Passtaktig tölt

Zetronis

Trådstartare
Rider en islänning som är stark i sin grisepass. Väljer gärna pass istället för galopp osv. (Har just börjat lägga in galopp i träningen efter konvalesence så är inte jättebekymrad över det.) Just nu försöker jag stärka traven och länga steget i skritt och försöker undvika att tölta(grisepassa) men hästen är helt inställd på att man vill ha tölt vid minsta förhållning eller halvhalt så det blir ju oundvikligt trots alla mina försök att hoppa över den gångarten. Vad kan jag göra för övningar för att stärka hästen i sin bärighet? Vi kör lite skänkelvikningar och övergångar halt-skritt-trav-skritt-halt osv för att aktivera lite bakdel, vad mer kan jag göra? Önskar det fanns någon bra backe i närheten men tyvärr ser det mörkt ut på den fronten. Vad hade ni gjort? Är jag ute och cyklar i mitt upplägg? Tar gärna emot alla slags tips!
 
Lösgörande, massor av lösgörande.

Samlande övningar i skritt, kompletteras med flytta rumpan.

Fokus på rappa reaktioner.

Rid framåt med mycket energi i andra gångarter än tölt så hästen är fylld av energi och tryck framåt.

Rid fyrkanter och flytta rumpan i tölt. Korta pass med tölt. Sitt med räkrumpa. Driv bakifrån. Ställ hästen inåt, rakställ- gymnastisera.

Mjuka händer. Om hästen är framtung, driiiv och ge akt på händernas placering. Burna händer, men hästen får inte sänka ryggen.

Rid inte raka spår i tölt, tills takten blivit ngt bättre. Ingen grisepassridning/åkning.

Testa ibland att göra ”passageraren”, slappa tyglar och driv upp i tölt. Då måste hästen göra rätt själv. Svårt men ibland funkar den.

Tänk positivt. Sitt ner på sittbenen. Föreställ dig att du rider på en vräkig hingst. Känn i magmusklerna att du har en tråd till varje framben. ”Dra” upp frambenen med magmusklerna. Krulla ihop/in rumpan med din sits. Driv med hela benen. Fyll dig med positiv energi och att det är roligt.

Korta arbetspass med tölt!! Ligg inte och mala i dålig takt.

Ta lektioner.
 
Lösgörande, massor av lösgörande.

Samlande övningar i skritt, kompletteras med flytta rumpan.

Fokus på rappa reaktioner.

Rid framåt med mycket energi i andra gångarter än tölt så hästen är fylld av energi och tryck framåt.

Rid fyrkanter och flytta rumpan i tölt. Korta pass med tölt. Sitt med räkrumpa. Driv bakifrån. Ställ hästen inåt, rakställ- gymnastisera.

Mjuka händer. Om hästen är framtung, driiiv och ge akt på händernas placering. Burna händer, men hästen får inte sänka ryggen.

Rid inte raka spår i tölt, tills takten blivit ngt bättre. Ingen grisepassridning/åkning.

Testa ibland att göra ”passageraren”, slappa tyglar och driv upp i tölt. Då måste hästen göra rätt själv. Svårt men ibland funkar den.

Tänk positivt. Sitt ner på sittbenen. Föreställ dig att du rider på en vräkig hingst. Känn i magmusklerna att du har en tråd till varje framben. ”Dra” upp frambenen med magmusklerna. Krulla ihop/in rumpan med din sits. Driv med hela benen. Fyll dig med positiv energi och att det är roligt.

Korta arbetspass med tölt!! Ligg inte och mala i dålig takt.

Ta lektioner.
Tack för de konkreta tipsen! Hur rider man med räkrumpa? 😆 Det var ett nytt uttryck för mig!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Amanda_F
·
Körning Hej! Vi har kört in vårt 14-åriga islandssto och hon går jättefint i skritt och trav, både på väg och bana. Hon älskar verkligen sin...
Svar
1
· Visningar
1 517
Senast: Efwa
·
Ridning Går det att få till? Om ja, hurdå? Islänningen kommer inte få lära sig samlad trav, han ska trava normalt och om långsamt så tölt. Men...
2
Svar
27
· Visningar
2 758
Senast: tuaphua
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 461
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp