Påstridiga intressenter som vill ta med hästen samma dag!

Ja, det är ju typ det jag säger! :D
Vilket gör det direkt omöjligt att leta efter det perfekta hemmet, det man själv väljer ut kanske inte hästen skulle valt eller så händer något och de måste sälja hästen direkt eller så gjorde man en missbedömning. Så länge det gäller personer man inte känner så kan man bara kolla upp att det verkar bra så all testning efter man hittat ett vad man tror är ett bra hem för att hitta det bästa är rena lotteriet. Jag tror mest man lurar sig själv i att tro att man kan välja det bästa (om nu alla verkar bra).
 
Har inte läst hela tråden ännu men tänker- måste det vara det perfekta hemmet? Räcker det inte med bra? Jag kommer nog aldrig vara ”det perfekta hemmet” till något djur i min ägo, varken de jag haft, har eller kommer ha. Ett bra hem däremot kan jag oftast erbjuda och om inte så skaffar jag inte djuret.

Kan man tänka sig att sälja hästen till spekulant 1 Eller 2 ”om inte nummer 3 är det perfekta hemmet” så gissar jag att man tänker att hästen skulle få det bra hos spekulant 1 eller 2.
Bara funderingar i skrift. Ska läsa klart tråden.

Nej, kanske inte det perfekta hemmet, men gärna bästa möjliga. Tänker att det också beror på vilken häst det är och omständigheter i övrigt. Jag, som säljer häst sällan och har mina hästar länge, har ju inte så stor vana vid just försäljningssituationen och att göra en bedömning där och då, så jag tar gärna lite tid på mig och låter flera prova. Medan någon som jobbar med hästförsäljning ju både måste få till snabbare försäljningar av ekonomiska skäl och har en större vana vid att bedöma hästköparen baserat på ett enda provridningstillfälle.

För mig när jag sålde min 22-åring förra året var det superviktigt att hitta ett riktigt bra hem, tyckte jag. Alternativet var att inte sälja alls, så jag bestämde mig för att låta flera provrida innan jag bestämde mig för vem jag ville sälja till. Och det är väl det förfarandet som döms ut totalt av flera här i tråden.
 
[QUOTE = "Roheryn, inlägg: 19302600, medlem: 1235"]
Nej, kanske inte det perfekta hemmet, men gärna bästa möjliga. Tänker att det också beror på vilken häst det är och omständigheter i övrigt. Jag, som säljer häst sällan och har mina hästar länge, har ju inte så stor vana vid just försäljningssituationen och att göra en bedömning där och då, så jag tar gärna lite tid på mig och låter flera prova. Medan någon som jobbar med hästförsäljning ju både måste få till snabbare försäljningar av ekonomiska skäl och har en större vana vid att bedöma hästköparen baserat på ett enda provridningstillfälle.

För mig när jag sålde min 22-åring förra året var det superviktigt att hitta ett riktigt bra hem, tyckte jag. Alternativet var att inte sälja alls, så jag bestämde mig för att låta flera provrida innan jag bestämde mig för vem jag ville sälja till. Och det är väl det förfarandet som döms ut totalt av flera här i tråden.
[/CITAT]

Alla gör som den vill, jag vill bara slippa engagera mig i den typen av försäljning. Det jag förkastar är om man lurar folk och inte upplyser om hur man gör. Jag kan heller inte förstå någon som åker långa sträckor under de premisserna och tittar på hästar.
 
Nej, kanske inte det perfekta hemmet, men gärna bästa möjliga. Tänker att det också beror på vilken häst det är och omständigheter i övrigt. Jag, som säljer häst sällan och har mina hästar länge, har ju inte så stor vana vid just försäljningssituationen och att göra en bedömning där och då, så jag tar gärna lite tid på mig och låter flera prova. Medan någon som jobbar med hästförsäljning ju både måste få till snabbare försäljningar av ekonomiska skäl och har en större vana vid att bedöma hästköparen baserat på ett enda provridningstillfälle.

För mig när jag sålde min 22-åring förra året var det superviktigt att hitta ett riktigt bra hem, tyckte jag. Alternativet var att inte sälja alls, så jag bestämde mig för att låta flera provrida innan jag bestämde mig för vem jag ville sälja till. Och det är väl det förfarandet som döms ut totalt av flera här i tråden.

Och ett halvår efter du sålt hästen så händer något i den nya ägarens liv som gör att den måste se över sitt liv, byter ort och stall, eller tom säljer hästen... Och vips så var inte den "perfekta köparen" perfekt längre... Medans de du dissade kanske gjorde samma sak men då till de bättre förändringarna enligt dej. ALLA har händelser i livet som gör en bättre eller sämre.

Det är helt ok att i ditt fall sitta och välja vem du ska sälja till... Vi andra säger bara att vi INTE gör så.

Och i många fall sitter jag iaf med en häst som har en ålder / kompetens / olat / karaktär osv som gör att man efter att "synat" köparen och den vill ha hästen säljer direkt utan att vänta in "Drömköparen" … Då vi dessutom oftast sålt så många hästar att vi vet att en sådan är svårfångad, inte omöjliga men vi "nöjer" oss med att hästen får det bra och kommer till ett ställe där hästen tas tillvara på enligt hästens förutsättningar.
 
De två som jag köpt med provridning så hade den första haft några provridningar före mig men dom ville inte ha han. Jag provred, gillade han men skulle fundera lite, skickade sms att jag ville prova en gång till vilket var ok, provred veckan efter igen och då hade han inte haft någon annan provridning inbokad den veckan dock hade han en provridning efter mig inbokad vilket hon sa. Men hon hade "hållt" han åt mig för hon gillade mig. Jag köpte hästen.
Andra hästen var det bara jag som kollade på och jag köpte han för ägaren ville inte boka in flera förrens jag varit där.

Båda hade kunnat boka in massor med besök men valde att vänta då dom ansåg att jag var bra nog. Hade säkert funnits bättre ägare men varför boka in flera när man har en som är bra nog?
 
Och ett halvår efter du sålt hästen så händer något i den nya ägarens liv som gör att den måste se över sitt liv, byter ort och stall, eller tom säljer hästen... Och vips så var inte den "perfekta köparen" perfekt längre... Medans de du dissade kanske gjorde samma sak men då till de bättre förändringarna enligt dej. ALLA har händelser i livet som gör en bättre eller sämre.

Det är helt ok att i ditt fall sitta och välja vem du ska sälja till... Vi andra säger bara att vi INTE gör så.

Och i många fall sitter jag iaf med en häst som har en ålder / kompetens / olat / karaktär osv som gör att man efter att "synat" köparen och den vill ha hästen säljer direkt utan att vänta in "Drömköparen" … Då vi dessutom oftast sålt så många hästar att vi vet att en sådan är svårfångad, inte omöjliga men vi "nöjer" oss med att hästen får det bra och kommer till ett ställe där hästen tas tillvara på enligt hästens förutsättningar.

Men jag sa ju just (i inlägget du svarade på) att "det perfekta hemmet" är svårt eller omöjligt att hitta. Men att jag behöver lite mer tid på mig än att på stående fot bestämma mig för att sälja till de första som provrider hästen för att de verkar "tillräckligt bra".

Självklart helt ok att du gör på ett annat sätt, om man köper och säljer hästar oftare än vad jag gör är det nog betydligt lättare att göra en bedömning ganska omedelbart. Kan ju också finnas ekonomiska och andra skäl, som sagt, till att man vill att affären skall gå snabbt.

Och visst - det kan hända vad som helst efter en försäljning, det kan man inte styra över. Men jag vill ändå, eftersom jag säljer häst så sällan, få fundera över vad jag tror blir bäst för min häst. Och jag fixar inte riktigt att ta det beslutet på stående fot med spekulanter (inklusive hästtransport) otåligt väntandes på gården.
 
Men jag sa ju just (i inlägget du svarade på) att "det perfekta hemmet" är svårt eller omöjligt att hitta. Men att jag behöver lite mer tid på mig än att på stående fot bestämma mig för att sälja till de första som provrider hästen för att de verkar "tillräckligt bra".

Självklart helt ok att du gör på ett annat sätt, om man köper och säljer hästar oftare än vad jag gör är det nog betydligt lättare att göra en bedömning ganska omedelbart. Kan ju också finnas ekonomiska och andra skäl, som sagt, till att man vill att affären skall gå snabbt.

Och visst - det kan hända vad som helst efter en försäljning, det kan man inte styra över. Men jag vill ändå, eftersom jag säljer häst så sällan, få fundera över vad jag tror blir bäst för min häst. Och jag fixar inte riktigt att ta det beslutet på stående fot med spekulanter (inklusive hästtransport) otåligt väntandes på gården.
Och då behöver du ha några till att provrida? För du har svårt att ta beslut. Räcker det inte med betänketid?
 
Och då behöver du ha några till att provrida? För du har svårt att ta beslut. Räcker det inte med betänketid?

Det kan det väl absolut göra, men nu senast valde jag att boka in 3 st för provridning och bestämma därefter. Det fungerade bra, och jag fick ju både betänketid och en chans att se och jämföra hur hästen reagerade på de olika ryttarna.

Alltså - jag säger inte att man MÅSTE göra på ena eller andra sättet - det är väl helt fine om man vill köra på att första som är tillräckligt bra får köpa hästen. Men jag ville inte göra så, utan gjorde som jag beskrivit. Båda tillvägagångssätten funkar ju, liksom, och jag skulle säkert under andra omständigheter kunna sälja på det förstnämnda sättet också. Personligen skulle jag dock ha lite svårt med att spekulanter tar med sig transport redan vid första provridningen för att kanske ta med sig hästen med en gång - både för att jag vill ha min betänketid (och kanske känslomässigt hinna "släppa taget" om hästen lite) och för att jag vill ha hästen besiktad, betald och klar innan den lämnar gården.

Jag har också lite svårt för när det blir som här i tråden att jag blir anklagad (inte av dig, dock, tror jag!) för att både vara oseriös och ha dålig hästhållning för att jag väljer "mitt" sätt att sälja häst!
 
Jag har också svårt att se varför man måste leta efter det bästa hemmet, bra hem räcker ju. Dessutom tror jag att man överskattar sin förmåga att sia om hur det kommer bli för hästen, man har ju egentligen ingen aning om vad som kommer hända i framtiden och det är inte alls säkert att den spekulant som ger det "bästa" intrycket faktiskt kommer erbjuda det bästa hemmet.

Jag tycker förövrigt också att det är väldigt onödigt mot hästen att låta fler än nödvändigt provrida. Alla hästar i min omgivning reagerar på nya/andra ryttare på något sätt och man känner en skillnad på hästen om någon annan har ridit. Inte att hästen far illa av det men nog påverkas hästarna på något sätt av att olika ryttare rider lite olika. Ska jag sälja hästen vill jag ju kunna visa den i sitt bästa skick och det innebär att jag efter varje provridning behöver hinna rida "iordning" hästen igen.
Såhär blir det ju även om man har medryttare, hur bra medryttaren än är så rider man ändå lite olika och finliret påverkas.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 035
Senast: Tirnanoogh
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 141
Senast: Karamello30
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp