Bukefalos 28 år!

Påtal om bajs... :D

Belethien

Trådstartare
Mammas hund bajsar något så OTROLIGT mycket när man är ute och går med honom. Och då menar jag både ofta och mycket varenda gång. Kanske 4-5 ggr per promenad, jättehögar, och promenader görs ju minst 3 ggr om dagen. Är detta ok?

Han får Ekanuba (kyckling) för medium hundar (han är en sheltie). Avföringen är ju inte lös.. eller jo ju fler gånger han bajsar ju mer lösare blir det (men då handlar det om tredje gången på en promenad, vid nästa promenad så är bajset fast igen). Ska jag oroa mig för detta eller inte?
 
Sv: Påtal om bajs... :D

skiter en hund mer än den äter brukar de vara att de ej kan tillgodose näringen i fodret...testa med en annan smak eller ett annat foder är mitt tips
 
Sv: Påtal om bajs... :D

Låter inte kul alls. Så var det för min unghund (fast hon sket inga enorma högar, men hon sket många gånger per promenad och de sista gångerna var hon alltid "lös i magen" trots att det var fint sedan nästa gång).
Jag bytte foder, från pedigree till magnusson meat & bisquit och nu skiter hon max en gång per promenad (brukar väl bli ca 3 gånger per dag), jättelite varje gång och är alltid kanonfin i magen. Blir inte ens "kladd" på marken om hon skulle skita på asfalt, sten eller liknande.
Jag är supernöjd och kommer i fortsättningen vara noga med att ge foder som innehåller så lite "skit" som möjligt (smakämnen, färgämnen, "utfyllnad" som de inte kan få energi av osv.)
 
Sv: Påtal om bajs... :D

En hund ska väl skita 1-3 gånger per dag? Kan inte vara bra att skita så många gånger om dagen. Verkar som om han inte kan tillgodogöra sej fodret. Ja du bör oroa dej. Byt foder.
 
Sv: Påtal om bajs... :D

Säger som de andra. Ja, du bör oroa dig och byta foder.
 
Sv: Påtal om bajs... :D

Säger som resten, byt foder. Men byt inte bara till vilket annat som helst, försök byta till ett foder som inte är likt det ni fodrar med nu. Eukanuba är majs och vete och kornbaserat, jag hade testat att byta till ett foder med mer kött i (20% är ju löjligt lite) och kanske ris som bindemedel.
Själv gillar jag standart.

Eukanubas innehållsförteckning ser ut såhär:
Kyckling (>20%), majs, vete, fiskmjöl, animaliskt fett, korn, sorghum, hönsmjöl, sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, heläggspulver, torkad öljäst, kaliumklorid, salt, natrium hexametafosfat, dikalciumfosfat, linfrö, DL-metionin.

Standart innehåller istället ris som enda spannmål och har betydligt högre kötthalt. Dessutom är det billigare;)
 
Sv: Påtal om bajs... :D

Vad säger ni om att det kan va stress? När vår setter stressar (vid jakt o så) skiter han som fan o löst efter ett tag.

Tror ni det kan va nått?
 
Sv: Påtal om bajs... :D

Våran hund skiter normalt runt 4-5 gånger per dag, ännu mera när han var yngre valp och då kunde det vara upp till 7-8 gånger per dag utan att det var löst eller så.

Vi har frågat många vet. om det här med att han gör så många gånger men eftersom han tar åt sej näringen och allt och är i bra hull med blank päls och allt det här så var det inget att bry sej om.

Fast våran har ju inget löst, det är fast hela tiden. Så det kanske är skillnad.
 
Sv: Påtal om bajs... :D

Han får ju näring av maten i alla fall, han är i väldigt fint hull så det är ju inget "akut". Ja jag vet inte hur jag ska göra riktigt. Får väl diskutera med mamma om att byta foder.

Men tack för hjälpen allihopa. :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Unghunden här har kräkts ett antal gånger under förmiddagen - först kom ju hela frukosten upp i ett par omgångar, men sedan 12-tiden...
2
Svar
37
· Visningar
3 589
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 309
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 396
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 582
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp