Påtalar ni fel på fakturor?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Satt och betalade ett antal fakturor som kommit senaste veckan nu. Kom att tänka på det här; Påtalar ni fel på fakturor? Nu menar jag som privatpersoner alltså. Säg att ni ser att momsen saknas, att summan inte stämmer, det blivit dubbeldebiterat etc. etc.

För mig är det självklart att påtala fel. Inte bara då det gäller saker som skulle bli dyrare för mig, som dubbeldebitering, utan även när jag egentligen skulle tjäna på det, som t.ex. när momsen saknas eller summan blivit för låg.
Jag gör det för att rätt ska vara rätt. Är det någon som avrundat 1 krona fel kanske jag inte säger det, men diffar det mer än typ 10 kr mot vad det skulle vara, känns det moraliskt fel att inte påtala det. Företaget ska ju få rätt betalt för sin produkt eller tjänst!

Hur tänker ni kring det? Och varför då? :)
 
Satt och betalade ett antal fakturor som kommit senaste veckan nu. Kom att tänka på det här; Påtalar ni fel på fakturor? Nu menar jag som privatpersoner alltså. Säg att ni ser att momsen saknas, att summan inte stämmer, det blivit dubbeldebiterat etc. etc.

För mig är det självklart att påtala fel. Inte bara då det gäller saker som skulle bli dyrare för mig, som dubbeldebitering, utan även när jag egentligen skulle tjäna på det, som t.ex. när momsen saknas eller summan blivit för låg.
Jag gör det för att rätt ska vara rätt. Är det någon som avrundat 1 krona fel kanske jag inte säger det, men diffar det mer än typ 10 kr mot vad det skulle vara, känns det moraliskt fel att inte påtala det. Företaget ska ju få rätt betalt för sin produkt eller tjänst!

Hur tänker ni kring det? Och varför då? :)

Så himla vanligt kan det inte vara att hitta dylika fel. Jag har jobbat med att ta fram fakturamallar och man har system som gör att det är rätt omöjligt att göra fel, om man inte väljer fel mall.
Avrundningsfel uppstår möjligen om man skapar fakturan med hjälp av skrivmaskin. Mons, jaaa, det skulle vara om du beställer byggjobb som är del av en totalentreprenad? Tele2 har två mallar. En för privatkund, en för företag. Allt skapas i system som automatgenererar så kallade hyresfakturor. Hur ofta hittar du som privatperson fel, och från vilka företag?
Spontant: det kostar mer än det smakar att leta formfel. Att nån debiterar fel är en annan sak.
 
Så himla vanligt kan det inte vara att hitta dylika fel. Jag har jobbat med att ta fram fakturamallar och man har system som gör att det är rätt omöjligt att göra fel, om man inte väljer fel mall.
Avrundningsfel uppstår möjligen om man skapar fakturan med hjälp av skrivmaskin. Mons, jaaa, det skulle vara om du beställer byggjobb som är del av en totalentreprenad? Tele2 har två mallar. En för privatkund, en för företag. Allt skapas i system som automatgenererar så kallade hyresfakturor. Hur ofta hittar du som privatperson fel, och från vilka företag?
Spontant: det kostar mer än det smakar att leta formfel. Att nån debiterar fel är en annan sak.

Nä, inte om man får typ en faktura från Telia eller Klarna med färdiga mallar, det är när man inte får det som felen dyker upp... :angel:
Alltså, det är inte jätteofta jag hittar fel heller. Det mesta betalar jag inte per faktura, men av sig 10 betalade fakturor är det väl minst 2 som har något fel. Då som sagt inte typ Telia o.dyl. De har jag aldrig sett fel på!
 
Inser att jag kanske är lite skadad av en gammal seminarieuppgift i redovisning (fakturering) :p
Är dock lite förvånad över inställningen "jag tittar bara på totalsumman och betalar". Att man inte hittar småfel, fine. Men typ om säg momsen skulle saknas är ju priset 25% fel, eller om man råkar dubbeldebitera är priset det dubbla. Det borde man väl lägga märke till? Eller? :p
Eller så är det bara jag som ibland får fakturor med felaktiga belopp?
 
Jag har nog aldrig fått en felaktig faktura eller så har jag missat det. Jag förutsätter liksom att de är korrekta, och oftast har jag ju koll på vad jag beställt och vad det kommer att kosta. Aldrig att jag skulle sitta och titta igenom för att se att momssatser osv stämmer.
 
Enda felen jag hittat är på en viss lokal hantverkares fakturor... vilket jag var beredd på, de har ett inte helt gott rykte :meh:

Klart att att jag kollar att fakturor har korrekt slutsumma, jag tänker inte betala för något jag inte gjort upp om.
 
Nä, inte om man får typ en faktura från Telia eller Klarna med färdiga mallar, det är när man inte får det som felen dyker upp... :angel:
Alltså, det är inte jätteofta jag hittar fel heller. Det mesta betalar jag inte per faktura, men av sig 10 betalade fakturor är det väl minst 2 som har något fel. Då som sagt inte typ Telia o.dyl. De har jag aldrig sett fel på!
Det är fel på 2 av 10 fakturor??? Vem handlar du ifrån? Det låter ju jättekonstigt.
 
Inser att jag kanske är lite skadad av en gammal seminarieuppgift i redovisning (fakturering) :p
Är dock lite förvånad över inställningen "jag tittar bara på totalsumman och betalar". Att man inte hittar småfel, fine. Men typ om säg momsen skulle saknas är ju priset 25% fel, eller om man råkar dubbeldebitera är priset det dubbla. Det borde man väl lägga märke till? Eller? :p
Eller så är det bara jag som ibland får fakturor med felaktiga belopp?

Fast det ser man ju väldigt lätt på slutsumman.
Klart jag skulle reagera om summan var dubbelt så hög.
 
Nä, inte om man får typ en faktura från Telia eller Klarna med färdiga mallar, det är när man inte får det som felen dyker upp... :angel:
Alltså, det är inte jätteofta jag hittar fel heller. Det mesta betalar jag inte per faktura, men av sig 10 betalade fakturor är det väl minst 2 som har något fel. Då som sagt inte typ Telia o.dyl. De har jag aldrig sett fel på!
Det verkar väldigt konstigt att det kan vara så mycket fel på dina fakturor? Köper du mycket av små företag?
Jag som har skrivit fakturor utifrån handskrivna lappar vet att det absolut kan bli fel, ibland har jag fått gissa mig till vad åkarna har skrivit. Men momsen och avrundning sköter faktureringsprogrammet så det här jag väldigt svårt att se att det någonsin skulle ha blivit fel.
Med mina egna fakturor så kollar jag om det stämmer överens med vad jag har köpt, sen betalar jag. Jag kan inte påminna mig om att det här blivit fel någon gång.
 
Nä, inte om man får typ en faktura från Telia eller Klarna med färdiga mallar, det är när man inte får det som felen dyker upp... :angel:
Alltså, det är inte jätteofta jag hittar fel heller. Det mesta betalar jag inte per faktura, men av sig 10 betalade fakturor är det väl minst 2 som har något fel. Då som sagt inte typ Telia o.dyl. De har jag aldrig sett fel på!

Det låter helt otroligt? Är du säker på att det inte är du som räknar fel?
 
Alltså, det är inte jätteofta jag hittar fel heller. Det mesta betalar jag inte per faktura, men av sig 10 betalade fakturor är det väl minst 2 som har något fel. Då som sagt inte typ Telia o.dyl. De har jag aldrig sett fel på!
Inte jätteofta? När 20% av dina fakturor är felaktiga? Och det mesta betalas inte via faktura?

Jag får inte ihop det. Vilka räkningar betalar du inte med faktura utan konant? Det är ju svart i så fall, eller?

Jag antar mitt liv är rätt normalt. Varje månad betalar jag mobilen, fibern, sophämtning, el, diesel, lån plus försäkringar, sotning och annat som kommer mer sällan.

Jag har aldrig ens tänkt tanken att kontrollräkna fakturor.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 215
Senast: Imna
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
20 673
Senast: LenaH
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 569
Skola & Jobb En kompis bad mig om en åsikt gällande en skoluppgift. "Är det någonsin moraliskt accepterat att köpa sexuella tjänster? Om vi till...
14 15 16
Svar
303
· Visningar
14 850
Senast: Borttaget konto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp