Bukefalos 28 år!

passfråga

M

Mie

jag har blivit tillfrågad om att köpa en häst.. hästen ifråga är frysmärkt men av röriga omständigheter är hästen inte registrerad..den finns alltså inte. hur går man tillväga för att skaffa pass till denne och vad kan kostnaden bli?
 
Sv: passfråga

Tar för givet att det gäller en travare. Prata med STC om vad det är för omständigheter. Jag skulle då definitivt göra det, eftersom jag av erfarenhet vet att man kan köpa på sig alla möjliga omständigheter som i verkligheten är ngt annat, t.ex. att hästen är dödförklarad. Köper du hästen fyller ni i kontrakt MKT noga med tecken och allt så att du kan bevisa att du köpt den, då är det sällan omöjligt att få ut pass oavsett problem (förutsatt att ingen annan äger hästen, vilket du får reda på av STC innan).
Ägarbyte och pass brukar inte vara någon jätteutgift, inkl. ID-kontrollant ca 1500 sammanlagt (står på hemsidan eller hör efter när du ändå pratar med dem :)). Det största bekymret är nog att kolla upp vad det eg. är för en häst.

Såg nu att hästen kanske aldrig funnits hos STC, isf vet jag inte om man kan regga ett varmblod i annat förbund. Det kan du säkert få svar på av dem också. De är jättetrevliga, önskar alla var så tillmötesgående :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: passfråga

Börja med att reda ut vad röriga omständigheterna består av. När det gäller travhästar så är det ofta så att uppfödaren inte har betalat alla avgifter till hingstägaren. Därför inte heller fått ut alla dokument som behövs för registering. Då blir det så att för att hästen ska få sitt pass måste de först betalas. Beroende på hingst så kan det röra sig om belopp mellan 5 000 till 150 000.
 
Sv: passfråga

Hästen ifråga är ett kallblod. Jag vet stammen på hästen men det finns inga papper och den är som sagt inte heller registrerad. Jag vet att det finns en lag som säger att alla hästar ska ha ett pass men vad kan följderna bli om den inte har ett?
 
Sv: passfråga

Om hästen är frysmärkt så bör den nog vara registrerad, eller åtm att avgifterna för hingsten är betalda. Frysmärkning sker inte förrän STC fått in språngsedeln (och den får stoägaren inte förrän alla avgifter är betalda).

Så, som nån annan skrev innan, ring STC och hör vad de säger.
 
Sv: passfråga

Jag har hört allt från att veterinärer inte behandlar hästarna till att man inte kan försäkra dom .
Pass ska ju finnas för att du ska vara garanterad att hästen tex inte är stulen.
vilket år blev den frysmärkt och varför ?
Är den vaccinerad, har den fått medecin, det är ju såna saker som står i passen
varför har den inte pass är ju också lite intressant i mina ögon....
Hej från hambo
 
Sv: passfråga

Är den frystmärkt så borde den även vara reggad. Låter konstigt tycker jag. Är den ändå inte reggad hos STC så får du regga den i tredje stamboken som det heter. Där hamnar alla travare som inte reggats före ett års ålder. Är det ett sto får hon heller inte vara verksam i travavel för hon ger inga godkända travavkommor om jag inet minns fel.

Men ring och prata med dem de är supertrevliga.
 
Sv: passfråga

Jo det är nog enklast att ringa stc ifall det blir aktuellt med köp. Det är ett äldre kallblod (får ej försäkras pga ålder). Gissar hon blev frysmärkt i ung ålder.
Tack för svaren i alla fall :)
 
Sv: passfråga

Finns ju ett enkelt sätt att lösa det på. Se till så att säljaren ordnar med ett pass innan köp. Så säger ju regelverket att det ska gå till plus att det besparar dig en massa utgifter och arbete.
 
Sv: passfråga

Är den frystmärkt så borde den även vara reggad. Låter konstigt tycker jag. Är den ändå inte reggad hos STC så får du regga den i tredje stamboken som det heter. Där hamnar alla travare som inte reggats före ett års ålder. Är det ett sto får hon heller inte vara verksam i travavel för hon ger inga godkända travavkommor om jag inet minns fel.

"Häst som är registrerad i stambokens tredje avdelning får ej starta i officiell travtävling i Sverige. För avkommor gäller särskilda regler."
Så står det i Bestens pass. Dock kan man inte läsa sig till vad särskilda regler innebär.

En förutsättning för att kunna registrera en travare i tredje stamboken är att härstamningen kan bevisas.
 
Sv: passfråga

Travare frysmärks i samband med registreringen, så det är märkligt att din häst inte är registrerad.
Känner du till stammen? I så fall kan du registrera den i STC:s tredje stambok, senast jag tittade kostade det 1300 kronor inklusive pass.

Ett alternativ är att registrera hästen med okänd härstamning i Svenska Hästavelsförbundet.
 
Sv: passfråga

"Häst som är registrerad i stambokens tredje avdelning får ej starta i officiell travtävling i Sverige. För avkommor gäller särskilda regler."
Så står det i Bestens pass. Dock kan man inte läsa sig till vad särskilda regler innebär.

En förutsättning för att kunna registrera en travare i tredje stamboken är att härstamningen kan bevisas.

Du har säkert rätt. Så som jag skrev var vad de sa till mig när jag kollade upp för Tösen. Hon var ju inte reggad innan ett år och då sa de att hon fick reggas i tredje stamboken men att jag måste bevisa härstammningen och sedan fick hon inte verka i avel sa de.
 
Sv: passfråga

Om hästen är frysmärkt är det ju bara att läsa av numret och kolla upp via STCs hemsida.
Är märkningen suddig, klipp hästen så syns det bättre.
 
Sv: passfråga

Om hästen är frysmärkt är det ju bara att läsa av numret och kolla upp via STCs hemsida.
Är märkningen suddig, klipp hästen så syns det bättre.

Jag har kollat upp märkningen och hon finns inte.. Finns ingen häst med det numret.
 
Sv: passfråga

Det låter konstigt, då alla hästar med frysmärkning är inne i rullarna. De får ingen frysmärkning om det inte är klart att de ska bli registrerade.

En av våra hästar fick en nolla för mycket dock, och det här uppenbarade sig inte för ens vi skulle ansöka om pass då de nya reglerna trädde i kraft. Det blev mycket papper hit och dit, men tillslut ändrade de i hennes regbevis så hon är den enda nordisen med en extra nolla....en siffra mer alltså än vad som ska vara.

Det kan ju vara något likvärdigt här. Men är du säker på att du har läst av rätt, för S:et brukar se ut som en femma etc.:cool:
För är hon svensk ska hon ha ett S, annars kanske det är där skon klämmer, att hon inte finns i de svenska registren.

Annars är det att höra med SHAF om de kanske kan ge pass som okänd okänd
 
Sv: passfråga

S finns där. Vi rakade henne när vi skulle läsa frysmärkningen (för att vara på den säkra sidan) och som sagt..detta nr finns inte reggat och söker man på hennes namn får man ingen träff.. Hon existerar helt enkelt inte.
 
Sv: passfråga

Ja jag måste göra det ifall det blir aktuellt att jag köper henne..
 
Sv: passfråga

S finns där. Vi rakade henne när vi skulle läsa frysmärkningen (för att vara på den säkra sidan) och som sagt..detta nr finns inte reggat och söker man på hennes namn får man ingen träff.. Hon existerar helt enkelt inte.

Har du provat med att söka på hennes föräldrars avkommor?
Det hon kallas för idag är kanske inte hennes riktiga namn?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 373
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
829
Senast: valy
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 268
Senast: Bee
·
Fordon Jag har nu en Volvo v50 som jag egentligen är väldigt nöjd med, årsmodell 2012. Men det har varit väldigt mycket reparationer senaste...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 277
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp