Bukefalos 28 år!

Passar selen? Och vilken vagn?

CoNo

Trådstartare
Hallå hallå!

Jag håller på att köra in min D-ponny och det går helt problemfritt.
Han är otroligt trygg i allt vi gör och jag är inte det minsta orolig för när vi ska spänna för vagn!
Jag är själv rätt oerfaren så jag tänkte att ni kanske kunda hjälpa mig med några saker? (Jag har vana och kunniga personer i min närhet så jag har inte gett mig in i detta helt själv!)

Min sele kom hem häromdagen och idag provade jag den. Jag tycker att det verkar som att den sitter bra men det är ju alltid bra om ett proffs kan kika och komma med synpunkter :)

(det som hänger över ryggen franför bakselen är andra sidans draglina)
Jag är medveten om att remmen som går från skackelfästet (jag har inte riktigt lärt mig alla namn ännu, hjälp mig gärna :)) sitter för hårt åtspänt och bakselen är lite tilltuffsad av transporten, därför hänger den så långt bak. Finns det något att kommentera? Något jag satt fel? Skall däckeln sitta längre bak eller ligger den på rätt plats? Något övrigt att kommentera?

Och så till nästa fråga. Jag har ingen vagn ännu så det står just nu överst på inköpslistan. Jag hade tänkt köra med en rockard, det är grusvägar som gäller och inte så mycket backar. Jag har tittat på några begagnade men alla verkar så låga och det känns som att vagnen skulle i princip hänga på ryggraden pga att skacklarna är så vinklade. Är det fel eller måste man ha en vagn som är lite högre/har "böjda" skacklar? Någon ni kan rekomendera, gärna med hänsyn till min klena plånbok, om det skulle funka?!
Sedan undrar jag hur viktigt det är med svängel, är det ett måste eller kan man fästa draglinorna på något annat sätt på vagnen?

Snälla, låt inte detta bli en gnälltråd med kommentarer om att jag absolut inte kan göra detta själv och utan tidigare erfarenhet osv. Ansvaret ligger ju hos mig och det är mitt beslut.

Tack så jättemycket på förhand! :)
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Jag kan faktiskt inte komma på det rätta namnet på den remmen heller men den har ju nästan samma funktion som en bukgjord så vi kan kalla den det. Ja det är rätt den sitter aldeles för hårt. Och ja däcklen ska sitta mycket längre bak den ska absolut inte sitta på manken den ska sitta bakom, och så ska den vara vinkelrät med marken. Svårt att säga om bröstan sitter rätt eller inte det måsta man nästan känna och kläma lite för att avgöra men efter som du hade kuniga personer omkring dig kan de nog avgöra det :D

Angående vagn så tycker jag att du bör skaffa dig en tränings vagn (maraton vagn med säten där bak) eller en gigg (men personligen hade jag tagit en 4-hjuls vagn) Men det viktiga med 1-axlade vagnar är att de är av vägda för höga skakelfästen (i ditt fall alltså)

Svänglens funktion är ju att göra så att bröstan kan följa med bogrörelserna vilket är väldigt viktigt, det finns ett sytem där man använder taljor(stavning?!) används mest inom travet. Men svängel är nog lättare med tanke på vilka draglinor du har.
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Tack så mycket för ditt svar! :)

Vad menar du med att däckeln ska vara vinkelrät med marken?
Jag har fått intrycket att giggar är väldigt "klena" och eftersom jag tänker köra på grusvägar och ev nåt fält då och då har jag känt att de inte skulle vara så lämpliga. Men då ska jag kika på dessa ändå!

Tack igen!
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Vinkelrät mot marken är däckelgjorden om den går som i en linje rakt ner mot marken. en rät vinkel är ju som vinkeln i ett L.

Om strecket uppåt är däckelgjordens riktning så är strecket längs ner marken. Då är den vinkelrät mot marken.. är du med?

Den ska alltså inte luta frammåt eller bakåt som på din bild.. krånglig förklaring för en enkel sak men det kan bli klurigt att förklara även enkla saker så här vid tangentbordet. ;)
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Hehehe jag hade beskrivit det som: om man förlänge däcklen så den går enda ner till marken ska vinklen mellan marken och däcklen vara 90 gader. Men din var oxså bra jag fattade iallfall xD :D

Jag skulle inte vilja säga att giggar är klena :)
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Ah okej då förstår jag!
Den borde alltså bli vinkelrät om man satte den längre bak på ryggen, inte som i en "sluttning" som det är nu?! Tack för beskrivningen, jag fattade precis ;)

Tora90: Okej, då har jag haft fel :) Idag har vi i alla fall varit iväg och tittat på en vagn som vi hämtar hem nästa vecka. Det är en rockard med fäste för svängel så vi ska se till att fixa en sån men annars verkar det vara en jättebra vagn. När vi höll upp den i "rätt höjd" var den rätt avvägd så det kändes inte ens om någon satte sig i den, så det antar jag är jättebra?!
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Jag tycker bröstan sitter lite för högt upp, den ligger lite på strupen nu, eller är det vinterpälsen som luras?

Sen tycker jag som dom andra att däckeln ska längre bak. Men sen kommer du nog få svårt att få den att vara vågrät. Jag tror din hästs mage kommer "trycka" fram den.

Fin sele annars, vad heter den?
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

jo det ser så ut det var därför jag sa att de skkulle kolla irl på det så att de kunde kläma och känna lite :laugh:

angående däcklen ska den vara lodrät inte vågrät xD Det blir nog inga problem om man bara sätte den på rätt ställe, jag har varit med om både tjoka och smala hästar och har aldrig aft problem med att få däcklen lodrätt :idea:
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Hmm, det kan nog vara björnpälsen som luras. Han har inte så mycket bog och jag är rädd att han inte kommer kunna dra med bogens fulla kraft om den sitter längre ner. Men jag ska testa att sänka den nåt hål och se hur det verkar!
Hehe, hans mage har växt x antal dm sedan jag beställde selen så jag var lite orolig att den inte skulle gå runt honom först, det blir till att banta helt enkelt :D
Selen kommer från equilex och heter Bröstsele Hobby.

En annan sak jag tänkte på är om man inte skall sätta fast bakselen på något sätt? Det känns som en möjlighet att remmen över länden kommer glida ner så jag fäste den nu provisoriskt i svanskappan. Man ska inte fästa en rem i däckeln och bakselen på något sätt och hålla den uppe? Eller det finns ingen möjlighet att den glider av?
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

det brukar finnas typ öglor (jag är sämst på att förklara) som man sätter i svanskappan om den är för lång. Alltså längst med svanskappa som är till för att stoppa in "överbliven" rem i. Då brukar man kunna trä över bakselen över en sån och använda som stopp.

Annars kan du göra som jag och tejpa fast bakselen i svanskappa :p (har det inte varit uppe en tråd för ett tag sen om olika metoder att fästa ihop svanskappa o baksele?)

Jag har aldrig sett att man har remmar från däckeln till bakselen för att endast hålla bakselen på plats, den remmen är isf svanskappan :p

Tore90: haha självklart menar jag lodrät :D
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

hehehe jag förstog det men kände att jag var på lite tjabe (stavning?!) humör;):laugh:

Bröstan ska ju sitta så att den inte rör strupen eller bogspetsarna.
Precis som presto skriver så brukar man fästa bakselen i svanskappans rämmen (stavning!?) (den går ju redan mellan däcklen och bakdelen på hästen) ibland har tillverkaren fixat så att det ska bli lätt att fästa de i varandra och ibland måste man använda fantasin ( buntband och tajp) :laugh:
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Nu ska vi snart hämta hem vagnen :banana:
Jag tänkte på en sak till, hur högt upp tycker ni skakelfästena ska sitta? Jag har förstått att hästen drar bättre om dom sitter högt upp, men om det skulle vara så att vagnen är mer balanserad om dem sitter längre ner, är det då bättre att sänka dom nåt hål? Vad rekomenderar ni?
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Fin häst du har:)

Tänkte svara lite snabbt (går aldrig snabbt när man väl fastnat på buke:D), synd att jag jobbar så mkt nu (mer än 100%) jag skulle vilja engagera mig mer i de här eftersom jag finner det så roligt å fasen nu försover ja väl mig imorrn:angel:

Du ska göra de sista inställningarna med selen när hästen rör sig, förspänd med vagn.
Tycker det ser hyffsat ut då hästen ev bara ska tömköras/vänjas vid selen, förutom däckeln, den ska ligga efter manken som andra påpekat:)

Eg finns det nog inget svart på vitt, men i min lilla skalle snurrar det runt att bröstan faktiskt ska sitta så mkt högre upp än vad alla andra tycker:grin:

Två fingrar över bogspetsarna på var sida är sagt, och detta bör gälla, i rörelse, med vagn efter:idea:
Om det inte finns så gott om plats måste bröstan antingen ligga över de ena eller de andra, vad som är bäst avgör nog hästen, va den accepterar.

En tanke, vissa hästar tolererar väldigt mkt. Så även det som ser ut att funka i praktiken, kan se riktigt illa ut med okunskap från människors sida och hästars stora tillit till oss:angel::cool:

Vad är det för vagn du ska ha då?
Den ska ha skaklar anpassade för högt skakelfäste, vara balanserad (har med vagnens konstruktion att göra, kan ändras lite genom att sätta dom på olika höjd på däckeln, men en felbalanserad vagn kan man aldrig "rätta till" endast genom att höjja eller sänka skakelfästet på selen) vagnen ska oxå ha svängel.
 
Senast ändrad:
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Roligt att du hittade hit! Har sett dig i andra trådar och tycker du kommer med kloka synpunkter :bow: (Nu ska ni andra inte ta det som kritik - er hjälp har varit toppen!)

Ah vad smart, jag ska kolla det med fingrarna och bogspetsarna. Tack!
Min häst är precis sån, han tolererar otroligt mycket och har lärt sig att "stänga in" sig i sig själv när det är något han inte gillat. Det är inget jag tycker är jättebra då jag skulle vilja att han var mitt facit alla gånger!

Vagnen är en vanlig rockard byggd på SAAB-axel.
Vi testade att hålla den i höjden den kommer sitta på Conny och då var den perfekt balanserad, det kändes inte ens när någon satte sig i den.
En svängel finns inte på vagnen ännu men det är något jag tycker är otroligt viktigt så de ska vi antingen köpa eller be en smed eller nåt att göra en.
Jag har kikat lite på Driv*out's svänglar, är det något ni kan rekomendera?

Tack för ditt svar!
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Skakelfästen har inget med om hästen drar bättre eller sämre att göra. Höga skakelfästen ger bara fördelan att kunna svänga snäva svängar i snabba hastigheter. :D Nu har jag klart inte sätt din vagn men de saab axlade rockarder jag har sätt har varit byggda och avägda för låga skakelfästen.

Du säger att det inte känns någoting alls när någon sitter i den, då är den felbalanserad om jag inte mins helt fel ska det vara ca 10-15 kg skakeltryck när någon sitter i vagnen. Om skakeltrycket är 0 kommer den att slå otroligt mycket upp och ner, och det är jobbigt att åka och det är nog inte speciellt bekvämt för hästen heller.
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Nu har jag äntligen satt vagn bakom honom och det var inga problem alls, han var så lugn och duktig!
Vi sänkte skakelfästena ett hål och då blev det lite mer tyngd i vagnen, så jag antar den är bättre balanserad då än när det inte var nån vikt alls?!

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_32/25330000-25339999/640x480/25333747.jpg
När jag tittar på bilden nu efteråt ser jag att bakselen ska upp lite och däckeln har glidit fram igen, trots att jag satte den väl bakom manken. Jag tror att det handlar om min pojkes stora mage och att det inte är något problem när han fått banta lite? ;) :angel: Eller vad tror ni?

På skaklarna finns det två öglor precis bredvid varandra. Jag satte fast den i däckeln i den första öglan och satte bakselen i den bakre eftersom jag inte bara kunde sätta den runt skakeln, då kunde han omöjligt bromsa med den. Tror ni att den funkar att köra så med den eller måste jag sätta en ring på skakeln längre bak som jag kan fästa bakselen i?

Och så var det till sist draglinorna. Jag har inte hunnit fixa någon svängel och har kommit fram till att jag inte kan köpa en sån som man skruvar fast i vagnen för det funkar inte på min. Utan jag får be någon göra en åt mig och det kommer väl ta lite tid tyvärr. Nu satte jag draglinorna bara i en krok som sitter mitt på vagnen. Kan jag köra med det såhär tills jag fått en svängel eller måste jag vänta tills dess?

Hoppas ni förstår nåt av min virriga text! ;)
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Vad kul att det går bra!

Angående däckeln så sitter jag och kisar och försöker se hur det ser ut.. Men visst är det en knäck i linjen mellan själva däckeln och där som däckelgjorden når ljumsken eller vad man kallar det för. Den går inte rakt från bakom manken och ner utan bryter av efter däckeln. Kanske går den att spänna in lite? Den ska sitta åt som ett skärp i byxan.

Jag tror att det finns svänglar som du kan beställa till din vagn... Jag beställde en som man ska sätta fast på plattjärnen på min, dvs lågt ner i korgen. Skicka ett mejl till olika försäljare (tex driveout) och kolla om de kan ha något som passar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Ja det stämmer (om jag förstod rätt vad du menade ;)) den är inte helt rak "mot marken" utan däckeln lutar lite.. Jag kan försöka spänna in den nåt hål till, som det är nu får jag stånka och pusta rätt bra innan jag lyckas få gjorden runt magen, men bara jag fått in änden i spännet går det bra.

Jag kan försöka beskriva hur det ser ut framtill på vagnen..
Det är ju en träskiva, och sedan över den sitter det några rör som håller ihop den. Mitt på skivan sitter det ett lodrätt rör, och på detta sitter kroken som man kan hänga en svängel i. Jag kan alltså inte skruva fast något på den eftersom röret sitter ivägen och sedan trodde min pappa inte att träet skulle vara tillräckligt starkt.
Men jag ska maila till några försäljare och se om de har något förslag!
Tack för ditt svar :)
 
Sv: Passar selen? Och vilken vagn?

Det kanske är så att hon blåser upp sig och sen när ni gått en bit minskar i omfång så att säga? Nä, jag vet som sagt inte. Svårt att gissa här över nätet..;)

Vad tror du om denna svängelbeskrivningen:

Denna svängel med fäste passar bra till rockarder där det kanske inte finns plats för en svängel att sitta precis mellan skacklarna i ramröret eller man vill att den ska sitta en bit under skackelhöjd. Det runda röret fästs med klammer genom plattjärnet på korgens sidor. Svängeln kan sedan "ställas in" i bra vinkel efter hur mycket korgen lutar
 

Liknande trådar

Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 910
Senast: trassel
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 151
Senast: Vogue
·
Körning Skulle gärna vilja ha lite råd angående selen på bilderna. Jag har (som synes) en shettis. Hon är 7 år och färdigväxt men dock...
2
Svar
24
· Visningar
6 063
Körning Just nu står mitt sto på boxvila, men opm hon blir friskförklarad funderar jag på att ta upp körningen med henne. Körde henne i Finland...
Svar
19
· Visningar
3 447
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Svensk politik nr 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp