Passage/Piaff

TrySomethingElse

Trådstartare
Har några frågor:

1. Är det någon skillnad på passage eller piaff?
2. Vad heter det när hästen går i en cirkel men bakdelen är still i mitten och framdelen går runt?
När hästen går i "skänkelvikning" i galopp, heter det skänkelvikning då också? För min kompis sa att det heter korsgalopp?
 
Sv: Passage/Piaff

Piaff är en taktfast hög, mycket samlad trav under knappt skönjbar förflyttning framåt. Rörelsen kännetecknas av att ryttaren får hästen att utföra en taktfast hög, mycket samlad trav under knappt skönjbar förflyttning framåt.

Passage skiljer sig från trav genom att hästen lyfter benen diagonalt sett en längre tid än i övriga typer av trav. Hästens rörelser under passage liknar dem under piaff. Men här rör sig hästen framåt till skillnad från piaffen.

Det beror på i vilken gångart rörelsen utförs, i galopp heter det piruett, i skritt bakdelsvändning. Rör sig hästen tvärtom alltså flyttar bakdelen runt framdelen heter det framdelsvändning.

Det heter skänkelvikning även när det görs i galopp. Korsgalopp är när hästen går i olika galopp med fram och bak, alltså höger galopp med fram och vänster med bak tex.
 
Senast ändrad:
Sv: Passage/Piaff

Passage är en väldigt samlad trav med mycket kadens (sväv). Piaff är ytterligare samling och görs på stället.

Vet inte om det är en galoppiruett du menar? Då är bakdelen i mitten och framdelen galopperar runt. En bakdelsvändning är samma princip men kan även göras i skritt och piaff.

I de programmen som visats på tv nu och hästen går sidvärts i galopp så är det galoppslutor som rids. Skänkelvikning i galopp finns inte med i något tävlingsprogram, men är en rörelse man kan jobba med hemma ändå.

Korsgalopp är när hästen galopperar i ena galoppen fram och den andra bak-får absolut inte förekomma i i ett dressyrprogram (eller ja, aldrig öht).
 
Sv: Passage/Piaff

Lite kort:

1. Ja, det är skillnad, piaff är samlad trav på stället, passage är också en sorts samlad trav med extra tydligt svävmoment.
2. Det kallas piruett, finns både skrittpiruett (bakdelsvändning) och galoppiruett och vissa gör även "piaffpiruett" i kür, men det är ingen "officiell" rörelse.

Man kan rida skänkelvikning i galopp men det ingår inte i några dressyrprogram. Det är mer vanligt att man rider galoppsluta (skillnaden är att i skänkelvikning är hästen rak i kroppen och ställd i nacken bort från rörelseriktningen och i sluta är hela hästen böjd i rörelseriktningen). Korsgalopp är något helt annat, då går hästen t.ex i vänster galopp med frambenen och höger galopp med bakbenen. Det gör man aldrig med flit.

I Dressyrens tävlingsreglemente kan du läsa mer om de olika rörelserna:
http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_22175/cf_559/TR II_2012_korr-Sista.PDF
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
883
Senast: Rosett
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 107
Senast: JohannaB
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 835
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 982
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp