Bukefalos 28 år!

Passar min cykel mig?

MissFideli

Trådstartare
Jag köpte för 6 år sen en ny cykel. Jag gillar den, den känns bra. Men jag får ont i handlederna när jag cyklar? Fick höra av nån att den kanske är för lång i ramen för mig trots allt, vilket kanske kan stämma. Men hur får man reda på det? Jag har inte råd att köpa ny cykel, men vet att det finns sätt att modifiera denna genom att sätta styret på en ställbar manick istället. Så jag vet inte hur intresserade dom är på cykelaffärer av att hjälpa mig med detta. Och har de ens kunskap om sånt här?
 
Sv: Passar min cykel mig?

beror pa hur bra mekanikerna pa cykelaffaren ar (med tanke pa att Sverige inte har en officiell utbildning for cykelmekaniker sa verkar det variera grovt hur bra dem ar). Prova att fraga Cykloteket, dem borde kunna kolla pa om den ar inställd ratt gratis och ge dig rad.
 
Senast ändrad:
Sv: Passar min cykel mig?

Är det herr- eller damram? Herr-ramar är längre eftersom herrar allt som oftast har längre rygg. Du får lätt hjälp på en cykelaffär. Annars vet jag en bra affär långt bort från dig i Västerort ;-)
 
Sv: Passar min cykel mig?

Utöver lång cykel kan det också bero på dålig corestyrka. Du bär dig inte med hjälp av mag- och ryggmuskler, utan håller upp din kropp på armarna, med stor påfrestning på axlar och handleder.
 
Sv: Passar min cykel mig?

När jag får ont i handlederna är det främst för att jag håller för hårt i styret, vilket brukar ske när jag är osäker på underlaget (mest när jag cyklar mtb i skogen). Jag fick också väldigt ont av min förra cykel som var för kort och hade ett lite för smalt styre.
 
Sv: Passar min cykel mig?

Aha!! Ja nån styrka i mage och rygg har jag inte, så det kan absolut vara så! Axlarna är inga problem, men handlederna får jag ont direkt trots 15 min cykel.
 
Sv: Passar min cykel mig?

Jag cyklar på asfalt, så känner mig rätt säker. Men jag tror ni är inne på nått här!
 
Sv: Passar min cykel mig?

Word!

Att cykla kräver mer bålstyrka än vad man kan tro.

TS: Du kan prova att sätta dit en kortare styrstam eller en ställbar dito. Men framföralkt, hängknte på styret. Kolla också att du har rätt vinkel för reglagen. Handleden ska vara rak. Många har reglage som pekar upp mot himlen och det gör att man får böja handleden uppåt. Inte det mest ergonomiska.
 
Sv: Passar min cykel mig?

Jag får ont på min egen cykel, men fixar timmar på en spinningcykel. Där är skillnaden att min är lite för lång för min sittställning. Rent teoretiskt har den ok längd, men jag blir för framåtfälld i höften istället för att bära överkroppen.

Kan du prova lite olika sittställningar på spinningcykel så vet du om det känns bättre på något annat sätt?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 525
Senast: Hazel
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 129
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 029
Hundträning Jag har aldrig cyklat med hund ordentligt så nu kommer jag kanske ställa några dumma frågor men jag vill göra det på rätt sätt. Är det...
Svar
14
· Visningar
1 407
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp