Passform täcke

Santoxen

Trådstartare
Vad är det för fel i passformen på ett täcke om det glider bak? För stort? För stor halsringning? Något helt annat? Russen behöver nya täcken men jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter...
Bild som exempel, detta är alltså ett halvhalstäcke egentligen:meh:
IMG_1003.JPG
 
För stor halsringning eller ett material på insidan som inte glider lätt och att täcket därför strävar bakåt när hästen rör sig är nog det vanligaste problemet när täcken åker bak sådär. Själva skärningen på täcket kan också vara fel för individen, hästar är ju olika så det som sitter perfekt på en för ögat lik häst kan ändå sitta dåligt.
 
Jag tycker också att det ser stort ut, ser dock ut som ett event/haglunds täcke och de brukar vara relativt stora i bogen. Så en annan modell kan också fungera om detta är lagom långt i ryggen.

Min häst är mellan 2 storlekar 135-145 och i 145 kasar täcket bakåt medans 135 är lite lite för kort i ryggen. Har hellre en halv storlek mindre än större då de mindre i alla fall sitter bra i bogen.
 
Täcket är lagom långt i ryggen men som ni säger, stort i bogen. Har provat en storlek mindre men då är halva rumpan bar... Köpte ett Shires-täcke, det sitter bättre men är aningens trång i halsringningen. Ska testa lite HW-modeller också, får hoppas att de sitter bättre.
Täcket på bilden är ett Nisch och de verkar ha gjort som så många andra när det kommer till täcken i mindre storlekar, endast minskat på rygglängden men inte skalat ner resten av täcket:meh:
 
Täcket är lagom långt i ryggen men som ni säger, stort i bogen. Har provat en storlek mindre men då är halva rumpan bar... Köpte ett Shires-täcke, det sitter bättre men är aningens trång i halsringningen. Ska testa lite HW-modeller också, får hoppas att de sitter bättre.
Täcket på bilden är ett Nisch och de verkar ha gjort som så många andra när det kommer till täcken i mindre storlekar, endast minskat på rygglängden men inte skalat ner resten av täcket:meh:
Hw är mindre i halsen så det kan nog fungera :), finns annars bogplattor till shire täcken om det är så pass trångt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
596
Senast: Acto
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 688
Senast: Mogge
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
635
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: blayenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp