Passa in wintec?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare incognito
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 5 115
Sv: Passa in wintec?

Lånar tråden om det ä lugnt :)

Såg att d va några här med kunskap om just wintec sadlarna så jag passar på att fråga...
Kan man hitta järn till de sadlar som passar mycket breda hästar? Har en Ardennerkorsning som visserligen bara är 2½ år ännu men börjar redan tro att jag inte kommer kunna hitta en passande sadel på första föröket :P Vill gärna ha en "riktig"(icke bomlös, om d finns nån som passar då.) och har kollat mycket på wintec sadlarna.

Någon sa att dessa sadlar var alldeles för raka för min tanta?
Anser att hon har en bred men ganska normalt formad rygg, lagom manke.
Nu har hon inte vuxit helt klart ännu men frågar iaf.
24593282.jpg

Okej.
Var i en hästaffär igår med mycket sadlar men det fanns ju inget som ens var i närheten.... Pratade även med dom som jobba i affären men dom verkade knappt tro mig utan trodde att jag sett fel på att han är så bred.

Så nu har jag ju inte så många alternativ...

Antingen får jag specialbeställa en Jensen exmoor(skulle gärna vilja klämma på en sån först men det finns det ju ingen möjlighet till)
eller
köpa en ny wintec fast 16,5"
eller
köpa bomlöst(samma där, vill känna och prova först men bomlöst finns ju inte att köpa nånstans i närheten utan då får jag beställa)

Suck.....:(

Nu har vi varit på sadelutprovning samt köpt ett blått järn. Jag tog aldrig med wintecen till utprovningen så jag har inga kommentarer ang den. Hästen kunde enligt sadelgubben ha kentaur tror modellen hette medea. Kunde även ha crown warmblood och crown arwen. Jag trodde att dessa sadlar passade mera rakryggade hästar, jag tycker att min krake ser rätt överbyggd ut på bilden. han något rakare vid arbete men inte spikrak.

25208840.jpg

Enligt sadelgubben skulle vi behöva ha NARROW i crown modellen och fit 2 (normal) i kentauren. Så rimligtvis så bör ju svart järn passa på min häst.
Detta ser ut så här. Jag la järnen ca 3 fingrar från bogbladet. ser på tok för smalt ut tycker jag.

25208837.jpg

blått järn ser ut så här när jag trycker ena sidan mot hästen. ser ut att finns lite utrymme mellan.
25208834.jpg

rött järn blev vädligt brett. När det satt i sadeln så hamnade den i framvikt och det var väldigt lätt att lyfta bakändan på sadeln. Sadeln stupade framåt helt enkelt.
25208835.jpg

Resultatet med wintec med svart järn. sadeln ligger i bakvikt. Men jag undrar också om sadel passar ryggprofilen till att börja med. är den möjligtvis för svängd i bommen eller ligger den bra? Kan tillägga att den inte är luftstoppad.

25208841.jpg

blått järn istoppat ser bättre ut.

25208836.jpg

Vilkan övriga modeller och sadelmärken kan tänkas passa denna form på rygg?

Det är svårt att se på dina bilder när hästen står o äter... Ryggen höjs ju upp då.
Men jag skulle tro att både Crownen och KenTauren är för raka/felbalanserade. Wintecen är nog ok men inte helt bra.

Testat Prestige?

Haha jag har lagt ner hästbutiker för länge sen dels blir man idiotförklarad och sen så blir man ju överlycklig om man hittat en sadel över 105 grader ;) Iaf när jag letar sadel till min häst, när det gäller andras så kan det vara ide.

Va har du tänkt på för bomlös? Tänk bara på att det kan bli väldigt brett...

Knights med breddat järn kanske vore nått också?

Va har du tänkt på för bomlös? Tänk bara på att det kan bli väldigt brett...

Helst någon av den modellen som ser ut som en "vanlig" sadel. Såg att masterback hade en allround. Dock brukar dom ju springa iväg i pris tyvärr....
Hade ju en billig bomlös förut(Pffif, soffkudde) och jag hatade den. Så vill inte ha nått som liknar den....

Knights med breddat järn kanske vore nått också?

Vad är det för nått?:laugh:

Fick låna hem en islandssadel(Henri Rivel) av en bekant för ett tag sen. Och det fattades faktiskt inte så jätte mycket... Men den var ändå för smal.:(

Ja då skulle jag kika på Masterback och StarTrekk. ST har också en allround/hoppmodell som jag tror kan vara ok, dock ej för hoppning. Det är stor skillnad på Pfiff och Masterback eller ST kan jag lova dig. :)

HdR tror jag var minst 10 grader för smal även om den var bred... Knights Lady Hawk är dressyrmodellen, allrounden heter bara Hawk. Det är mkt trevliga syntetsadlar. De borde gå att få riktigt vida.

Griffin är inget alt?

kl

Hur har ni "bankat ut" era järn? Mitt vita är på gränsen till för smalt och behöver breddas lite :crazy:

Har inte hittat någon Griffin som är tillräckligt vid.:( Ska tydligen finnas någon modell som är väldigt vid men den har jag inte hittat.:crazy:
Är ju rätt sugen på att specialbeställa en jensen exmoor med. Vad tycker du om det?

Hur breda sadlar behöver du då? Jag hade en Griffin förut, den var för vid för min häst, som behöver en 110-graders sadel.

Ja eftersom bredaste wintec-järnet är pågränsen till för smalt och det enligt fjordtokan är 125 grader så.:(

Ett tips: känn på exmooren innan du beställer...Jag blev fruktansvärt besviken när jag var i affären och tittade på dem. Konstaterade att de inte gick att sitta i ens med god vilja..(kostar väl ändå runt 8000 kr tror jag).

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har fått hem min första häst (engelskt fullblod) och har funderingar kring sadel. Jag kan lite om att passa ut sadlar men har...
Svar
7
· Visningar
1 476
Senast: Ace
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)... 2
Svar
27
· Visningar
4 649
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 857
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 676
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka