Bukefalos 28 år!

Ju mer jag rider desto mer upplever jag ridningen som ett konstant reglerande av takt, tempo och schwung. Än så länge har jag inte hittat passagen helt, men jag brukar tänka mig att den "bor" någonstans mellan piaffen och traven. När jag försöker leta efter den gör jag först några övergångar mellan piaff och trav, där jag försker glida så länge som möjligt i gränslandet. Hjälpgivningen är som för piaffen, men magen släpper fram mer energi och sitsen ger den schwung som krävs för passagen.

Så säger jag alltså idag om passagen, fråga mig igen om ett halvår eller så så gissar jag att jag har en något justerad bild, allt eftersom jag lär mig mer om hur jag ska bära mig åt...
 
Intressant!

Nu hann jag bara "nosa" på passagen på den gamle hästen så egentligen är detta ett okänt område för mej - men det jag fick lära mej att leka med var hur jag vinklade mitt bäcken.
I piaffen "lekte" jag med mer eller mindre vinklat bäcken men när jag sedan skulle bjuda till passagen så släppte jag fram magen mer - vinklade fram bäckenet, men behöll liknande "ram" i hästen som i piaffen. Handen närmare naveln (och det är naveln som ska röra sej i riktning mot handen) typ.

Ungefär på samma sätt arbetade jag från marken, dvs från en satt piaff -som på den hästen allt som oftast gjordes med hjälp av mitt kroppsspråk, bad jag om mer påskjut men lekte lite med att behålla ungefär samma "ram" som i piaffen.

I övrigt tror jag rösten är ett utmärkt hjälpmedel i början, precis som i piaffen.

På honom var det lättare från marken då jag kunde "hjälpa till" med mitt kroppsspråk också - från ryggen tyckte jag mej alltid behöva lite väl mycket "energi" (som mycket, mycket lätt övergick i spänning på honom) för att få KÄNSLAN.

Men en diskussion runt det där med passage tycker jag vore intressant då jag upplever det som att passagen mestadels görs sej rättvisa på hästar som har naturligt anlag för det? Eller ÄR det något som kan (/ska) "utbildas" och med korrekt träning blir bra?
Vad är den skolmässiga nyttan med rörelsen?
 
Bäckenvinklen jobbar jag främst med i piaffen, och behåller den i ungefär samma läge, men magen fram för att hitta passagen. Jag märker också att det påverkar starkt hur jag rör bröstbenet, om jag "hänger" fram i bröstkorgen låser jag honom.

Just den skolmässiga nyttan av passage kan nog diskuteras, främst handlar det nog om att ryttaren får skola sin sits.

Sen håller jag nog med dig, en passage gör sig nog bäst på en häst med fallenhet för rörelsen. Jag är osäker på hur bra passage Rajen kommer kunna prestera, men han har överraskat mig förr så jag låter tiden utvisa det. :-)
 
Jag hoppas att du skämtade när du sa åk till EKO, för annars har du sjunkt djupt i mina ögon :(
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
Svar
15
· Visningar
1 566
Senast: Palermo
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför ska du vara noga med att hästen aldrig trampar högre i bak än i fram? Varför är det bäst att börja jobba med en lite tråkigare...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är alltid på motorförarens ansvar att passage av eller möte med häst som leds, rids eller körs på vägen förlöper väl.
Svar
0
· Visningar
315
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 244
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp