Bukefalos 28 år!

Pastermix???

gejsa

Trådstartare
Finns det något som heter Pastermix? I så fall vad innehåller det? Hur mycket Mj och smrp etc...
Kan man köpa det någonstans i Eskilstuna?
Hade en som tittade på stallplats och sa att hon gav detta. Men kommer från Stockholm så hon vet inte om det finns att köpa här. Men det var väldigt billigt tycker jag. Men undrar vad det är? Någon som vet? :bow:
 
Det kan vara detta:

Pasture Mix
Pasture Mix är ett havrefritt müsliefoder som består av miconiserat spannmål och gräspellets och som är blandat med vår unika glukos-sirap. Det microniserade spannmålet ger lättillgängligt stärkelse och minimerar samtidigt belastningen på matsmältningsorganen.

Pasture Mix är anpassad för att användas till häst vid promenadridning samt för ponny vid lätt till medium träning/tävling.

Pasture Mix innehåller torkade morötter samt vitlök och mynta. Örterna är tillsatta för deras positiva egenskaper på luftvägarna och matsmältningen.

Adekvata vitaminer, mineraler och salt är tillsatt fodret.

Smältbar energi MJ/kg; 9,0

Protein/kg Fett/kg Växttråd/kg Aska/kg Vit. A iu/kg Vit.B iu/kg Vit.E iu/kg
95 g 40 g 120 g 80 g 9,400 1,400 80


http://www.brogaardenisweden.com/
 
Vad f-n är microniserad spannmål? Låter som nåt man trix...Hästar behöver väl egentligen bara hö, salt och vatten, plus möjligen havre och betfor? Men det går ju inte att göra i fabriker?
 
Ja, din häst kanske bara behöver detta. Men då är han/hon väldigt speciell. Det hörs att du inte kan så väldigt mycket om foderstater. Lär dig lite mer så kanske du också förstår vad en häst behöver.
Börja med att analysera ditt hö. Så får du se vad värdena blir. Har du en promenadhäst och har bra värden så behövs kanske inte så mycket mer. Men tävlar man så behövs det nog tillsättas mer än vatten, salt och betfor. Nu var det så att den här hästen inte tålde havre därför rekomenderades detta foder. Men visst finns det annat foder än detta. Håller med dig.
 
Tack ska du ha för ditt svar och länken dit. Nu kan jag t o m se var man kan köpa det. Såg flera foder som jag kunde vara intresserad av. Bla Sixteen Plus för äldre hästar som har svårt att hålla hull. Jag har ju ett halvblod som är 50% fullblod som blir 19 år nästa år. Kanske är något för honom. Sedan såg jag Foal Mix för föl upp till 1 år. Kanske något för mitt halvblodsföl som nu är 5 månader. Mycket intressant. Ska ringa och fråga vad dom fodrena kostar i V:ås som ju är närmast för mig.
Någon som känner till om dessa foder är bra och om hästarna gillar detta? Kanske rent av prisuppgift?? :bow:
 
Jodå, jag kan en del...Hästen behöver energi, protein, lite fett, vitaminer och mineraler. Det kan den få på enkla naturliga sätt (Gräs (hö/silage), havre, korn, betfor, mineralblandningar och saltsten) eller på komplicerade sätt som t.ex. div pellets, müsli, hackelser, puver och burkar. Tillverkare av foder VILL att det ska vara komplicerat och att användarna ska TRO att det är svårt. ALLA experter (forskare, veterinärer etc.) är eniga om att hästen klarar sig på ett BRA grovfoder med lite kompletteringar enl. tidigare förslag. Men det finns ingen som kan göra hö i en fabrik i Holland och skeppa ut med snygga loggor och tjäna pengar på. Därför marknadsförs inte hö så mycket, däremot industrimat till hästar. Pasturemix är säkert kanon, men färdigmat är färdigmat, till människa och häst. McDonalds är ju också nyttigt om man läser deras info.
 
Jo men ibland så går det inte att trolla med havre och korn till hästar som behöver en hög kvot. Som jag tex. Har ett halvblod/fullblod och han behöver en kvot på nästan 8. Minst 90 Mj osv.... När jag har ett hö som inte kommer upp till kvot 6 ens. Då går det INTE att få upp det med havre och defentivt inte korn. Då får jag nog fodra med 3-4 kg havre om ens det går. Har ärligt talat inte ens provat att ta med det i mitt program när jag gör foderstat. För jag vill ju kunna rida på hästen också. Inte bli avkastad varje gång pga att han är för het och RÄDD för allt möjligt. För nu är det så att tex min fjording inte TÅL havre inte ens 1 dl om dagen. Då hoppar hon för stenar som alltid har stått där i skogsdungen. Hon som i normala fall är väldigt lugn och fin häst och inte blir hetsig i onödan. Förstår du nu?
 
Jag har gett min häst Pasture mix och det fungerade bra. Han var jättefin på det fodret.

Det var stallägaren som köpte in Pasture mix på TB-foder i Tungelsta.
 
:rofl: Om jag skulle ge min ponny havre och betfor till det höet hon får fritt av skulle hon rulla fram (dvs fet utan muskler).
 
Jag tycker Pasturemixen är kanon. Har gett detta till min häst sedan i våras, och han fungerar bra på det. Med ökade krav på ansträngning har jag dock tillsatt lite havre samt börjat klura över att komplettera med Dodson & Horrells Build Up-foder. Fem av sju hästar i stallet får foder från Dodson & Horrel, och alla fungerar bra på detta.
 
En av mina hästar är havreallergisk.

Då är D&H pasture mix en mycket bra lösning för min del.

Lena
 
Jag kan inte låta bli att undra, när jag började med hästar fanns det inga skitbra jättedyra färdigfoder. Men konstigt nog var våra ponnyhästar jättefina i hull och hade massor med muskler. Vi fodrade med hö, havre, kornkross, betfor, mineraler, salt, kalk och soja om det behövdes. Vitaminer ibland. Dessa hästar blev gamla, var aldrig halta pga felaktig utfodring samt att det var tämligen enkelt att utfodra. Precis så fodrar jag även idag. Har aldrig använt mig av färdigfoder.
Hittills har det aldrig uppstått en situation där färdigfoder "måste" ges. Det är ju inte fodret i sig hästen hästen behöver, det är ju näringsinnehållet.

Jag tycker det är dags att förstå att färdigfoder är till för producenten, de pratar profit och inte protein.
 
Varför inte prova med 3-4 kg havre, lovar att hästen inte skulle gå i taket. Men på 1 kg blir det säkert racefart. Allvarligt talat, har du testat med en stor havregiva någon gång?
 
Förr i tiden var höpruducenterna bättre än vad många är idag, de fick fram ett bättre hö som räckte.

Det är svårt att fixa till en vettig foderstat med ett hö som innehåller 8MJ/kg foder och 10smrp/kg foder utan ex krafft protein eller soja.

Men de kanske inte räknas till färdigfoder? <- inte sojan då...

Likaså är markerna idag många gånger överutnyttjade och därmed utarmade på näringsämnen och då behöver vitaminer tillsättas.

Tycker det är himla fiffigt, spec de örtfoder som finns :)
 
Många som köper hö väntar till hösten-vintern med att köpa sitt hö. Och det är nästan bara pris som gäller, lägst pris är mer intressant än kvalitet. Lågt pris och kvalitet är förstås bäst, men år med dåligt skördeväder blir tillgången på bra hö sämre. Och då säljer det bra höet slut tidigt, och det levererar man ju till sina gamla, trogna kunder, till samma pris som år med god tillgång på bra hö. Den som bara jagar pris och byter leverantör ofta får de dåliga åren hålla tillgodo med ett dåligt hö till högt pris. De bra höåren kan de få ett bra hö till normalt pris.
Det är inga problem att ta fram ett hö som passar exakt dina behov. Vill du ha speciella arter i blandningen, speciellt näringsvärde, ts, vad du vill. Men då måste du beställa nästa års behov innan sommaren. Då kan jag garantera att du får det du vill ha. Priset blir då lite högre än kompisarnas år med mycket bra hö på marknaden, men å andra sidan: du har perfekt hö till LÄGRE pris än kompisarnas dåliga hö de år bra hö saknas. Så man KAN välja.
 
Höproducenterna är absolut inte sämre nu än förr, snarare tvärtom. De är dessutom smartare, lätt att sälja vad skit som helst bara det är grönt. Eller inte luktar illa om det är ensilage.
Hästfolk köper, bara det är billigt/kg foder.
Om samtliga hästägare började bry sig om vad de får betala för energin resp. proteinet skulle de dåliga partierna inte vara intressanta att framställa.
Har man bara en eller ett par hästar spelar det väl inte så stor roll, men när hästantalet är stort tycker jag att det är jäkligt viktigt att ta reda på hur mycket man får betala för MJ resp. Srp i olika partier.
Har du en häst på lösdrift vill du väl ha ett stråfoder med lägre värden eller? Och rimligtvis borde då det fodret vara billigare än ett med höga värden.
Men så är det inte, strå som strå, inte ens vattenhalten verkar ha någon roll. Jo, litet, inte överdriva nu.
 
Nu är det ju såhär att alla inte är jätteinsatta i foderstater osv. Då tycker jag färdigfoder kan vara ett utmärkt alternativ. Har använt Pasture mix i ett antal år nu och alla mina hästar har älskat det och varit hur friska och glada som helst. Bättre med färdigfoder med innehållsdeklaration än att pyttsa och kladda när man inte vet vad man gör tycker jag. Jag betalar 155 kr för 20 kilo säck här i Skåne. Tycker inte det blir särskilt dyrt. Många har en farlig massa burkar och tillskott i sin foderkammare och om man börjar kolla vad man verkligen betalar för allt detta så blir det också ganska dyrt.
 
Pasturemixen betalar vi 150kr för/säck tror jag. Build Up är dyrare, enligt min "fodertjej" är alternativet Barley Cubes (tror jag det hette) lika bra, men billigare.
Har dock inte prisuppgift tillgänglig just nu (har beställt säckar, så "den dagen den sorgen" är min princip just nu... :D :o
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: lillan222
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 473
Senast: Lobelia
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
310
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp