Islandshäst Passtaktig tölt och ökad tölt

Solhäst

Trådstartare
Hej! Jag har en islandshäst på 15 år men ganska mycket pass i sig och därför blir han lätt passtaktig han har haft problem med tänderna så det kan vara en av orsakerna varför han spänt sig men de problemen är borta nu. Jag har hört att om man ska bli av med passtakt ska man böja och böja men är det någon som har andra tips? Vi har fått till den tölt vid vissa tillfällen så han kan.
Jag har haft han i över ett år och jag skulle gärna vela få till en ökad tölt men då måste ju såklart den vanliga tölten sitta . Någon som har erfarenhet utav att få en passhäst i ökad tölt på ett hamoniskat sätt?

Hej! Jag har en islandshäst på 15 år men ganska mycket pass i sig och därför blir han lätt passtaktig han har haft problem med tänderna så det kan vara en av orsakerna varför han spänt sig men de problemen är borta nu. Jag har hört att om man ska bli av med passtakt ska man böja och böja men är det någon som har andra tips? Vi har fått till den tölt vid vissa tillfällen så han kan.
Jag har haft han i över ett år och jag skulle gärna vela få till en ökad tölt men då måste ju såklart den vanliga tölten sitta . Någon som har erfarenhet utav att få en passhäst i ökad tölt på ett hamoniskat sätt?
Det där kan vara jäkligt lurigt men handlat ofta i grund och botten om grundridning. Dvs en eftergiven, mjuk och tillräckligt stark häst. Det tråkiga svaret är: ta hjälp av en bra tränare :)

Min häst var ganska passtaktig när hon kom till oss och det berodde framförallt på spänningar över rygg och länd. hon var liksom lite låst i kroppen och fick inte till den där böljande känslan som en riktigt bra tölt ska ha. Jag fick rådet att satsa på traven!

Hon travade ingenting de första veckorna men efter massor med träning för att mjukgöra och jobba på ”två spår” sidvärtes försvann passtakten mer och mer. Jag filmade oss regelbundet för att se att vi var på rätt väg. Efterhand kom traven lite i taget och i samband med att den stärktes följde den rena tölten med. Nu är det en helt annan känsla att rida. Hoppas ni också hittar rätt!

Just nu

Hästfolk

Hästvård

Träning

• Tömkörningstråd!

Utrustning

Hästavel

Tävlingsgrenar

• Dressyrsnackis 14

Forumstatistik

Trådar
439 774