Passiers bomvidder?

Buck

Trådstartare
Jag funderar lite över vad som motsvarar passiers bomvidden, har en 28,5 pegasus som ligger som en smäck på hästen och är väldigt nära att köpa hem en som är 29,5 grand gilbert (utan att ha provat först :/), tänker att den ju "borde" passa med en vanlig padd under, när jag köpte pegasusen så trodde utprovaren att den kunde bli lite smal om/när hästen sätter mer muskler men än så länge ligger den som sagt verkligen perfekt :).

Blir det för mycket att gå upp till 29,5? Tänker om det motsvarar ett hopp mellan medium till wide eller bara från medlum till medium wide.
Visst kan man ändra bomvidden men då det tyvärr är fastslaget att jag inte kommer att kunna köpa hästen i fråga så vill jag inte lägga alldeles för många "onödiga" pengar på henne (och nä en Dressyr sadel är inget onödigt ;), får bara se till att nästa häst har en liknande rygg :rofl:).
 
Har hästen ingen jättemanke eller håligheter runt manken borde 29,5 funka med en tjockare pad. 1 cm motsvarar ca 5 grader. Funkar för mig att göra så där en häst har 105 grader i vidd och den andra 100 grader.

Sen beror det ju lite på stoppningen i de befintliga sadlarna.
 
Ja precis, Passier kan du ju antingen vidga/minska vidden på, kostar 1000kr+ frakt, senast i sept 2017.
Eller så kan man mixtra med ullstoppningen för att kompensera för en extra vidd. Så även om du köper sadeln till en foderhäst så kanske en tusenlapp i sedvanlig inpassning är värt att kosta på. Och en Passier har ju v ä l d i g t lång livslängd.
 
Ja precis, Passier kan du ju antingen vidga/minska vidden på, kostar 1000kr+ frakt, senast i sept 2017.
Eller så kan man mixtra med ullstoppningen för att kompensera för en extra vidd. Så även om du köper sadeln till en foderhäst så kanske en tusenlapp i sedvanlig inpassning är värt att kosta på. Och en Passier har ju v ä l d i g t lång livslängd.
Ja är bara det att ägaren vill sälja hästen och jag inte har råd, dvs har ingen aning om hur länge hon får vara kvar :(.
Hade jag vetat att hon skulle få vara här ngt år t ex så hade jag lätt skickat iväg sadeln för omstoppning och bomändring så att den passar perfekt. Lite därför jag köper en passade också då de är väldigt ombyggnadsbara :) och passar många typer av hästar.
 
Ja är bara det att ägaren vill sälja hästen och jag inte har råd, dvs har ingen aning om hur länge hon får vara kvar :(.
Hade jag vetat att hon skulle få vara här ngt år t ex så hade jag lätt skickat iväg sadeln för omstoppning och bomändring så att den passar perfekt. Lite därför jag köper en passade också då de är väldigt ombyggnadsbara :) och passar många typer av hästar.
Aha, då förstår jag att det inte är lönt att bomändra. Nåt med koppjärn då?
 
Aha, då förstår jag att det inte är lönt att bomändra. Nåt med koppjärn då?
Nja, haft både Bates, wintec och tekna innan och även om det är trevliga sadlar så har alla varit lite väl för breda i midjan, sen är det bara den lilla detaljen att de är ganska svårsålda, min tanke med passier sadlarna är att de ska stanna så länge som möjligt ^_^, även för nästkommande häst (bara att dra med sadeln till provridningarna ;).)
 
min tanke med passier sadlarna är att de ska stanna så länge som möjligt ^_^, även för nästkommande häst (bara att dra med sadeln till provridningarna ;).)
JA! Precis min tanke också!
Går det inte att få tilltänkta hästen att passa i sadeln så blir det inget köp. Jag har ingen plan på att sälja sadlarna iaf.
 
Ja precis, Passier kan du ju antingen vidga/minska vidden på, kostar 1000kr+ frakt, senast i sept 2017.
Eller så kan man mixtra med ullstoppningen för att kompensera för en extra vidd. Så även om du köper sadeln till en foderhäst så kanske en tusenlapp i sedvanlig inpassning är värt att kosta på. Och en Passier har ju v ä l d i g t lång livslängd.

Är det om man skickar till Tyskland 1000kr? Och vad kostar frakt till Tyskland isf för en sadel? Annars vart kan man göra det i Sverige?
 
Är det om man skickar till Tyskland 1000kr? Och vad kostar frakt till Tyskland isf för en sadel? Annars vart kan man göra det i Sverige?

Enligt fakturan från Passierfabriken 2011 så kostade bomändring + helt ny stoppning 238 Euro. Frakt dit ca 450 kr, returfrakten lika mycket.

Enligt fakturan från Auktoriserad Passier-sadelmakare i Sverige år 2017: Bomändring 1000 kr + returfrakt 400 kr. Pm-ar dig @LesPaul vad företaget heter.

På Passiers hemsida finns lista över deras auktoriserade sadelmakare i Sverige. Samtliga dessa har maskin hemma för bomändring av Passier, så det finns egentligen ingen anledning att skicka till Tyskland. Funkar även med DK-saddlery, Schleese/Jes, Hennig, Keith Bryan saddlerys apparatur. Även de flesta engelska springtree-bommarna kan ändras en vidd upp/ned men få vill lämna garanti på arbetet.
 
Är väll bara PS bommarna som måste till fabriken? Man öppnar ju sadeln och spänner om bommen för att ändra vidden på dom.

Har för övrigt fått hem min nya sadel :love: en glen gordon :banana: London färgad och låg finfint på hästen med padd under :) mycket trevlig att rida i också (skrittade iofs bara runt på lerig åker ;)).
Behöver dock en omstoppning då den var tunn fram i stoppningen. Tror inte det behövs ngn finjustering efter hästen, eller jag hoppas i alla fall inte det.. har bil och släp men inte körkort för att köra ekipaget :cautious:. Så lite jobbigt att ta sig till sadelmakare med både häst och sadel..
Bonusbild på snygga sadeln :love:
 
Glen Gordon, heter modellen så? :) Eller är det märket, visste isf inte att dem hade sadlar... Har haft träns av dem som vart jättefina.
 
Är väll bara PS bommarna som måste till fabriken? Man öppnar ju sadeln och spänner om bommen för att ändra vidden på dom.

Har för övrigt fått hem min nya sadel :love: en glen gordon :banana: London färgad och låg finfint på hästen med padd under :) mycket trevlig att rida i också (skrittade iofs bara runt på lerig åker ;)).
Behöver dock en omstoppning då den var tunn fram i stoppningen. Tror inte det behövs ngn finjustering efter hästen, eller jag hoppas i alla fall inte det.. har bil och släp men inte körkort för att köra ekipaget :cautious:. Så lite jobbigt att ta sig till sadelmakare med både häst och sadel..
Bonusbild på snygga sadeln :love:
Grand Gilbert heter modellen, Buck har nog bara lite hjärnsläpp :) av att vara ägare till en sån vacker sadel!
Otroligt vacker färg och ser ut att vara i fint skick!

Vad gäller PS-bommen så ”spänner” man inte om den, det är nog bara ett felaktigt uttryck som hängt med på Buke ett tag. Både nya syntetbommen och PS bambu/läderbom har ett koppjärn längst fram, gjort av Sprenger vanadiumstål - detta är jättetåligt och också flexibelt under tryck. Man vidgar/minskar bommen genom att trycka ut eller tvinga ihop det här stålets armar till vald vidd/cm/grader.

Det är vad jag förstått möjligt på alla Passiers bommar sen åtminstone 40 år tillbaka, förutom sadlarna märkta ”Passier France”, de går inte att bända ut/in med tryck.
 
Glen Gordon, heter modellen så? :) Eller är det märket, visste isf inte att dem hade sadlar... Har haft träns av dem som vart jättefina.
Grand Gilbert heter modellen, Buck har nog bara lite hjärnsläpp :) av att vara ägare till en sån vacker sadel!
Otroligt vacker färg och ser ut att vara i fint skick!

Vad gäller PS-bommen så ”spänner” man inte om den, det är nog bara ett felaktigt uttryck som hängt med på Buke ett tag. Både nya syntetbommen och PS bambu/läderbom har ett koppjärn längst fram, gjort av Sprenger vanadiumstål - detta är jättetåligt och också flexibelt under tryck. Man vidgar/minskar bommen genom att trycka ut eller tvinga ihop det här stålets armar till vald vidd/cm/grader.

Det är vad jag förstått möjligt på alla Passiers bommar sen åtminstone 40 år tillbaka, förutom sadlarna märkta ”Passier France”, de går inte att bända ut/in med tryck.
Ja jag hade nog lite hjärnsläpp efter att ha jobbat över på natt jobbet :o.
Grand gilbert är det ju :p.

Termen att spänna om sadeln är typ den enda jag hört, och att plastbommarna värms om.
 
Jag har värmt om min passier optimum mono på böckmann och där gör dom de under tiden man väntar. Sjukt smidigt! Tror de kostade 1500:-
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har erfarenhet av att skicka sin Passiersadel till Tyskland. Jag har en Passier Comet till min unghäst bomvidd 27,5...
Svar
2
· Visningar
928
Senast: lizzie
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 011
Senast: Buck
·
Utrustning Har en häst som jag söker western sadel till. Hon är smaaal över manken/saknar muskler (ska jobbas just för att sätta mer muskler över...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: Digbil
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp