Påstridiga intressenter som vill ta med hästen samma dag!

Har ni aldrig hamnat inför situationen att ni har bokat in en provridning med en som verkar vettig och sedan ringer ännu en som verkar ännu bättre? Nekar ni då person nr två, eller avbokar ni första och låter den andra komma och titta (med risk att den tackar nej och ni står utan spekulant)? Har ni heller aldrig hittat flera intressanta hästar som ni vill titta på?
Jag tänker en kund i taget. Jag bokar inte in flera, utan låter första spekulanten komma och provrida och när de tackat nej, kan jag boka in en annan spekulant. Om inte andra spekulanten är påstridig och vill komma ändå för att de tex är i området. Men då vet de att någon annan står före dem i kön.
 
De gånger jag sålt häst

Flera intressenter som vill komma och provrida låt oss säga 5st

Bokar in dem med någon dags mellanrum och berättar när de bokar att man har andra intressenter som kommer före och provrider.

1:a köparen - får jag dåliga vibbar utav även om ridningen är ok Jag säljer inte
2:a köparen - fungerar , verkar vettig köparen vill hem och fundera på det. Berättar att jag har andra intressenter som ska komma och provrida nästa är om 2 dagar.
3:dje köparen fungerar, verkar vettig och vill köpa

Då avbokar jag de nästkommande provridningarna och meddelar att hästen är såld.

Detta är också de upplägg jag som köpare helst ser hos säljare.

Vill man som säljare ha 5 st provridningar och sen välja mellan de fem och intressenterna vet om det innan de kommer är det inte oseriöst. (Jag skulle själva aldrig vilja åka och provrida häst på det sättet) Och nej det är inte dålig hästhållning.

Jag ha nekat flera köpare när de varit ute på plats. Både som säljare och köpare vill man ju hästens bästa.
 
Ungefär lika larvigt som att påstå att man måste sälja till första bästa för att man inte bokar in flera provridningar och väljer ut en köpare. Överdrifterna kommer från båda håll.

För min del har jag aldrig påstått att ni som gör på annat sätt än jag "måste sälja till första bästa". Det får faktiskt stå för dem som sagt så.
 
Nej det vet inte jag heller jag skulle inte göra så, men att kalla det dålig hästhållning är en stor överdrift.
Jag skrev ju från början att det inte är en hästhållning som jag anser vara förenlig med god hästhållning. Vad du kallar det eller inte är därför helt oväsentligt för min del och inget jag ändrar den åsikten för. Man ser helt enkelt inte till hästens bästa (och återigen - under förutsättning att man bokar in folk vind för våg för att kunna välja och den första verkar vettig, har en sund hästhållning och jadajadajada som jag redan förklarat 150 gånger i den här tråden).
 
Jag skrev ju från början att det inte är en hästhållning som jag anser vara förenlig med god hästhållning. Vad du kallar det eller inte är därför helt oväsentligt för min del och inget jag ändrar den åsikten för. Man ser helt enkelt inte till hästens bästa (och återigen - under förutsättning att man bokar in folk vind för våg för att kunna välja och den första verkar vettig, har en sund hästhållning och jadajadajada som jag redan förklarat 150 gånger i den här tråden).
Fast det ÄR inte dålig hästhållning att låta 4 5 nya ryttare rida en häst sålänge det inte är en ung häst eller en väldigt speciell häst. Så jag tycker det är väldigt tramsigt av dig att attackera dessa användare med att ha dålig hästhållning bara för man tycker olika!!
 
Fast det ÄR inte dålig hästhållning att låta 4 5 nya ryttare rida en häst sålänge det inte är en ung häst eller en väldigt speciell häst. Så jag tycker det är väldigt tramsigt av dig att attackera dessa användare med att ha dålig hästhållning bara för man tycker olika!!
Ok. Din åsikt i det här. För mig är det inte förenligt, jag anser att det är fult mot både häst och seriösa spekulanter. Kan vi lämna det nu eller ska du fortsätta tjafsa om mina åsikter?
 
Det är fantastiskt tycker jag att så många i sådana här trådar "inte vet någon som skulle köpa häst så eller provrida hästar med dom premisserna" precis som att dom kan tala för hela befolkningen liksom..och vet exakt hur folk skulle välja att köpa häst oavsett.

Tror att när det gäller hästköp så går man på känslan huruvida det känns värt det eller inte att åka och titta på en häst. Tror få avstår en vad dom känner är en perfekt häst för att ägaren säger att den har lovat fler att titta på hästen. Passar man så passar man och sålänge inte hästen mer eller mindre är bortlovad så har man en chans. Jag personligen om det var väldigt långt att åka till hästen hade i ett sådant läge åkt sist av dom som skulle kolla på hästen för att minimera ett onödigt åkande.

Det finns liksom inga rätt eller fel, sålänge det inte handlar om att sälja till första bästa som vill ha hästen oavsett hur man känner för dom för det kommer iallafall jag aldrig tycka är att tänka på hästens bästa. Har man tur och den första som provrider passar både hästen och har en vettig syn på hästhållning är det väl bara att säga grattis.
 
För min del är det oseriöst och dålig hästhållning om man utsätter sin häst för det. Som sagt, man får väl förutsätta att ingen säljare säljer till en dålig person, eller hur? Det är alltså inte det scenariot jag diskuterar. Men att boka in en massa provridningar om den första är vettig, det är elakt. Både mot häst och första spekulant.
Även om det är märkligt att leta vidare och boka in fler efter att den perfekta personen kommit så är det ju verkligen inte elakt att låta folk provrida hästen. Du får det att låta som att folk bokar provridningar flera gånger om dagen och låter folk rida slut på hästen och ärligt talat så tror jag få gör det. Trots allt dom flesta normala ridhästar klarar att främmande rider runt lite dom, det är trots allt få som är så extrema enmanshästar att dom inte klarar av andra personer. Och är dom det och det perfekta människan kommer så lär ingen ägare som ska sälja vänta med att sälja hästen.
 
Även om det är märkligt att leta vidare och boka in fler efter att den perfekta personen kommit så är det ju verkligen inte elakt att låta folk provrida hästen. Du får det att låta som att folk bokar provridningar flera gånger om dagen och låter folk rida slut på hästen och ärligt talat så tror jag få gör det. Trots allt dom flesta normala ridhästar klarar att främmande rider runt lite dom, det är trots allt få som är så extrema enmanshästar att dom inte klarar av andra personer. Och är dom det och det perfekta människan kommer så lär ingen ägare som ska sälja vänta med att sälja hästen.
Ok, jag har inte samma erfarenheter som dig.
 
Vi andra har diskuterat våra olika åsikter, du anklagar dom som inte tycker som dig att ha dålig hästhållning!
Jag anser inte det är förenligt med god hästhållning. Jag har enbart svarat de som svarat mig på inlägget om VARFÖR jag inte anser det. Hur eller hur. Du har din åsikt och erfarenhet, du ändrar inte min åsikt och erfarenhet om det.
 
Det är fantastiskt tycker jag att så många i sådana här trådar "inte vet någon som skulle köpa häst så eller provrida hästar med dom premisserna" precis som att dom kan tala för hela befolkningen liksom..och vet exakt hur folk skulle välja att köpa häst oavsett.

Tror att när det gäller hästköp så går man på känslan huruvida det känns värt det eller inte att åka och titta på en häst. Tror få avstår en vad dom känner är en perfekt häst för att ägaren säger att den har lovat fler att titta på hästen.
Passar man så passar man och sålänge inte hästen mer eller mindre är bortlovad så har man en chans. Jag personligen om det var väldigt långt att åka till hästen hade i ett sådant läge åkt sist av dom som skulle kolla på hästen för att minimera ett onödigt åkande.

Det finns liksom inga rätt eller fel, sålänge det inte handlar om att sälja till första bästa som vill ha hästen oavsett hur man känner för dom för det kommer iallafall jag aldrig tycka är att tänka på hästens bästa. Har man tur och den första som provrider passar både hästen och har en vettig syn på hästhållning är det väl bara att säga grattis.
Samlar du på halmgubbar?

Först anklagar du folk för att uttala sig för hela folket om att inte vilja utsätta sig för att konkurrera med andra vilket ingen gjort så vitt jag minns....

"Det är fantastiskt tycker jag att så många i sådana här trådar "inte vet någon som skulle köpa häst så eller provrida hästar med dom premisserna" precis som att dom kan tala för hela befolkningen liksom..och vet exakt hur folk skulle välja att köpa häst oavsett."
.
......för att sedan göra precis samma sak om att "alla" skulle åka för att titta på drömhästen oavsett konkurrens

"Tror att när det gäller hästköp så går man på känslan huruvida det känns värt det eller inte att åka och titta på en häst. Tror få avstår en vad dom känner är en perfekt häst för att ägaren säger att den har lovat fler att titta på hästen."

Det du gör är mänskligt, du har en åsikt och läser in mycket mer än folk menar i sina åsikter och sen presenterar du hur du tycker och missar att du gör det du kritiserat andra för för i din värld är din åsikt den rätta.
 
Varför tycker så många att sälja till första bästa är dåligt? Väntar ni till tredje som är bra eller något annat?

Haha - jag sålde faktiskt till tredje när jag sålde gamlingen förra året!:D

Jag hade ju bokat in tre, och var inställd på att låta alla tre provrida, vilket de fick. Och tredje var bäst. Hade jag haft ett annat tänk (typ "sälja till första som passar"), så kanske jag inte haft is i magen nog att så att säga våga vänta på de som (visade det sig) var ännu bättre. Eller så hade första trots allt blivit lika bra? Ingen vet, men jag är väldigt nöjd med hur det blev.
 
Haha - jag sålde faktiskt till tredje när jag sålde gamlingen förra året!:D

Jag hade ju bokat in tre, och var inställd på att låta alla tre provrida, vilket de fick. Och tredje var bäst. Hade jag haft ett annat tänk (typ "sälja till första som passar"), så kanske jag inte haft is i magen nog att så att säga våga vänta på de som (visade det sig) var ännu bättre. Eller så hade första trots allt blivit lika bra? Ingen vet, men jag är väldigt nöjd med hur det blev.
Och hade du sålt till första kanske det blivit minst lika bra. Det är svårt att veta utan facit.
 
Har inte läst hela tråden ännu men tänker- måste det vara det perfekta hemmet? Räcker det inte med bra? Jag kommer nog aldrig vara ”det perfekta hemmet” till något djur i min ägo, varken de jag haft, har eller kommer ha. Ett bra hem däremot kan jag oftast erbjuda och om inte så skaffar jag inte djuret.

Kan man tänka sig att sälja hästen till spekulant 1 Eller 2 ”om inte nummer 3 är det perfekta hemmet” så gissar jag att man tänker att hästen skulle få det bra hos spekulant 1 eller 2.
Bara funderingar i skrift. Ska läsa klart tråden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 098
Senast: Tirnanoogh
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp