Passar denna selen?

Lovis

Trådstartare
Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock överviktig för tillfället även om vi jobbar hårt med viktminskning numera och det går stadigt neråt.

Hon är ca 90 cm hög. Jag har nyligen kört in henne men har en riktigt dålig bröstsele och vill inte köra henne med den mera utan försöker få tag på en bra sele med lös brösta och baksele.

Denna är ett par år gammal men aldrig använd eftersom den var för liten för den shettis den köptes till, jag kan få köpa den men vill veta om den sitter bra. Jag har aldrig kört med en sån här sele tidigare. Det är en sele i storlek minishetland och bröstan är utspänd i yttersta hålet men de andra delarna går att spänna ut ytterligare.

Snälla hjälp mig med råd, är den värd att köpa eller ska jag köpa en i storlek shetland?

Det jag mest funderar på är just bröstan, den ser ut att sitta högt men stycket som ligger över halsen är helt rakt nästan eftersom selen är ny och inte böjt till sig så tar jag i bröstan åker den ju ner en del.

brc3b6sta3.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Passar denna selen?

baksele-liten.jpg


helbild-sele.jpg


Problem med bilderna men nu kom de nog med.
 
Senast ändrad:
Sv: Passar denna selen?

Bröstan sitter inte särskilt högt, den åker ner lite vid drag. Bakselen sitter för lågt, den ska upp. Annars ser det ut att vara en bra sele :)
 
Sv: Passar denna selen?

Jag tycker bröstan ser för liten ut men lättare att se i drag, svårt at bedömma eftersom att den "ändrar" sig mycket när hästen drar. Bakselen ska som ovanstående nämnde upp lite och jag hade även flyttat "fram" den, så att remen som går över baken ligger ungefär vid virveln. Men jag är absolut ingen expert :)
 
Sv: Passar denna selen?

Bröstan passar, i drag kommer den hamna cirka 5 cm längre bak.
Hade också flyttat fram bakselen, fäst den längre fram på svanskappan.

Lycka till med körningen TS!
 
Sv: Passar denna selen?

Stort tack för era svar både Pallen och Shetlandskusk!
Låter bra att bröstan åker ner till lagom höjd vid drag för det var ju det jag misstänkte själv. Då är jag mer bekymrad över bakselen som jag egentligen upplever är större i storlek än vad bröstan är även om den hör till selen. Först när jag provade selen satt bakselen fast i svanskappan längre fram men jag flyttade bak den till sista haket eftersom den annars hamnade så snett över korset. Även här känns det som om den sitter snett, remmen över korset ligger inte riktigt rakt utan snett. Jag håller med om att den sitter lågt men det känns väldigt konstigt att jag får ha allt utspänt i sista hålet men bakselen flera hål högre. Jag kan inte flytta den fram till virveln fast jag skulle vilja ha den där för själva remmen runt rumpan är för kort och räcker liksom inte till, då kommer den hänga jättesnett.

Kanske är det ändå värt att satsa på en sele i större storlek.
 
Sv: Passar denna selen?

Det ser ut att vara bra storlek på selen.

Bakselen tyck jag ser ut att sitta minst tio centimeter för långt ner. Jag vill gärna ha som du, bakselen fast på högsta punkten på rumpan, så där tycker jag det ser bra ut.
 
Sv: Passar denna selen?

Nu har jag varit ute och mätt hästen efter en skiss som finns på Drive-Outs sida. Jag testade också selen igen och flyttade fram bakselesremmen ett hak på svanskappan samt höjde upp den. Det ser bättre ut men remmen ligger snett vilket stör mig men kanske gör det inget. Det känns som om bakselen är för kort i den del som går runt rumpan.

baksele-kors1-e1369156101984.jpg


På närmare håll ser man tydligare att remmen liksom drar snett bakåt och inte ligger plant mot henne.

baksele.jpg


Jag är rädd att selen är för liten eller på gränsen till för liten och jag vill inte ångra mig i efterhand för att jag inte köpte den i storleken större som jag har möjlighet att köpa. Jag kan inget om den här sortens selar mer än jag läst mig till på nätet på sistone eftersom jag nyss kört in Lina och bara kört en handfull gånger innan dess. Hittills har jag bara stött på enklaste sortens bröstselar och jag har aldrig använt baksele så jag frågar hellre för mycket än för lite så att jag gör det bästa möjliga för Lina.
 
Sv: Passar denna selen?

Jag har testat att flytta fram bakselen som du skrev och som synes på bilderna ovan men eftersom remmen runt rumpan är kort så räcker bakselen inte ända fram till virveln. Jag mätte runt henne och hennes mått från ljumske till ljumske är 90 cm men selens mått bara 75. Samma sak gäller bröstan där måttet på henne är mellan 90-95 cm beroende lite på hur långt jag ska mäta men bröstan bara är 85.

Den andra selen jag kan få köpa är som sagt i storlek shettis, denna i minishettis, men den andra har inte snabbfäste för skaklarna vilket denna har och denna är dessutom rätt mycket billigare.
 
Sv: Passar denna selen?

Ser nog ut som bröstan passar , annars är där ju faktiskt utrymme för att göra fler hål själv längre ner
 
Sv: Passar denna selen?

Har du fler hål vid själva svanskappan? I så fall kan du kanske spänna in där och spänna ut lite på ryggstycket? Förstår du hur jag menar?
 
Sv: Passar denna selen?

Ja jag förstår hur du menar men då hamnar ju bakselen ännu längre bak fast rakt. På de bilder jag sett hänger den ju nästan framme vid virveln och rakt ner men min hamnar ju väldigt långt bak rätt nära svansroten men det gör kanske inget? Den kan ju inte glida ner för den sitter ju fast i svanskappan såklart.

Jag funderar på om man skulle dela remmen som håller fast bakselen så att den får som två separata remmar, då kan man ha den främre kvar där den är och flytta bak den andra. Skulle det fungera tro?
 
Sv: Passar denna selen?

Alltså du ska egentligen inte ha någon tyngd alls i uppehållsremmen till bakselen utan den ska bar hålla upp bakselen för att den inte ska åka ner. Så TS har rätt när hon vill fästa remmen "rakt över". När sedan bakselen arbeta så ska tyngden komma bakom rumpan så att fästet i skaklarna kommer i rak vinkel mot rumpan så trycket inte ökar i uppehålls remmen. Inte lätt att förklara men... När du fäster uppehållsremmen för långt fram så får du ett drag bakåt i däckel och för långt bak så får du att ryggstycket drar i svanskappan.
Här är bild av oss där du kan se att remmen till skaklarna går rakt från skakel, rundan rumpan och till den andra skakeln. Vi använder aldrig svanskappa eftersom vår häst inte gilla det
6665_10201052487261251_323194610_n.jpg


Här är en bild uppeifrån där ser du att bakselarna har två uppehållsremmar och det är att föredra för att kunna ställa in dem mer exakt.

208065_199639613400872_5759870_n.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Passar denna selen?

Jag tycker selen är för liten. Du ska aldrig ha i sista hålet.
Det är däremot svårt att passa in på en del ponnyer, så denna funkar, men är egentligen för liten överallt.
 
Sv: Passar denna selen?

Så det går utan svanskappa?
Min welsh avskyr svanskappan och kunde vi slippa den vågar jag ha henne som körponny :D
 
Sv: Passar denna selen?

Så det går utan svanskappa?
Min welsh avskyr svanskappan och kunde vi slippa den vågar jag ha henne som körponny :D

Ja visst går det utan! Funktionen är mest att hålla baksele och linbärare på plats... En del bakselar har egna remmar som går fram till däckeln (vanligare på lokselar tror jag), men även om du har en baksele som är gjord för att fästas i ryggstycket så går det bra att bara plocka bort själva biten som sitter runt svansen.
 
Sv: Passar denna selen?

1.jpg


Så här ser selen ut när Lina drar med den. Ser detta bra ut? Lina verkar mycket nöjd med att vi nu har draglinor och en svängel och även baksele även om jag fått dra remmarna till den främre skakelöglan eftersom det bara finns en på dessa skaklarna. Är det något som sitter fel och behöver justeras eller något som inte är bra alls? På bilden är det svagt nerförsslut så draglinan slackar något och bakselen håller emot.

Shetlandskusk: Ja jag har ju sett bakselar med delade remmar och tänkte att det var bättre men det kanske funkar ändå som den sitter nu?

Agtatoon: Jag förstår hur du menar. Ser det då bra ut på bilden ovan? Remmarna till bakselen går fram till första skakelöglan men de ligger ju i vinkel. Sitter bakselen på rätt höjd?

Snigelfarmor: Varför menar du att man inte ska ha i yttersta hålet? För att selen kan gå sönder eller för att den inte är anpassad för det? Det är ju just att den är för liten som jag är rädd för. Vad menar du med att det fungerar om jag inte ska tävla? För min del är det inte aktuellt att tävla alls men jag vill likväl ha bra och väl fungerande utrustning. Hästen förtjänar lika bra behandling och utrustning oavsett om den går hemma eller på tävlingsbanan tycker jag. Det är ju därför jag frågar, hade jag inte brytt mig hade jag ju kunnat fortsätta köra med den enkla ponnybröstsele jag hade innan.
 

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 833
Senast: ameo
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 346
Senast: Tiger tok
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 683
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
5 969
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp