Påstridiga intressenter som vill ta med hästen samma dag!

Mimmi_Babiana

Trådstartare
Jag får ibland frågan från intressenter som vill köpa häst om dom kan ta med sig transport och ta med sig hästen samma dag. Dessa intressenter går helt bort eftersom jag vill att köp av en häst inte ska ske på impuls. Jag föredrar att man kommer och tittar och sen funderar åtminstone över något dygn som minst innan man gör affär. Jag som säljare vill ju verkligen låta intrycken från spekulanten sjunka in och jag tänker att det vill man absolut som köpare också. Jag tycker att snabb affär inte hör hemma i djurvärlden. Jag vill sälja häst med omsorg.

Hur resonerar ni?
 
Jag får ibland frågan från intressenter som vill köpa häst om dom kan ta med sig transport och ta med sig hästen samma dag. Dessa intressenter går helt bort eftersom jag vill att köp av en häst inte ska ske på impuls. Jag föredrar att man kommer och tittar och sen funderar åtminstone över något dygn som minst innan man gör affär. Jag som säljare vill ju verkligen låta intrycken från spekulanten sjunka in och jag tänker att det vill man absolut som köpare också. Jag tycker att snabb affär inte hör hemma i djurvärlden. Jag vill sälja häst med omsorg.

Hur resonerar ni?
Varför då?
Jag föredrar snabb affär och okomplicerade köpare. Är det en dyrare häst så kan jag förstå att man vill prova hästen fler gånger.
Dom gånger jag sålt häst så har man märkt direkt om det är en häst som passar köparen eller ej.
 
Jag sålde min ytterst speciella ponny förra året. Köparen åkte kanske 60 mil och hade med transporten. Sålde hästen också, dom provred i samband med att jag levererade hästen, ungefär 50 mil skjutsade jag henne. Båda var mycket smidiga affärer och båda köparna är nöjda såhär ett år senare.
 
Jag tycker att man märker ganska snabbt hur hästen/ köparen är. Jag har sagt nej till att bara komma och hämta när det var en foderponny som ligger inom riskgruppen för fång.
Men jag sålde nyss en stor ponny till en ridskola osedd, och det var faktiskt en lättnad att hon bara var såld (möttes upp vid veterinären).

Jag hade mycket väl kunnat köpa utan längre betänketid och bara ta med hem, och det gör att fler hästar är intresssnta. Men tanken är att kanske åka iväg till närmsta stad/ samhälle och kanske ta en promenad för att diskutera om hästen. Under den tiden får ju säljaren också tänka igenom lite. Men man slipper åka två gånger :)
 
Är det långt att åka är det väl inga problem att göra så. Ofta vet man ju utifrån beskrivning och bilder/film om det är högintressant eller inte.

Jag köper iofs mest unghästar när jag handlar, men så länge beskrivningen stämmer med vad jag ser och det inte händer något oväntat, typ hästen hugger efter mig, så blir det ju bara bökigt att åka två gånger. Om säljaren kan tänka sig att leverera så är det en annan femma.

Och nä, jag gör inga snabba pengar på att rida in och sälja vidare. De flesta hästar jag köpt har bott hos mig livslångt.
 
Någon betänketid har jag aldrig behövt. Jag har vetat direkt om hästen är någon jag vill ha med mig hem eller inte. Däremot vill jag ha hästen besiktigad och det kan ju sällan ske samma dag. Vid ett tillfälle tog jag med hästen hem direkt, besiktigade två veckor senare enligt kontraktet och köpet var klart. Dealen var att gick han inte igenom ua så fick jag lämna tillbaka honom. Övriga har besiktigats först men jag har vid alla tillfällen tagit med hästen hem direkt efter besiktningen.
 
Jag får ibland frågan från intressenter som vill köpa häst om dom kan ta med sig transport och ta med sig hästen samma dag. Dessa intressenter går helt bort eftersom jag vill att köp av en häst inte ska ske på impuls. Jag föredrar att man kommer och tittar och sen funderar åtminstone över något dygn som minst innan man gör affär. Jag som säljare vill ju verkligen låta intrycken från spekulanten sjunka in och jag tänker att det vill man absolut som köpare också. Jag tycker att snabb affär inte hör hemma i djurvärlden. Jag vill sälja häst med omsorg.

Hur resonerar ni?
Näe, det är inte rätt sätt att sälja häst på tycker jag. Det är en stor sak att köpa och sälja häst, det ska passa alla parter.
 
Nu säljer jag inte häst och ska mycket till för att jag ska göra.

Köper jag vill jag ta med hästen med en gång om det inte är mycket mycket nära. Köper iofs helst yngre hästar från större ställen så inte så mycket att prova utan mer klappa och se så allt stämmer som ägaren har sakt.
I min bekantskap är det inte ovanligt att köpa osett eller ta med med släpet med en gång.
 
Jag har både sålt och köpt häst direkt, väldigt smidigt framförallt om man har en längre bit att köra.
 
Jag får ibland frågan från intressenter som vill köpa häst om dom kan ta med sig transport och ta med sig hästen samma dag. Dessa intressenter går helt bort eftersom jag vill att köp av en häst inte ska ske på impuls. Jag föredrar att man kommer och tittar och sen funderar åtminstone över något dygn som minst innan man gör affär. Jag som säljare vill ju verkligen låta intrycken från spekulanten sjunka in och jag tänker att det vill man absolut som köpare också. Jag tycker att snabb affär inte hör hemma i djurvärlden. Jag vill sälja häst med omsorg.

Hur resonerar ni?

Jag ser inget motsatsförhållande mellan att sälja snabbt, till rätt köpare och omsorg.
 
Jag tänker att en erfaren hästköpare kan avgöra direkt om det är rätt häst.
En mindre erfaren hästköpare behöver och bör ha mer betänketid.
Så, i min värld beror det på vilken typ av häst och köpare det handlar om.
Sen är ju frågan hur man gör med besiktning, men även där beror det väl på ovanstående...

Nu kan jag inte påstå att jag köper häst särskilt ofta, jag föder upp de flesta själv. Men senast jag besiktigade en häst vid köp var för 20 år sen - och det var bara för att kunna försäkra min avelshingst för inköpssumman.
 
Varför då?
Jag föredrar snabb affär och okomplicerade köpare. Är det en dyrare häst så kan jag förstå att man vill prova hästen fler gånger.
Dom gånger jag sålt häst så har man märkt direkt om det är en häst som passar köparen eller ej.

Vad skönt att du kan göra en bedömning såpass omedelbart. Det kan inte jag. Jag kan få en bra magkänsla relativt snabbt men ser gärna att både jag och köpare sover på saken och återkopplar efter någon dag. Då har även eventuella fler frågor haft tid att dyka upp hos mig och även hos köparen.
 
Har personen i fråga långt så varför inte, man kan be köparen komma lördag + söndag och rida båda dagarna. Boka en besiktning under söndagen(om man har lyxen att ha en söndags öppen klinik) :)
Är det en ryttare som känner sig själv bra och vet vad man vill ha typ av häst och känner det fort ser jag inga hinder.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 077
Senast: Tirnanoogh
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 175
Senast: Karamello30
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp