Passförvaring

Flerfacksskåp ser ut som ett bra alternativ. Ganska dyra och tar lite för mycket plats så tror att ett mindre skåp med bara ett fack i är lämpligare.
De personer som behöver sitt pass ofta eller vill förvara det enskilt får ha det kvar i sitt skåp. Kanske man borde ha lås även på skåpen? Iallafall hos de som väljer att ha kvar det i skåpen?
 
Jag har mitt hemma. Har 20 minuter till stallet. Är helt beredd vara den första som utan dröjsmål provas på. Har hittills inte sett en säker nog lösning för stall. Funderade ett tag på litet låsbart skåp (ett eget) men det lär ju vara det första som snos vid ev inbrott. Funderade också på sadelkammaren i släpet (släpet är låst men stalläg har en extra nyckel ifall hen måste flytta det) men nä.

Så det ligger hemma.

Än har det aldrig vid kontroll begärts att stallägaren visat passen, i något stall jag stått. Stallägare generellt verkar även dåligt pålästa om regeln.

Som Stallägare skulle jag inte vilja vara den med ansvar för allas pass i en bunt. Snacka om att bundit sig inför när äg behöver passet och jag kanske inte är hemma. Utan då skulle jag föredra flerfacksskåp eller liknande.
 
Jag har passet i bilen, kanske inte säkraste stället men då vet jag vart det är och glömmer det inte.
Är stressad nog inför tävlingar så komma ihåg att låsa upp skåp och leta pass är en grej jag gärna slipper.
Har även hänt att jag varit på pay and jump /ride där jag missat att pass ska visas upp vid anmälan, då har jag varit extra glad att det legat i bilen.
 
Har passet hemma, 5 min från stallet. Skulle det bli något akut och jag inte är hemma så har min mamma nyckel hit, har även är gömd nyckel ute så vem som helst kan hämta, bara jag meddelar vart den nyckeln finns.

Mamma vet också exakt vart passet ligger OM jag inte skulle vara kontaktbar.

Tilägg att vi varken tränar/tävlar, så det är i princip bara den årliga vacc jag behöver använda passet till.
 
Tillägger att jag har hästarna hemma och passen inne. Bor på samma gård som pappa som äger gården så vet faktiskt inte om det är han eller jag som är hästhållare när hästarna är hemma.
 
Halvt ot: Jag tycker det blivit lite tråkigt/konstigt att passet ses som något extremt värdefullt. Det ska ju bara vara en identifikation på hästen och inte bevis på ägarskap.
Dessutom; hur många hästar och pass stjäls varje år? Borde inte sadellås vara högre på tapeten?
 
Halvt ot: Jag tycker det blivit lite tråkigt/konstigt att passet ses som något extremt värdefullt. Det ska ju bara vara en identifikation på hästen och inte bevis på ägarskap.
Dessutom; hur många hästar och pass stjäls varje år? Borde inte sadellås vara högre på tapeten?

Passet ska behandlas som en värdehandling.

Men ffa så är det för många av oss drygt och bökigt att ordna ett nytt pass om det försvinner. Och det är betydligt enklare att ett pass försvinner än att en sadel gör det. Ett pass som syns det är ett pass stjäls knappast - men ett låst kassaskrin eller ett litet värdeskåp stjäls garanterat vid ett inbrott. Inte för det är ett pass i det, de slängs troligen i skogen, men för att det kan finnas ngt värdefullt i skrinet/skåpet.
 
Passet ska behandlas som en värdehandling.

Men ffa så är det för många av oss drygt och bökigt att ordna ett nytt pass om det försvinner. Och det är betydligt enklare att ett pass försvinner än att en sadel gör det. Ett pass som syns det är ett pass stjäls knappast - men ett låst kassaskrin eller ett litet värdeskåp stjäls garanterat vid ett inbrott. Inte för det är ett pass i det, de slängs troligen i skogen, men för att det kan finnas ngt värdefullt i skrinet/skåpet.
Men vad skulle man annars förvara i ett litet värdeskåp i en sadelkammare förutom pass?
En sadel får ju knappast plats menar jag :D
 
Men vad skulle man annars förvara i ett litet värdeskåp i en sadelkammare förutom pass?
En sadel får ju knappast plats menar jag :D

Det tror jag den genomsnittlige sadeltjuven inte har en aning om. Utan jag gissar att hen tar allt som skulle kunna innehålla kontanter eller värde. Den genomsnittlige sadeltjuven är sannolikt inte en hästmänniska

Tillägg. Ett låst värdeskåp I stallmiljö skulle kunna innehålla åtråvärd medicin rent teoretiskt. För vår genomsnittliga sadeltjuv
 
Det tror jag den genomsnittlige sadeltjuven inte har en aning om. Utan jag gissar att hen tar allt som skulle kunna innehålla kontanter eller värde. Den genomsnittlige sadeltjuven är sannolikt inte en hästmänniska

Tillägg. Ett låst värdeskåp I stallmiljö skulle kunna innehålla åtråvärd medicin rent teoretiskt. För vår genomsnittliga sadeltjuv
Det låsta värdeskåpet i sadelkammaren betyder självklart att någon varit smart och placerat alla sina juveler och guldhalsband på ett ställe där den som gör inbrott i huset inte kommer att hitta dem. :idea:
 
Jag har pass hemma. Både till hästarna i vårt bondstall 20 minuter från oss och tävlingsponnyerna på träningsanläggningen de står på. Den anläggningen har man fått lämna in en kopia på passet. Det har räckt gott vid kontroll. Lagen kanske säger annorlunda men jag skulle inte låta en stallägaren ha passet. Kostnaden för ett förlorad pass överstiger troligen böteskostnaden för att inte ha passet på plats utan bara kopia.
 
Jag har pass hemma. Både till hästarna i vårt bondstall 20 minuter från oss och tävlingsponnyerna på träningsanläggningen de står på. Den anläggningen har man fått lämna in en kopia på passet. Det har räckt gott vid kontroll. Lagen kanske säger annorlunda men jag skulle inte låta en stallägaren ha passet. Kostnaden för ett förlorad pass överstiger troligen böteskostnaden för att inte ha passet på plats utan bara kopia.
Det var ett bra alternativ! Vilka sidor behövs vara med? Eller snarare kan man skippa några sidor som kopior?

Måste kolla upp detta :up:
 
Det var ett bra alternativ! Vilka sidor behövs vara med? Eller snarare kan man skippa några sidor som kopior?

Måste kolla upp detta :up:
Vi har kopierat första där det står identifiering och sådant. Det är ju poängen med passet liksom. Jag tänker så här: ett nytt pass kostar i många förbund 1500 art skaffa och dessutom kan ju slaktkostnader tillkomma eftersom man inte får slakta till mat med ett pass som inte är original. Säg att du lämnar ut det för de ska iväg och tävla? Du glömmer att ta tillbaka det, de glömmer att lämna tillbaka det, ett halvår efter flyttar hästen, passet har försvunnit och de är helt säkra på att de gett dig det? Nä. Skulle inte ta risken varken som ägare eller stallägare. Det är bättre att jag bara har mig själv att skylla om det slarvas bort.
 
Vi har kopierat första där det står identifiering och sådant. Det är ju poängen med passet liksom. Jag tänker så här: ett nytt pass kostar i många förbund 1500 art skaffa och dessutom kan ju slaktkostnader tillkomma eftersom man inte får slakta till mat med ett pass som inte är original. Säg att du lämnar ut det för de ska iväg och tävla? Du glömmer att ta tillbaka det, de glömmer att lämna tillbaka det, ett halvår efter flyttar hästen, passet har försvunnit och de är helt säkra på att de gett dig det? Nä. Skulle inte ta risken varken som ägare eller stallägare. Det är bättre att jag bara har mig själv att skylla om det slarvas bort.
Då gör jag så att jag tar kopior på varje pass, endast första sidan och så kan de ta hem sina pass eller var de nu vill ha dem. Låter betydligt smidigare än att ha ansvaret för alla pass!
 
Jag skulle inte vara helt okej med att förvara passet på ett sätt som gör att jag som hästägare inte kommer åt passet själv. Jag har behövt åka in akut med häst ett par gånger, och passet ska ju medföras när hästen transporteras, så jag vill ha det tillgängligt utan att vara beroende av att få tag i nån annan för det.

I sista stallet hade jag passet i den låsta sadelkammaren. Ägarbeviset hade jag däremot hemma.
 
Jag har mina pass i en utav garderoberna inne i bodelen i släpet under tävlingssäsong. Det är ju låst in dit. På vintern ligger dom oftast hemma 7 min från stallet.
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 546
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har letat efter en lämplig medryttare en tid nu. Verkar helt omöjligt. Då har jag ändå två välridna, normalvakna och helt...
Svar
16
· Visningar
1 754
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Mitt liv är så jobbigt. Jag arbetar som timanställd på deltid. Alltså många dagar utan jobb. Jag har knappt några rutiner alls i min...
Svar
6
· Visningar
1 050
Senast: Red_Chili
·
Hemmet Har vi Charles-Ingvar här? Eller någon släkting? :D Vi har våra pass i ett säkerhetsskåp från Rusta: Detta skåp vill nu inte öppna...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 441
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp