Passar sadeln?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gwaeron

Trådstartare
Ja, det är en till sadeltråd:o

Igår var jag ute och skrittade i dryga två timmar med nya sadeln. Det är första gången jag rider ut med den på långtur, men hästen har gått med den en dryg månad nu och det har aldrig blivit ruggat i pälsen förut såvitt jag vet. I alla fall inte när jag ridit. Sadeln hästen går med är en freeform med grandeurpad under. Närmast hästen är de iläggen man får med och närmast sadeln är det ett lager liggunderlag på 1 cm. Under själva paden ligger en knappa centimetern tjock vojlock av filtad ull. Märkena sitter liksom rakt under den smalare delen på sitsen, dvs där insidan av mina lår är. I rena förskräckelsen glömde jag kolla om hästen hade ont i ryggen efter jag ridit:o Men annars kollar jag jämt och hon har inte haft ont nånting sen vi bytte sadel. Innan däremot var det ganska illa ställt med ryggen. :( Hur ser det ut? Vad kan jag göra för att fixa det? Beror det på felaktig inpassning eller nåt?

Sen har jag en fundering angående koppjärnet. Hon har mer muskler på ena sidan manken än den andra, måste man göra nåt speciellt med koppjärnet då eller kommer hon fylla ut själv på den mindre sidan? Ojämheten beror till största del på gamla sadeln.

Höger sida. Den ruggade fläcken är det ljusa mitt på ryggen liksom.
6217926.jpg



Närbild. Det är inte vitt, hon har bara väldigt glansig päls.
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_14/06210000-06219999/640x480/6217929.jpg


Vänster sida. Fläcken syns inte där, jag hade råkat klappa bort den:angel: Men resten av sadelns märken syns
6217933.jpg
 
Sv: Passar sadeln?

jag är inte alls bra på sånt där, men generellt känns det ju som att en sadel som ruggar pälsen inte passar.

medryttarhästens sadel började rugga upp hennes päls snäppet längre bak än din gjort, och vi åkte till utprovarna igen... det berodde i vårt fall på att sadeln blev för låg fram och glappade bak, och när hon började jobba så låg sadeln inte stilla bak och började därför rugga upp pälsen... om jag minns förklaringen rätt :p
 
Sv: Passar sadeln?

Hon är lite skavd längst bak vid bakkanten av ullfilten. Så sadeln kanske är lite låg i fram. Jag vill helst ha upp den mer, men jag vet inte riktigt hur. Nåt förslag?

Det jobbiga med det här skavet som kom på mitten är ju att det är punkttryck. Hur tusan kan det bli punkttryck av en dryga femti kilo tung människa som sitter på Fem centimeter tjock pad och sen en sadel på det :confused: :confused: Och hur blir jag av med det!
 
Sv: Passar sadeln?

jadu.. ingen aning :confused:

Vår lösning på sadelproblemet (eftersom pållan är på god väg att sätta mer muskler runt manken och därför förhoppningsvis bära upp sadeln bättre) var en Mattes fårskinnspad med ilägg som lyfte sadeln fram...

Men jag förstår det som att du har typ en bomlös sadel? Då är ju inte det nån lösning. Finns det nåt annat sätt att bygga upp en sån sadel fram?
 
Sv: Passar sadeln?

Rugget blev alltså där du satt?
Just skritt är en väldigt rörlig gångart. Man gungar olika mycket och 2h är ganska länge att gnugga. Om du dessutom har en filtad ullvojlock närmast hästen så kan det hjälpa till att rugga pälsen.
Det behöver alltså inte vara sadeln som inte passar.
Prova att ha bara Grandurpaden eller något ulligt typ lammskinn eller renskinn närmast hästen.
// Linda
 
Sv: Passar sadeln?

Underbara människa, tack för att du sa så :bow: Jag har oroat mig jättemkt:o Jo, det rör sig en hel del på den här damen när man skrittar, och ja, rugget var väl två decimeter ner på insidan av mina lår. Funderar, det kan väl ändå inte ha varit stigläderfästena? Jag hade på tok för korta läder. Bara paden är inte riktigt ett alternativ, då måste jag sy om hela. Vi köpte den begagnat av en som hade bytt ut den vanliga undersidan mot tjock filtad ull. Det känns som att den funkar jättebra, alltid annars har pälsen varit helt slät och jämn när jag sadlar av. Hon har dessutom varit aldeles mjuk i alla musklerna längs hela sadelläget :love: Men jag vet inte riktigt längre nu... Nån som har nån teori om koppjärnet?
 
Sv: Passar sadeln?

Förhoppningen är ju att den här damen ska muskla på sig i manken hon med, så jag vill helst lämna lite plats i gropen där gamla sadeln satt och tryckte. Jag vill helst inte ta bort koppjärnet heller, för då kommer sadeln trycka på manken.
 
Sv: Passar sadeln?

Läste i någon annan tråd om att dom hade lagt handdukar som utfyllnad tills hästen musklat upp sej där det behövdes för att det skulle bli jämt på bägge sidorna...
 
Sv: Passar sadeln?

Ok, men behövs det verkligen i det här fallet? I och med att sadeln är bomlös och helt flexibel utom i koppjärnet.
 
Sv: Passar sadeln?

Fast trycket var ju inte under mina sittben. Men hur föreslår du att man löser problemet?
 
Sv: Passar sadeln?

Nämen, bomlösa är kanske inte så perfekta ändå :angel:
 
Sv: Passar sadeln?

Som med alla sadlar måste de passas in korrekt för att fungera. Hästarna älskar dem i alla fall. Idag red jag en häst med ryggproblem med en freeform och hästen kommer tillbaka in i stallet helt fri från ryggont. Så jag väljer att lita på hästen angående bomlösa sadlar.
 
Sv: Passar sadeln?

Min sadel (Torsion) ruggar pälsen på vintern, bak precis under "bakvalvet". Det är för att där sitter inte jag = sadeln kan röra sig fritt där och pälsen är lång därför syns det. Min häst rör sig VÄLDIGT mycket genom hela kroppen när hon går.
Under resten av sadeln är det dock alldeles jämnt tryck längs med. Jaga nvänder TN Equalizers padd och inlägg. Funkar perfa, inga tryckpunkter :)

Hästen har inte ont eller ens håröm där.
Hon har inte ont av sin sadel över huvud taget. Alltid totalt avslappnad i hela ryggen efter ridtur trots lite ruggad päls i bak. Så för mig är det som sagt tvärsom, ruggad päls där INGET tryck ligger på.

Du kanske ska prova ett par andra inlägg i padden, kanske Grandeuren är för stumma så det blir lite punkttryck om man rider länge?
Skito inläggen är ett bra alternativ och Stall Vrå säljer dom för 400 kr paret (jämfört med Torsions mkt dyrare).
 
Sv: Passar sadeln?

Kan det göra skillnad att byta plats på liggunderlaget och grandeurinläggen? Liggunderlaget är ju lite mjukare. Varken sadeln eller hästen är min och jag betvivlar starkt att hästen kommer få dyra TN ilägg om hon inte bevisligen får ont av grandeurinläggen.
 
Sv: Passar sadeln?

Fast trycket var ju inte under mina sittben.
Var sitter du på hästen då?
Det där är just så som det brukar kunna se ut när man rider barbacka eller med bara en filt på hästryggen.

Men hur föreslår du att man löser problemet?
Med en bomsadel eller en stummare och mindre flexibel bomlös.
Så att trycket jämnas ut över större yta.
Man kanske kan lösa det med andra paddar och inlägg också.
Men sådant vet jag inget om.
Jag rider i bomsadlar.
Vissa av dem med flexibel bom, men fortfarande med bom.

De bomlösa som jag tycker verkar bra är ännu så länge litet för dyra för vad jag får.
Och så vill jag gärna vänta och se hur det fungerar i längden för de som rider bomlöst.
 
Sv: Passar sadeln?

Jag har rätt smalt mellan mina sittben. Rider jag barbacka passar jag ihop som en legobit med hästens ryggrad ungefär:angel: Jag har inte tretti centimeter mellan dem i alla fall:crazy: Det där trycket ligger under mina lår. Bomsadel är en omöjlighet på den här hästen, dels eftersom hon är sned och dels eftersom hon kan svanka väldigt mkt ibland när man rider. En freeform är inte speciellt flexibel, i alla fall inte den som vi har. Sen är det ju som sagt fem centimeter ganska hård pad mellan sadeln och hästen. Jag brukar klämma på paden efter att jag har ridit och den har aldrig tryckts ihop så mkt att det har kännts som ett problem. Inte ens i närheten.
 
Sv: Passar sadeln?

Jag hade en torsion som oxå skave i bakkant. Så pass mkt att hästen blev helt pälslös och fick som brännmärken nästan, blev lite svullen iaf. Dett ahände bara vintertid. Hade återförsäljaren ute och fick en annan tunnare padd, men det blev ingen skillnad. Så jag sålde sadeln, tyvärr. Kan sakna den nu..
 
Sv: Passar sadeln?

Då så är det väl dit, till rugget i pälsen, som trycket från dina sittben har fördelats av sadeln.
Eller så är det där som din verkliga tyngdpunkt sitter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Har ett bekymmer som jag inte vet huruvida det är ett stort problem eller ej. Köpte en ny häst. Fullblod 8år. Gick med SMAL passier...
Svar
12
· Visningar
2 191
Senast: MonteRose
·
Utrustning Vet egentligen inte riktigt var jag ska lägga mitt inlägg, här eller på hästvård, men jag gör ett försök här eftersom det rör sig om...
Svar
15
· Visningar
2 456
Utrustning Min häst verkar vara känslig för när sadeln passar eller inte. Ett av sätten det visar sig på är att han kan få två små svullnader på...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 604
Senast: Maran
·
Utrustning Ena medryttarhästen går med en Freeform sadel och den passar i den mån att hon har inte ont nånstans och hon bygger muskler. I början...
Svar
14
· Visningar
1 252
Senast: Gwaeron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp