Bukefalos 28 år!

Du har väl tillgång till vatten i närheten? Jag läste om nån dressyrryttare som tränade in passagen just i vatten!
 
*puffar upp tråden*
Flera förslag emottages tacksamt!
Vad säger Kyra och Lussan t ex? (Har inte deras böcker)
 
Tack jag har en mkt bra tränare! Nog för att man hittar på en del egna dumheter ändå, men det är faktiskt inget som jag upplever som en större fara =)

Här är jag ute efter olika inputs när det gäller passagen - och ville dessutom även jämföra dressyrsidans svar med barocksidans svar på samma tråd.
 
Jag brukar ur piaffen släppa fram några steg, så att jag känner att jag får "hänget och suget" i traven. Och sedan mycket beröm och godis :D.

Det kan även fungera till att börja med att ta ner tempot (men inte framåtbjudningen) i traven. Men det tycker jag är svårare, då det lätt blir ett undertempo och en oaktiv häst. Och jag tycker att jag får använda så mycket kraftigare hjälper då för att få fram några steg. I piaffen är hästen (förhoppnignsvis) redan "satt" jag kan använda hjälperna mycket finare genom att bara tillåta att den tar några steg framåt.

Jag tycker det är lättast att göra så som jag beskrev först. Men sedan är ju alla hästar olika och reagerar olika.

Får jag fråga varför du inte tycker att rida ur piaffen är ok? :)
 
Tack för svar!

Jo jo! Jag tycker det är helt OK att rida ur piaffen - det är den vägen jag försiktigt tassar nu! =) Det jag vände mig emot ovan var att det "bara" skulle vara att rida framåt ur piaffen, eller hur det nu formulerades. Jegra skrev bra om det det där 'gränslandet' mellan piaff och (samlad) trav på barocksidan tycker jag - det är inte så bara att hitta och stanna kvar i det, det är ju rätt svårt!

Därav mina funderingar och förhoppningar om olika inputs här =)
 
Det är skitlätt om man har en häst med anlag för det. Jag har en sådan häst nämligen och då är det "bara" att rida framåt ur piaffen ;)
 
Och vi andra får försöka treva oss fram i det mörka gränslandet och bara hoppas att vi hittar rätt någon gång. :D
 
Jag kan inte svara på din fråga men blev väldigt fundersam. Jag trodde nämligen att man lärde ut passagen först eller är jag på helt fel spår? Din tränare kan väl hjälpa dig. Be honom/henne "förklara" hur du ska göra...
 
:angel:

Ok skall erkänna att mina andra 3 hästar inte är sådana fast lova att inte skvallra :p
 
Hej
Jag brukar rida en trav ökning och sedan försöka behålla enegin och samla upp till passage...

På min lilla dam brukar det funka bäst, då slipper jag blanda in piaffen (med risk för att förstöra) som ej är befäst hos henne.

Men det finns säkert många fler vägar att gå....
 
Då är det stor risk för att du rider balanstrav istället för passage!!! Eller är hästen så pass bärig i sin travökning (på bakbenen alltså) att det går att få en korrekt passage därifrån? Risken finns att du får hundra gånger mer arbete på halsen om du måste rätta till en felaktigt inlärd passage (balanstrav) än om du gör rätt från början...
 
Ursäkta min bortkomna fråga, men vad är balanstrav? :confused:

mvh Jessica
 
Spänd, showig, stor trav med bakbenen lååångt bakom hästen, väldigt elastisk men ingen samlad gångart (och hästen är dessutom inte riktigt ridbar i detta tillstånd).
 
Okej, tack.

Kan man jämföra det med "showtraven" hästar kan uppvisa i hagen. :confused:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
31
· Visningar
2 918
Senast: super
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför ska du vara noga med att hästen aldrig trampar högre i bak än i fram? Varför är det bäst att börja jobba med en lite tråkigare...
Svar
0
· Visningar
176
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är alltid på motorförarens ansvar att passage av eller möte med häst som leds, rids eller körs på vägen förlöper väl.
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Gunnar
·
Dressyr Eftersom det ändå diskuteras dressyren här. Läser endel på t.ex Eurodressage och där har det kommit upp ett nytt ämne för mig. Att många...
2
Svar
20
· Visningar
2 214
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp