgöra att få dit det. har det röda att testa med.

billiga ställen annars man kan köpa ett blått järn? vad ungefär kostar järnen att köpa löst?

Jag kan ordna i morgon, om jag kommer ihåg.

Billigast att köpa järn är e-bay eller tradera.

När jag passat in Wintec har jag helt enkelt lagt koppjärnet direkt på manken. Det koppjärn som ligger helt utmed manken utan att vara vare sig för stort eller för litet är det koppjärn man ska montera i sadeln. Mankens och koppjärnets linjer ska vara paralella helt enkelt.

Smidigast är kanske att ta en mall av manken och rita av den och sen ta med till affären och jämföra vilket koppjärn som lämpar sig bäst, om du nu inte redan har de aktuella storlekarna hemma.

Tror lösa koppjärn ligger runt 300 kr i affären nya.

KL

Blev själv lite nyfiken när jag såg den här tråden. Jag använder ju inte min wintec wide så mycket längre då jag inte är riktigt nöjd med den och hellre rider barbacka.
Men jag vet egentligen inte vilket järn som jag ska ha i. Så jag gick ut och tog lite kort.
Hade lite svårt för att veta vart jag skulle hålla järnet, hoppas det blev rätt.

Smalaste(det fattar jag själv att det är FÖR smalt):
SNV34119.jpg

Det mellersta har jag sitter i sadeln och orkade inte krångla med att få loss det, så då tog jag bilder med sadeln på istället:
SNV34127.jpg

SNV34128.jpg

Och det bredaste:
SNV34120.jpg

Vilket borde jag använda tycker ni?

Du borde använda det vidaste ngt. utbankat. Jag är supernöjd med min WW 16,5 jag tog hem. Men kan även konstatera att det har mycket med hästen att göra den ligger på om den upplevs trevlig eller inte.

25055812.jpg

Detta är det smalaste och det vidaste WW järnet samt ett vitt. Mellanjärnet satt för tillfället i en annan sadel.

Järnen ligger inte helt på rätt ställe för jag var lat och la alla på en gång istället för att lättare se skillnaden.

Inget av dessa är bra så jag har nu i ett utbankat vitt järn.

Senast ändrad:

Du skulle behöva en 16.5" (nej jag vet att de inte går att få tag i, i Sverige men pma sissu) med något utbankat vidaste järn. Det tror jag är den bästa sadeln du kan få tag i till din söting.
Det var lätt och se felet nu när jag fick se järnet på ryggen.

Okej!

Dock så kommer jag nog sattsa på en Jensen exmore tror jag!:laugh: Då jag tycker att wintecen blir för svängd med vidaste järnet. Eller så ser jag bara fel.:o

Prova att banka ut ett järn till rätt stl (skulle tro att ungefär 7 grader vidare än det vidaste är lagom) och ta bilder. Det blir ju mkt billigare än en jensen ;)

Men blir inte sadeln för svängd då? Tycker den ligger jätte illa i bak när jag har i vidaste järnet. Hur många grader är egentligen det vidaste järnet?*dålig minne*

http://www.pixbox.se/pic_show_id24336382.html

Med tanke på att din sadel är luftstoppad (har för mig det) så tycker jag att den ligger väldigt bra på din häst. Lättar den bak när du sätter i ett vidare järn? Inte lustigt eftersom luften inte fördelat sig rätt efter ändringen, den måste ju sittas till innan man kan avgöra.

Men jag förstå om du inte trivs i sadeln, jag har ju haft 16" WW tidigare men inte alls trivts med den och jag tyckte inte den låg så bra jag ville på hästen heller trots att den ändå låg väldigt bra. Men nu med rätt str. så är det en helt annan sadel. En av de skönaste jag suttit i.

16.5 har det lilla sätet men 17" kåpor och det blir nåt helt annat på alla vis.

Tycker konstigt nog att jag sitter mycket bättre i den när den ligger på min andra häst.:crazy:
Men på den här hästen tycker jag att jag får jätte konstig sitts och känner mig obekväm. Dessutom kommer jag inte åt hästen ordentligt med skänklarna efter som sadeln står rakt ut ner till.....:(
Hade hemma en 16" på prov men den hade ju för små kåpor. Och 16,5" blev det inte pågrund av att jag inte ville beställa från annat land då.
Har försökt sälja min 17" men blir riktigt ledsen över hur mycket den sjunkit i pris trotts att den knappt är använd. Därför vet jag inte heller om jag vågar beställa en 16,5", tänk om jag inte blir nöjd med det heller, förlorar jag ju ännu mer pengar.
Annars gillar jag idèn med wintec och deras luftstoppning.:laugh:

Men funderar ändå på att spara ihop till en jensen exmore, då får jag en sadel som verkligen passar och som jag kan ändra ordentligt när hästen ändrar sig.

måste bara fråga hur mkt man kan banka ut det vidaste järnet på wintec wide sadlarna? Blis den mycket mer svängd då?

spännande tråd,måste genast kolla järnen på mina hästar.återkommer med bilder jag med.

De smala modellerna blir ju obetydligt vidare ju bredare man stoppar i, hästen ändrar sin rygg mer än sadelns form. Så de borde vara lika för WW. Nu är det nog ingen som har behövt bankat ut sin vidaste WW än. Men nån måste ju va den första.

Tjalfe..Om sadeln fungerar till din andra häst så ha den till den då och hoppas på att en Exmoore kommer fungera till connemaran. Det är svårt att sälja WW trots att de ligger i bottenpriser. Troligen så beror det på att det i mångas ögon pga okunskap tas som en lågbudgetsadel, många är rädda för luft och sen så är den ju en allround även om den har rakare kåpor.
Personligen så tycker jag det är gåva från ovan att den ens finns för oss med breda hästar. För den är genomtänkt. Griffins sadlar är mindre genomtänkta för där har man glömt bort att det räcker att sitta på bred häst man behöver inte spä på det med bred midja också som de gjort och även att de glömt bort oss småbyggda ryttare.

Jag är lika glad över min WW som jag är över min IW, för mig har de lika värde och jag är för första gången på 15 år nöjd med mina sadlar.

*kl*

Har nu varit ute och fotat men kom nu på när jag kom in att jag kanske fotade järnen för långt fram på manken? ska jag lägga dom längre bak?

Unghästen,3år
Hittade ej det svarta järnet så jag kunde ej prova det.
dec022.jpg

dec025.jpg

Stoet,8år

dec010.jpg

dec012.jpg

dec019-1.jpg

dec017.jpg

vad tror ni?

Helt rätt påkommet. Järnen bör läggas precis nedanför manken för att bli någorlunda rätt mätt utifrån hästens sadelläge och var ortspetsen bör hamna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 476
Senast: Ace
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)... 2
Svar
27
· Visningar
4 649
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 857
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 676
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka