Bukefalos 28 år!

Passar sadeln?

Z

zana

Jagbhar just nu en wintec allround hemma med care ("luftstoppning") Min häst är ganska svankryggig, så vi är ute efter en ganska "rund" sadel. Nu när jag har provridit sadeln utan shabrak/vojlock, har det synts märken överallt där det ska, men det är svagare märken på mitten och skarpare bak. Betyder det att sadeln inte kommer att funka? Är det ngn skillnad när det är care?

Jag får inga protester från min annars ganska kinkiga dam, utan hon går på jättebra och är avslappnad med sadeln på.
 
En fråga till: vilka märken brukar passa på lite "svanryggiga" hästar?
 
Vet inte riktigt men en Hafflinger Cob dressyr med extra vid bom.
Skulle det vara nåt? Testa!? :idea:
 
Det låter som när jag köpte en wintec cair till min islänning.. han är lite svankig och så har han ganska kort rygg.. iaf så verkade han jättenöjd, men det visade sig att den var både för rak och för lång...
Det är väl kilbossor på dem väl? Tror att du hellre skulle ha rundbossor kanske..
 
Det låter som om den kan vara lite för rak i bommen för din häst.

Prestige har supersköna sadlar som passar hästar med lite mer svank!
 
jag tycer också att de verkar bra,men jag har inte hittat ngn begagnad i rätt prisklass :(.
 
Hur är Hubertus i storlekarna och bommen? Vilken typ av bossor? Tycker de verkar ligga bra i pris, är de trevliga att rida i?
 
Jag tycker att du ska ta ut en sadelmakare och låta honom se att den verkligen ligger rätt. En sadel som ligger fel och inte passar kan göra sån stor skada på väldigt kort tid!
 
men jag har redan en dressyr! och ingen haflinger ;)

Den finns i allround också, haflinger är bara namnet (den är dock inte direkt den bredaste sadeln som finns). kolla www.hooks.se Andra med böjda sadlar är ju exempelvis prestige (finns ex. många begandnade), även county är lite böjd. Köper du Wintec sadeln så kommer den troligtvis att ligga som en bro på hästen, men knappast fylla sitt syfte att fördela din vikt jämt över hästens rygg.
 
Jag vet inte hur de är i storlekarna, bara att de passar på min häst som är något svankryggig. Jag måste erkänna att jag aldrig har sett en ny hubertussadel =/ alla tre som jag bhar haft och provat på min häst har varit nära 10 år gamla, men jag tycker att de ar hyfsade, dock lite hårda och dåligt stöd för knäna.
 
Jag har haft en sadelprovare ute,men hon var osäker på om "care-funktionen" gjorde någon skillnad och om en sådan sadel formade sig bättre efter hästens rygg.Men hon skulle ringa till Wintec och höra med dem direk och så kommer hon ikväll och tittar på sadeln igen.
 
ok, men jag har nog betsämtmig för någon av dessa sadlarna (hubertusen eller wintecen) om sadelprovaren säger ok ikväll tar jag wintecen, annars hubertusen (som jag tyvärr inte sitter ,lika bra i, annars hade jag tagit den direkt)
 
Men varför prövar du inte ännu fler modeller? Lite dumt att begränsa sig ju! Dessutom var du ju osäker på hur pass bra den passade...kom i håg att även "sadelinprovare" kan ha fel. Har du provat begangnat?
Skulle inte rekommendera "Care", visst den fördelar vikten...men alldeles för bra. Dina vikthjälper eller sittben kommer inte att gå igenom lika snabbt som du ger hjälpen, eftersom luften hela tiden jämnar ut trycket...
 
Är detta din egen erfarenhet eller en logisk slutsats? Du får gärna vidareutveckla, om du orkar.
 
igår var som sagt sadelprovaren här igen. Jag red i wintecsadeln förstoch hon var beredd att låta den "gå igenom" (=hon skulle ha köpt den till sin egen häst om hon hade behövt en ny sadel) men sen provade vi hubertusen igen och jag kännde stor skillnad på Cayennes steg och vilja när jag red. HON gick mycket bättre med hubertussadeln. Så vi bestämde oss för den. Jag skulle bara prova att galoppera lite och då var hon förtås tvungen att bocka. ärkte då attv ssdeln åkte fram... typiskt. en jag ska prova att rida i helgen med och dåanvända shabrak under sadeln samt en bättre sadelgjord (hennes gamla som vi inte har använt på ett år hade hon "krympt" ur!)
 
Har en arab kille med lite svankig rygg.Köpte en County comp( dressyr )med luft kuddar....helt kanon.Har du inte provat en sån så gör det.....rekomenderas varm.Och kanon skön att rida i med=)
 
ok, om inte hubertusen funkar så får jag lägga till county till listan av ev. möjliga sadlar då! tack fär tipset!
 
Är detta din egen erfarenhet eller en logisk slutsats? Du får gärna vidareutveckla, om du orkar.

Hört det av en sadelmakare (gör sitt examensarbete just nu på utbildningen i Tärnsjö) som jag känner. Testerna visar ju att trycker fördelas jämnt hela hela tiden, även om du exempelvis ger en vikthjälp. Blir ju en fördröjning på din hjälp kan man nog säga. Säkert trevligt för hästar med ryggproblem, om inte tillfälligt i vart fall. Viktigast är det ju dock om sadeln ligger an hela vägen på hästen och passar, inte om det är luftstoppning eller ej.

Har också en County, rekommenderas varmt OM den passar dig och hästen! Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 290
Senast: Rebeckafalk
·
E
Utrustning Min häst är BRED (ca 115 grader), bred platt rygg, har ingen direkt manke och så är hon ganska mycket svankryggig. Söker en...
2
Svar
20
· Visningar
1 577
Senast: Egonson
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 203
Senast: paradiset
·
Utrustning Någon som kan ge tips. har en typiskt Irländare. Bred över bogarna och hög-lång manke. Lite maffig men högrest. Har provat massor av...
Svar
8
· Visningar
921
Senast: jjeg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp