Passage...

K

knyttet

Försöker att stärka min häst i samlingen och har arbetat med halvstegen både uppsuttet och vid hand. Hon trampar bättre och bättre och jag har försökt att "skynda långsamt" så att jag inte begär för mycket (hon har lätt för att vinkla, men har inte styrkan än).

Nu har vi plötsligt tappat takten! Hon har hittat passagetakt istället och samlar sig på stället i den. Det känns som att hon behåller ryggen "svingande" och inte låst, men det är ju inte den övningen jag är ute efter!
Hon har mycket lättare för passagen, men bör jag låta henne fortsätta? Det är inget som verkar jobbigt för henne, utan vi "leker" bara fram rörelsen. Men jag ville arbeta vidare med trampet för att stärka henne och den takten är helt borta nu... :confused:
Kan vårt lilla "passageembryo" stärka henne, eller försvårar det bara inlärningen av trampet?
Hur lär jag mig att skilja mellan takten i passage-piaff så att jag kan hjälpa henne?

Sägas ska också att jag aldrig utbildat en häst till vare sig passage eller piaff, så denna lilla häst som bjuder på allt själv gör mig lite förvirrad. Jag vill inte förstöra nåt!

Fio...har inte du varit i samma sits??? ;)
Fick du några bra tips?
 
För det första - låt inte hästen stanna på stället. Du skriver att det inte verkar vara jobbigt för henne, och förmodligen är det det som är haken. Det är ett sätt att komma undan. Oftast får man triangulering eller dåligt lyft på framhovarna i samband med detta, och förlorar sökningen framåt - neråt, får "ingenting" i handen.

Se därför till att i stort sett ALLTID ha trampet framåtgående, att hästen alltid svarar på hjälpen att gå framåt. Övergång till trav ur tramp ska alltid funka.

Vad gäller takten så har du många hjälper som du kan ange takten med, sits, skänkel, röst och spö. Vid markarbete kan du t ex touchera bakbenen för att få hästen att lyfa dem lite tidigare så att takten ökar.
 
Det är lite detta som jag är rädd för -att hon väljer det enklaste alternativet. Jag är rädd att förlora bakbensaktiviteteten och att hon ska "tappa" ryggen. Jag försöker att inte bli stillastående och övar mycket på övergångar till trav framåt-nedåt för att behålla sökningen till handen. Men jag får inte till någon distinkt "tramp-takt", det blir bara "sväv"! :confused:

Ska försöka att arbeta lite mer ifrån marken kanske!? Ibland har jag svårt att känna om det känns "rätt", ser jag från marken så är det nog lättare att avgöra om vi är ute och cyklar. Ska prova att variera toucheringspunkterna, tack för tipset! Jag har oftast toucherat svansroten för att hon ska vinkla bäckenet, kanske behöver jag öva mig själv lite bättre hur jag ska hjälpa till... :o
 
Jo jag ÄR fortfarande i samma sits men det har blivit bättre. Fast min häst fattade ju inte riktigt piafftakten. Du såg väl när han sparkade till dörren av ilska :crazy:

Sedan har JAG väldigt svårt med att hålla takten med skänklarna i piaff, jag behöver peta med skänklarna i varannan takt så just DET bakbenet kommer in, jag sitter gärna själv i passagetakt med skänkeln så han har väl förståeligt nog inte så lätt med att fatta vad jag vill :o

Sedan sänkte han ryggen och gick emot handen i passagen så din passage låter ju onekligen bätte än vad min var :crazy:

Jag fick ju då upp i fältsits och göra varannan takt med benen och då började han ju faktiskt trampa liiiteeee iallafall.
Ärligt talat har jag inte övat så mkt på övningen för han har vilat och tagit det lugnt ett tag nu, men jag är på gång snart och då skall det bli kul och se om jag får till det :)
 
Jag höll på att hamna i samma sits för inte fullt ett år sedan... Min häst har en väldigt långsam takt i piaffen. Alla hästar har ju olika takter, en del väldigt snabba och andra långsamma, sen kan man ju med träning själv variera takten. Hon erbjöd också av sig själv lite mer passage än piaff, men jag valde att inte jobba vidare med passagen innan piaffen satt ordentligt, och nu i efterhand kan jag nog säga att jag valde rätt. Har fortfarande inte börjat jobba med passagen, just för att jag känner att piaffen måste sitta som sten innan jag vågar börja experimentera, just för att hon har så lätt att tappa piafftakten.
Problemet just för mig var att hon i kombination med den ganska långsamma piafftakten, rörde sig för mycket framåt. Det jag fick jobba med under en väldigt lång period var att öka piafftakten med hjälp av spöet upp vid svansroten och takten i handen. Jag fick även locka fram mer energi i henne, t ex att bara träna piaffen ute i skogen, eller lägga in piaffen mellan två galopper (som hon tycker är hel lajbans..) och på så vis öka energin och takten.
Vet inte om det hjälper just dig och din häst, men jag tänkte att jag kan ju i alla fall berätta om hur jag gjorde med min häst.
Mvh Sandra
 
Haha, jo visst minns jag dörren som flög upp! :D

Jag har också svårt att hålla takten med skänklarna. Jag började att lära in takten från marken med spö och röst, nu använder jag mest rösten (smackningar i takt) och spöet om jag vill att hon ska sätta sig mer. Jag behöver säkert bli mycket tydligare både med skänkeltakt och kanske annan takt i toucheringen. Det känns tydligt att det är den mänskliga faktorn det hänger på i det här fallet... :p

Just nu känns damen lite loj, så jag kanske har varit för ambitiös. Ska ge henne lite ledigt att smälta allt, så får vi fortsätta om ett par veckor igen...
 
Jag är nog inne på din linje! :)
Om jag inte själv vet vad jag begär av hästen (mummel, mummel...) och hästen har lättast för passage, så kanske det är dumt att fortsätta med det innan piaffen sitter. Det kanske är bättre att träna renodlat mot piaffen och vara glad för att man har en häst där passagen blir lätt att arbeta med när den tiden kommer.

Jag har provat, som du säger, att arbeta med piaffen (i mitt fall snarare halvsteg) ute i stället, för att få lite mer energi i trampet, men det har inte fungerat. Hon är väldigt "laddad" att rida ut på och när det är massor av saker som distraherar så får jag visserligen en snabbare takt i henne, med hon tappar ryggen helt och går emot handen istället. Vi behöver lite "skyddad verkstad" att träna i än så länge! ;)
 

Liknande trådar

Dressyr Har ett halvblods sto som haft problem med galoppen under många år. I samarbete med min tränare har vi skyndat lååångsamt. Idag kan hon...
2
Svar
36
· Visningar
4 790
Senast: Cha9
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 775
E
Ridning Jag försöker föreställa mig hur hästens muskler ska jobba när jag rider och undrar om man inom klassisk ridkonst är eniga om det eller...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
25 995
Senast: kryddan
·
Z
Ridning Hej alla! Jag har varit sugen på att sadla om till AR i många år men skador, först mina och sen hästens samt jobb och stress har...
Svar
17
· Visningar
1 667
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp