Passier Optimum

Fiorano

Trådstartare
Vad är den generella uppfattningen om Passier nu för tiden? Kommer ihåg för en 10-15 år sedan att Passier var the shit, men nu är märket ute i kylan eller?

"Min" tillridare har använt Passier Optimum när han ridit min häst (har dock inte helt sett hur den ligger uta schabrak och padd på henne). Hästen verkar dock trivas väldigt bra i den och den har inte heller rört sig vid arbete.

Vilken typ av rygg passar egentligen Optimum på?
 
Sv: Passier Optimum

Jag hoppas du får positiva svar om Passier - jag har nämligen hittat en begagnad Passier GG som ska göras om efter min häst :)

(Nej, det blev ingen Prestige som jag kollade på hos dig).

Jag fick prova ett antal olika sadlar på min häst (rak i ryggen, något överbyggd och "rultig") och Passier var den som passade bäst (iofs ingen överraskning med tanke på var jag var ;)). Nu ska bommen vidgas o sadeln stoppas om för att passa perfekt - så jag hoppas som sagt att någon här skriver att Passier är ett OK märke!
 
Sv: Passier Optimum

passier är skit. :p den är i samma klass som stubben - bra hantverk och outslitlig men hård och obekväm för båda häst och ryttare. dessutom tung och otymplig. smal kanal jmf med andra märken. dessutom är dom fula och tråkiga. :devil:

jag skulla aldrig i livet köpa en passier dressyrsadel, var tillräckligt obekvämt att sitta i hoppsadeln. att sitta ner i en timme - nej tack!

och jag har haft en passier comet fs, den mest exklusiva hoppsadeln dom hade då (typ 4 år sen), så jag är inte fördomsfull utan talar av erfarenhet.. enda som var bra med den sadeln var att den hade stora stöd = bra när man har galen unghäst.. har även klämt på båda optimum och grand gilbert och dom var ännu hårdare än den jag hade. :crazy:

nä jag gillar inte tyska sadlar öht. franskt el italiensk ska det va.
 
Sv: Passier Optimum

Jag har haft en Passier Optimum som jag köpte ny för några år sedan. Jag beställde den speciellt med extra djupt säte, större knästöd samt kilbossa och jag trivdes mycket bra i sadel, har tidigare haft mera "inne sadlar" tidigare från tex England, Italien och det tyckte jag att den stog sig emot. Sen att Designen kanske inte är jätteflashig men en klassisk snygg dressyrsadel.
Min sadel hade bred kanal och var skön att sitta i, fint hantverk och genomtänkt bom eftersom sadeln hade en speciell lite flexibel bom... kommer inte riktigt ihåg hur det var med det där, men deras dyraste bom iaf. Hästarna fick bra bogfrihet med sadeln. Den kändes inte som en typ "bomlös" sadel utan det flexibla var mer att den anpassade sig efter hästens "ryggform" dvs normal rygg, till lite åt det svankiga hållet, samt lite överbyggd. Hästar med mer manke funkade det med, min häst har dock en låg manke. Mer spikraka hästar som jag provade min sadel på fungerade inte så bra.
Eftersom sadeln anpassade sig så anpassade den sig även om hästen till exempel stog med mer svank än när den arbetade.
Bomvidden var dock densamma (den var inte flexibel så). Men bomvidden kunde ändras, jag skickade min sadel till Passier i Tyskland och fick det gjort.
 
Senast ändrad:
Sv: Passier Optimum

Jag är väldigt förtjust i Passiers sadlar. Skulle gärna ha en om det fanns en som passade min häst. Min tidigare Passier hoppsadel passade på häst med lite svängd rygg, var för svängd åt nästa häst tyvärr. Skönare hoppsadel har jag aldrig haft. Vet inte om alla deras modeller är lika i bommen eller om det är olika.
 
Sv: Passier Optimum

Det verkar inte vara nåt större riv efter dem om man tittar på begagnatmarknaden. Finns många till salu men jag har varit oerhört nöjd me min GG. Tycker den är jättesnygg utan stora klossar överallt och den har varit hur bekväm som helst. Tyvärr har min häst växt ur den så jag var tvungen att byta märke. Tror sadeln passar en något svängd rygg.
 
Sv: Passier Optimum

Smal kanal är det i alla fall inte på den GG jag har provat. Och säte/sits som Stübben är precis vad som passar min bak! Designen struntar jag fullständigt i bara jag får en sadel som passar både mig och hästen (o hästen har varit svår att hitta passande sadel till). Så jag håller tummarna för att vi ska trivas med en GG :)
 
Sv: Passier Optimum

ja smaken är ju delad såklart.. men jag förstår inte hur man kan tycka att så hårda sadlar är sköna?! :p
 
Sv: Passier Optimum

ja smaken är ju delad såklart.. men jag förstår inte hur man kan tycka att så hårda sadlar är sköna?! :p

Om passformen är riktigt bra känns det inte alls hårt, bara bekvämt. (jag är rätt känslig för hårda sadlar, men trivs ypperligt i Stübben och Kieffer som många tycker är hårda. Det måste ju vara för att passformen är riktigt bra.
 
Sv: Passier Optimum

passformen för din rumpa menar du??

det har jag svårt att tro. det finns ju verkligen noll mjukhet i sätet. :crazy: stubben är ännu värre, där känns det som mina sittben ska göra HÅL i sadeln..
 
Sv: Passier Optimum

Har en Passier Optimum sedan 2 år tillbaka och den är kanon - man sitter djupt i den men utan att bli låst, bred kanal, har passat flera olika hästar ( från halvblod, arab till welsh cob:)). När min unghäst växt klart skall den provas ut och ev tillpassa till honom, skickas till fabriken i Tyskland.

Den är mörkbrun och blir bara snyggare för varje år:love:
 
Sv: Passier Optimum

Jag har en Passier Optimum till min lite överbyggda pålle med något svängd rygg.
Både jag och pållen avgudar "vår" sadel och jag kommer aldrig i hela mitt liv sälja den. Visst den är inte som en mjuk soffa att sitta i men en sadel ska vara så mkt mer än mjuk. Har stora problem med min rygg och ridsår men i denna sadel mår jag bra.
 
Sv: Passier Optimum

Kl

Har en passier som jag tycker mycket om, tyvärr passar dne inte hästen.

Min uppfattning om passier är att det är riktiga kvalitetssadlar, som håller länge och är sköna =) synd att den inte passar min häst bara...
 
Sv: Passier Optimum

Kul att du har hittat en sadel som passar din häst:)! Jag och pålle ska till utprovare nästa vecka, om hon bara går att sitta på... Men de har bara Prestige som jag egentligen tycker är intressant.
 
Sv: Passier Optimum

Jag älskar Passiers gamla hoppsadlar, så jag tror inte att jag har problem med hårdheten. Ska bli spännande att prova Optimumen, men jag vet inte hur jag ska kunna prova den då jag inte sitter kvar på henne för tillfället...
 
Sv: Passier Optimum

mja det kan ju bli ett problem.... :D

tycker man dom är sköna och dom passar hästen så är det ju bra sadlar om man tänker på kvalitet och sådär. är dock uselt andrahandsvärde på dom - tydligen inte bara jag som tycker dom är hemska. ;)

det jag tyckte var väldigt dålig med passformen är att dom inte passar bred rygg+hög manke, och det är ju så dom flesta musklade halvblod ser ut i dag. det är bara normal bom som funkar till hög manke, dom vida har inte tillräckligt höjd i framvalvet.
 
Sv: Passier Optimum

Min ena pålle är bred över rygg (gammal hederlig svensk stam;)) och har hyfsat hög manke och på henne ligger den super. min andra är väldigt högmankad men kanske inte riktigt så bred och där ligger den också bra.

Den äldre av mina båda är hårdare än den nya, vet att dom har gjort om dom lite det senare åren, fast jag gillar den äldre bäst:angel:
 
Sv: Passier Optimum

Jag sitter inte heller kvar på min 5-åring så jag valde att inte åka iväg med henne utan beställde en ny sadel på "postorder" och jag hade tur att nya sadlen passade som handen i handsken!!

Hoppas det ordnar sig för dig med utprovningen. Du kan kanske bara se hur sadlen ligger på hästen utan att provrida på just den pållen?
 
Sv: Passier Optimum

det jag tyckte var väldigt dålig med passformen är att dom inte passar bred rygg+hög manke, och det är ju så dom flesta musklade halvblod ser ut i dag. det är bara normal bom som funkar till hög manke, dom vida har inte tillräckligt höjd i framvalvet.
[/QUOTE]
Den äldre modell av hoppsadel var den enda sadel vi hittade som passade till en häst med bred rygg och jättemanke.
 
Sv: Passier Optimum

Problemet är lite att hon är ovillig i galoppfattningarna och jag tror att det kan ha med sadeln att göra. Har sett att den MoN som ser ut att ligga bra när hon står still har rört sig en aning vid ridning. Det är en känslig häst och det är mycket möjligt att sadeln knske trycker till på når särskilt sätt i just galoppen som stör henne.

Förhoppningsvis ska hon iväg på tillridning i en månad så jag kanske får ha lite is i magen och prova ut sadel när jag får hem henne. Hos tillridaren kommer hon med all sannolikhet gå med just en Passier Optimum, så funkar hon med den så blir det en sån!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 587
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 952
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var det dags för terminens sista ridlektion på ridskolan för mig, och den sista lektionen med fast plats i min ridgrupp. När jag kom...
Svar
0
· Visningar
574
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Behöver lite hjälp att spåna dressyrsadlar till min lilla häst. En liten häst, ca 160 hög och ganska kort (ligger på ca 140 i täcken)...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: aida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp