Passfråga

Philosophia

Trådstartare
Jag bokade just ett inrikesflyg till Umeå med Norwegian (för jobbet) men kom på att jag inte har förnyat mitt pass. Funkar det med vanligt körkort som id-handling?
 
Jag flyger en hel del inrikes och visar aldrig någon id-handling, checkar in på nätet, sen är det det digitala boardingkortet som används. Men behöver du identifiera dig fungerar ju vanligt körkort.

Tack! Jag bokade precis en passtid på lördag för säkerhets skull.
 
Nej, du behöver inte pass vid inrikesresor.

Det går också bra att flyga till hela norden utan pass, till och med Estland (men det kanske bara var tur)

Mvh/ en fd frekvent arbetspendlare

Välkommen till Umeå förresten!
Till Estland behöver man egentligen officiell ID-handling, inte körkort.

Norden har kommit överens om att inofficiellt acceptera körkort, men egentligen ska väl körkort som ID fasas ut de också så småningom.
 
Finns det faktiska beslut på det med datum satta? Eller är det allmänt prat om "hur det ska bli"?
Vet inte, men när jag skaffa nytt nationellt id nyligen sa de på polismyndigheten att det va bra att skaffa nu för de andra kommer ej gälla så länge.
 
Ja eller vanlig legitimation. Många verkar tro att man bara kan göra nationellt id kort men finns via skatteverket också.

Fast skatteverkets id-kort funkar ju inte att resa på, så det är väl rätt meningslöst att skaffa när det kostar lika mycket som ett nationellt id-kort?

(Så som förslaget var utformat var det bara pass och nationellt id-kort som bedömdes säkert nog, men det finns ju inget officiellt beslut än och skatteverket har väl uppdaterat id-korten?

Hur som helst, just nu skaffar man ett nationellt id-kort för en hundralapp, så det är ett bra läge för de som inte redan har ett.)

Med tanke på hur vanligt det är med identitetsstölder och hur mycket det ställer till med så är det verkligen vettigt att höja id-säkerheten på alla sätt! Jag har tex hämtat ut paket hos posten med ett spärrat körkort i flera månader (kom på nu att jag glömt "avspärra" som man ju kan göra om körkortet kommer till rätta igen)...
 
När jag googlar om körkort som id handling var det prat redan 2019 att det inte skulle gälla som id handling men hittar inget slutdatum. Det enda jag hittar är bankerna.

7DB154E3-C190-439A-9D3B-A3E5D7189F85.jpeg
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 357
Senast: Zpunk
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
506
Senast: __sofia__
·
Kultur Är det någon som har några tips på passande böcker? Jag gillar böcker som inte är för mörka/deprimerande, som har ett hyfsat lyckligt...
2
Svar
38
· Visningar
1 532
Senast: Butros
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
791

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp