Passande hundras till mig?

P

PandaLove

Nu är det så att jag älskar att drömma om att ha en alldeles egen hund och jag vet att jag kan klara av hunden, men vi har helt enkelt inte pengar för en hund.

Men jag sparar som bara den och om tre hundra år kanske jag kan köpa en alldeles egen :D

Har ni några bra förslag på en passande hund? Jag har en hund just nu och jag bor i en fyra i stan, alltså ska hunden helst
*Vara lättlärd
*Inte kräva alltför mycket aktivering men inte heller vara helt slö
*Ändå vara anpassningsbar och hänga med på aktiviteter
*Bra med andra djur/människor
*Vara en ganska bra nybörjarhund (Jag var väldigt liten när vi fick Freya så jag har inte varit delaktig alls i hennes uppfostran)
*Inte vara direkt skygg mot människor men inte heller ha ett akut behov av att hälsa på allt och alla

Den ska helst inte vara:
*På tok för stor
*Kräva för mycket av mig
*Ha svårt för att lyssna och lyda

Jag antar att dessa små önskemål kan rensa bort en del hundar. Jag har funderat en del på Shetland Sheepdog, men jag vill ha lite fler alternativ så jag kan fundera lite. Någon som har något bra förslag?

Jag vett att jag kanske verkar som en liten barnunge men jag är faktiskt väldigt mogen för min ålder. Jag inser självklart att detta kommer vara min vän i förhoppningsvis många år och att JAG kommer att ansvara för den, ingen annan.

Min nuvarande hund har en hel del Husky i sig, det kan ju vara uteslutet.
 
Sv: Passande hundras till mig?

labrador,jack russel eller cocker spaniel:)
 
Sv: Passande hundras till mig?

labrador,jack russel eller cocker spaniel:)

jack russel ska hon inte ha för dom kräver mkt motion och stimulans men en coker spaniel, springer spaniel skulle ju passa bra.
Men ALLA hundar kräver ju motion och så men alla behöver inte lika mycket, tycker hon ska kolla runt lite och läsa noga om varje ras innan pandalove bestämmer sig
 
Sv: Passande hundras till mig?

vänta några år så att du vet vad du vill i livet. det händer väldigt mycket under gymnasietiden t ex, man får nya vänner och intressen och skolan blir krävande på ett helt annat sätt. för att inte tala om kärlekar hit och dit! och vad ska du göra efter gymnasiet? jobba? vem passar hunden när du är på jobbet? plugga vidare? många naturvetenskapliga utbildningar innebär 8 timmars skoldag 5 dagar i veckan. vem passar hunden då? att ha en egen hund innebär också ett ekonomiskt ansvar. ett vanligt ingrepp på tikar är kastration för att ta bort en inflammerad livmoder. trots försäkring kan du behöva hosta upp med flera tusen på studs. har du de pengarna?

om man inte har 110 % stöd från sina föräldrar så är det väldigt svårt att klara av allt själv när man är ung och man för första gången ska lära sig att stå på egna ben. det är kanske inte så roligt att höra det här, men det är ju ett faktum.

när det gäller raser så är det ofta smidigare med mindre sällskapsraser. de kräver mindre, är lättare att transportera och lättare att hitta hundvakt åt. håll dig borta från stora bruksblandraser och satsa på något SKK-registrerat från en seriös kennel (men här verkar du redan vara inne på rätt spår). en ras som är social och vänligt sinnad brukar vara lättare att ha med sig än en som är reserverad eller skygg. åk på utställningar och kolla runt lite hur hundarna verkar bete sig mot varandra och mot människorna. är de glada och lugna eller är de rädda/griniga osv.
 
Sv: Passande hundras till mig?

tibetanskspaniel, lhasapso kanske?
 
Sv: Passande hundras till mig?

Som tidigare tipsat om, och som även jag tipsat om Springer Spaniel, familjen är inne på sin andra Eng Springer Spaniel, dom kräver dock lite aktivering men våran nuvarande är en underbar familjehund med lite för mycket fart i, lite för lättlärd ibland, hon lär sig saker själv.

Får hon inte tillräckligt mycket uppmärksamhet och aktivering så kan hon dock bli jobbig att ha att göra med och hon är grymt trevlig att jobba med! Våran används främst till jakt och sällskap, men planerna är väl att troligast få lydnaden att sitta ordentligt och börja med lite agility vilket jag tror kommer passa henne väldigt bra! Tror aldrig jag kommit hem och varit missnöjd efter en promenad med hon!

Hon anpassar sig väldigt bra till olika ställen och nya människor är inga problem hon är nästan lite FÖR glad i folk!

Vill du ha mer information så är det bara att skriva ett PM.

Enda Shetland Shepdog:en jag träffat var trevlig och ganska gammal så kan tyvärr inte säga så mycket om den rasen, har hört rykten om att dom kan vara instabila i psyket, men ska inte uttala mig om det eftersom jag inte har någon större vana av rasen!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2
Svar
38
· Visningar
1 468
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 731
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 160
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
Svar
7
· Visningar
200
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp