Passformsfråga: Märken under bossorna bak?

U

Uddi

Vad är "fel" på passformen om en sadel "ruggar upp" pälsen längst bak under bossorna, lika på bägge sidor? Min teori är just nu att den är för tight fram och därför rör på sig baktill, kan det stämma...? Kanske i kombination med lätt bakvikt?
 
Jag vet en häst som det blev så på och hans sadel var för rak för hans rygg och då blev det att trycka ner där back och på så sätt skavde det...jättesvårt att förklara hoppas du förstod...
 
jag skulle säga att du har en för liten sadel i förhållande till din rumpa, då hamnar trycket på fel ställe= märkena på hästens rygg.
 
Min häst fick det av min förra sadel. Den var inte för smal men den låg något i bakvikt vilket gjorde skaven baktill. För mig var det bommen som inte passade hästen. Men om sadeln är för smal så hamnar den i bakvikt så du får väl kolla vad som är fel för din häst det kan ju vara lite olika anledningar.
 
Men om tex sadeln sitter bra fram (tror man) och glappar/resser sig bak, vid tex lättridning.

är detta bra och hur påverkar detta hästen?
det kan väl kanske orsaka dessa pälsruggningar
 
Tack för svaren! :)
Jag tror efter lite funderingar att det var en kombination - något för smal och troligen lite för rak i bommen. Vilket gjorde att bakdelen på sadel låg lite "löst" (och utan att ligga an riktigt på mitten) samtidigt som jag kom i bakvikt pga av att den var trång. Typ. (Den är inte för liten för min rumpa, det är jag iaf säker på!)

Hur som helst - sadelletandet får fortsätta!
/Uddi
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 927
Senast: __sofia__
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 688
Senast: Voeux
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
1 966
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp