Passtaktig tölt och ökad tölt

Solhäst

Trådstartare
Hej! Jag har en islandshäst på 15 år men ganska mycket pass i sig och därför blir han lätt passtaktig han har haft problem med tänderna så det kan vara en av orsakerna varför han spänt sig men de problemen är borta nu. Jag har hört att om man ska bli av med passtakt ska man böja och böja men är det någon som har andra tips? Vi har fått till den tölt vid vissa tillfällen så han kan.
Jag har haft han i över ett år och jag skulle gärna vela få till en ökad tölt men då måste ju såklart den vanliga tölten sitta . Någon som har erfarenhet utav att få en passhäst i ökad tölt på ett hamoniskat sätt?
 
Hej! Jag har en islandshäst på 15 år men ganska mycket pass i sig och därför blir han lätt passtaktig han har haft problem med tänderna så det kan vara en av orsakerna varför han spänt sig men de problemen är borta nu. Jag har hört att om man ska bli av med passtakt ska man böja och böja men är det någon som har andra tips? Vi har fått till den tölt vid vissa tillfällen så han kan.
Jag har haft han i över ett år och jag skulle gärna vela få till en ökad tölt men då måste ju såklart den vanliga tölten sitta . Någon som har erfarenhet utav att få en passhäst i ökad tölt på ett hamoniskat sätt?
Det där kan vara jäkligt lurigt men handlat ofta i grund och botten om grundridning. Dvs en eftergiven, mjuk och tillräckligt stark häst. Det tråkiga svaret är: ta hjälp av en bra tränare :)
 
Min häst var ganska passtaktig när hon kom till oss och det berodde framförallt på spänningar över rygg och länd. hon var liksom lite låst i kroppen och fick inte till den där böljande känslan som en riktigt bra tölt ska ha. Jag fick rådet att satsa på traven!

Hon travade ingenting de första veckorna men efter massor med träning för att mjukgöra och jobba på ”två spår” sidvärtes försvann passtakten mer och mer. Jag filmade oss regelbundet för att se att vi var på rätt väg. Efterhand kom traven lite i taget och i samband med att den stärktes följde den rena tölten med. Nu är det en helt annan känsla att rida. Hoppas ni också hittar rätt!
 
Lösgjordhet är det tråkiga svaret. Och det innefattar en häst som är mjuk i kroppen, kan böja sig korrekt och har ett bra signalsystem. Och kan samla sig korrekt i en trevlig öppen form eller ännu mer samlat. Men minst att hästen arbetar korrekt med kroppen i en öppen form och inte spänner sig och är styv. Sedan underlättar det enormt om hästen kan ta upp halvhalter bra med kroppen.

När allt detta finns, kan man trixa med boots, göra övningar som att flytta rumpan, snedda upp i tölt osv. Sedan kan töltarbetet vara en del i arbetet mot lösgjordheten som är beskrivet ovan men då tycker nog jag att man ska ha lite koll på vad man letar efter. Man behöver ha rätt mkt feeling i kroppen för att det ska bli bra. Ta hjälp av en tränare, en utbildad(!), så kommer arbetet gå fortare, skonsammare, bli dig synligt och lättare.

Stort lycka till på din töltresa! När du gått i mål är det mkt sannolikt att du är grymt mkt skickligare på att rida, rent allmänt. En fin ökad tölt är tamejtusan det goaste och bästaste som finns.
 
Lösgjordhet är det tråkiga svaret. Och det innefattar en häst som är mjuk i kroppen, kan böja sig korrekt och har ett bra signalsystem. Och kan samla sig korrekt i en trevlig öppen form eller ännu mer samlat. Men minst att hästen arbetar korrekt med kroppen i en öppen form och inte spänner sig och är styv. Sedan underlättar det enormt om hästen kan ta upp halvhalter bra med kroppen.

När allt detta finns, kan man trixa med boots, göra övningar som att flytta rumpan, snedda upp i tölt osv. Sedan kan töltarbetet vara en del i arbetet mot lösgjordheten som är beskrivet ovan men då tycker nog jag att man ska ha lite koll på vad man letar efter. Man behöver ha rätt mkt feeling i kroppen för att det ska bli bra. Ta hjälp av en tränare, en utbildad(!), så kommer arbetet gå fortare, skonsammare, bli dig synligt och lättare.

Stort lycka till på din töltresa! När du gått i mål är det mkt sannolikt att du är grymt mkt skickligare på att rida, rent allmänt. En fin ökad tölt är tamejtusan det goaste och bästaste som finns.
Ja verkligen, Tack så mycket!😊
 
Jag har på min passaktiga (och även andra) skrittat mycket off road. Har haft dålig till gång på tränare/trasport till träningar; en av mina första tränare rekommenderade mycket skritt i skogen. Som i 'ut i blåbärsriset, slalom mellan träden'. Har hjälpt mig mycket.
 
"Jag har hört att om man ska bli av med passtakt ska man böja och böja men är det någon som har andra tips"

Du kan aldrig böja bort problem. Små signaler med känsla ger mer effekt, lyssna på hur hästen uppfattar din korrigering innan du gör nästa.Hästen får inte böja mer än att det är innanför bogarna. Tänk dig 2 vattenstrålar som sprutar rakt fram från bogarna. Bryter du vattenstrålen så får du motsatt effekt då hästen kompenserar genom att göra på fel sätt. Endast en signal i taget, aldrig dra i båda tyglarna och omedelbar eftergift gör det lättare för hästen att göra rätt. Ni ska bli ett team som förstår varandra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 037
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 795
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 458
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 670
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp